Spelrum
Giraffen | 34 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 20 |
Inloggade | 56 |
Mobilspel
Pågående | 19 219 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
le-lou | 2010-05-20 19:30 | |
![]() | jag vill kommentera det som electric skrev. Pitbullen är inte människofientlig som ras. Men i fel händer kan det gå riktigt illa, och ja - jag vet att någon kommer påpeka att vilken hund som helst i fel händer kan bli farlig - men jag tar faktiskt hellre en labrador eller collie i fel händer än en pitbull. Apropå bitskador, många tar upp golden retriver som ett ex. Min brorsa jobbar som läkare på akuten i Göteborg och tar emot en hel del djurbett, han har berättat att bland det värsta de får in är just hundattacker och att det går att se på skadorna direkt om det är en kamphund el en "vanlig" hund som orsakat det. Ett normalt hundbett kan ta illa, naturligvis beroende på vart det är placerat, men ofta är det ett eller två bett. Kamphundsattacker ser för jäkliga ut rent ut sagt. Det är söndertrasade ben, armar, bål och ansikten och han menar att det SYNS att det är något helt annat än "ett hundbett". En kamphund som attackerar...attackerar. Den som sett en pitbull slåss vet vad jag menar. | |
le-lou | 2010-05-20 19:33 | |
![]() | Och de som pekar på media och att media brusar upp så fort det händer något - det finns ett jättemörker tal i detta som aldrig når media, både när det gäller andra hundar och kamphundar. Håller fast vid att oseriösa hundägare inte ska ha hund men hellre att de skaffar sig en labrador än en pitbull. | |
ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-20 19:34 | |
![]() | Här var vi i stort sett överens om allting, le-lou! :) | |
llNickel | 2010-05-20 19:37 | |
![]() | Grundsnygg läs om gör rätt. | |
Cluelessjess | 2010-05-20 19:52 | |
![]() | Många tankar om Pitbullen blir det, inte så konstigt kanske med tanke på hur media uppmärksammar 'rasen' ifråga när något händer. Det tråkiga med dessa hundar är att de har en förmåga att dra till sig fel klientel. Människor som inte har en aning om vad de har i snöret. Titta tillbaka ca 15 år, då var det schäfern man såg på samma sätt, den hade ett ganska taskigt rykte vilket i mitt tycke börjat mattas av på senare år. Kanske för att lämna plats åt våra 'kamphundsraser'. Jag har haft många hundkurser, jag har träffat trevliga hundar av olika raser, jag har träffat mindre trevliga hundar av olika raser. Om någon är intresserad så kan jag varmt rekommendera Per-Erik Sundgrens sida www.genetica.se där man kan gå in och läsa MH-data (MH betyder mentalbeskrivning hund) från de raser som blivit beskrivna, brukshundar såsom enskilda hundraser. Pitbullen finns dock inte med, den är inte klassad som ras av FCI och sådeles inte heller av SKK. | |
malman | 2010-05-20 20:09 | |
![]() | Cluelessjess tack för ett bra inlägg. mina tankar till pitbullen har förändrats lite sen vi startade tråden. Jag tycker förfarande om rasen, tror inte hundarna födds inte till döttsmaskiner, utan blir som vi förväntar oss att de ska bli. Men jag tror vi skulle känna på om SKK skulle försöka godkänna hundrasen så vi kan få stamtavlor så vi kan kontrollera rasen. och uppfödningen, hundarna skulle sannolikt bli mycket bättre om vi hade samma krav på uppfödning som de raser som är godkända. Blir hårdare krav så som mentaltest osv. men då krävs det ju en del av SKK som ska bedöma vilka hundar som klarar kravena. och de hundar som inte gör det får helt enkelt ingen stamtavla. utan får regas som blandras. f | |
ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-20 20:16 | |
![]() | Ett bra förslag. Men frågan är om SKK kan godkänna pitbull som ras om inte FCI gör det först. | |
malman | 2010-05-20 20:34 | |
![]() | jag förstår hur du menar. men jag tror att det är en sak som måste tas upp i FCI och SKK jag tror att vi skulle känna på det för det finns ju många som vill ha en pitbull men är rädda att köpa en då man inte riktigt har koll på hur hunden avlats och på vad för egenskaper man avlat på. så länge det finns folk som ser snabba pengar i att föda upp hundar så kommer vi alltid ha problem med raser och det gäller ju alla raser. Pitbull kommer ju inte sluta att avlas fram men jag tror vi behöver ha mera kontroll. jag köper ju hellre en uppfödare som är seriös och tar ansvar för valparna. än en som inte gör det. en stamtavla gör det lättare att veta om uppfödaren är seriös, tycker SKK och FCI ska ta och tänka på det. | |
apbur | 2010-05-20 20:35 | |
![]() | Cluelessjess, jag har kollat hemsidan och kan inte förstå hur man ska kunna få ut nåt alls av statistiken. Diagrammen verkar visa avvikelser (i de olika testmomenten) från medelvärdet. För mig säger "medelvärdet" ingenting. Är det ett medelvärde för alla hundar eller är det ett medelvärde för den specifika rasen? Medelvärdet talar inte om någonting. Om de allra flesta hundar blir livrädda för ett spöke så kommer således hunden som inte reagerar på spöket avvika från medelvärdet. Jag vet inte hur man jobbar när man mentaltester hundar men jag tycker väl man borde ha en gräns för vad som är godkänt beteende och reaktion från hunden. Då hade jag varit intresserad av att se avvikelserna från dessa gränser. Avvikelser från medelvärdet är fullkomligt ointressant om du frågar mig. Men jag kanske har missat nåt när jag läser diagrammen. | |
ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-20 20:41 | |
![]() | Jag saknar dessutom jämförelser mellan olika raser. Som det är nu är det bara ett virrvarr av värden. Informationen är kanske intressant, men den är konstigt paketerad. | |
Minta | 2010-05-20 20:43 | |
![]() | Om man ska börja förbjuda hundraser är man snart på ett sluttande plan. När ska nästa ras förbjudas, såsom rottweilerm, schäfer, dobermann, de ansågs skarpa och farliga innan kamphundarna blivit vanliga. Även de kan bli farliga i fel händer. | |
Minta | 2010-05-20 20:43 | |
![]() | De som är rädda för stora hundar är väl rädda för alla stora hundar? Ska vi förbjuda alla stora hundar? | |
ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-20 20:47 | |
![]() | Nephelia skrev om det här redan på andra sidan i denna långa tråd: "Och om det till slut finns bara finns golden kvar, kommer ni att få se aggresiva golden, för att en del människor vill ha sina hundar så. Det går att förstöra en golden också, tro mig." | |
Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-05-20 20:51 | |
![]() | Ja, det där med schäferns rykte minns jag faktiskt från jag var liten. Har också hört att schäferblandningar kunde bli galna. Var lite orolig för det med tanke på att våran varghybrid eventuellt har lite schäfer i sig. Man vill ju veta vad man har i snöret. | |
ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-20 21:01 | |
![]() | :) | |
Cluelessjess | 2010-05-20 21:07 | |
![]() | Apbur: Jag tycker det är mycket intressant att kunna se 'min' ras medelvärde. Jag kan se hur många hundar som är beskrivna, får ut hur många av dessa som avbryter MH, samt hur många förare som avstår skott, vilket för mig är OERHÖRT intressant. Där är vi nog olika, beroende på vad man har för intresse/kunskapsområde. Vill jag sedan gå in på individnivå så kikar jag på rasdata.nu där jag kan se vad xxx har fått för resultat på sitt MH. Det man ska komma ihåg är att ett MH är en BESKRIVNING, det är sådeles inte något TEST eller PROV. Man blir inte godkänd/underkänd (såvida inte hunden uppvisar oacceptabelt beteende förstås, det står också med) utan hunden får vad man säger KÄND MENTAL STATUS efter genomgången MH. MH betyder att hunden utsätts för en rad olika situationer samtidigt som hunden reaktioner beskrivs enligt ett redan fastlagt protokoll, av en beskrivare. Det du ser som redovisas i spindeldiagrammet är delmomenten som redovisas i fem kategorier; nyfikenhet/orädsla, aggressivitet, socialitet, jaktintresse och lekfullhet, där det är individens avvikelse från rasens medelvärde som jämförs i de olika momenten. | |
malman | 2010-05-20 21:09 | |
![]() | hund som hund tycker inte vi ska förbjuda någon ras då det skulle kunna ses som diskriminerande mot ägarna. sen vet vi ju sen innan att om vi förbjuder något så kommer det inte lösa problemet. flera kriminella skulle skaffa hunden och då skulle det definitivt bli flera agresiva hundar | |
apbur | 2010-05-20 21:16 | |
![]() | Tack för informationen men jag hävdar ju fortfarande att statistiken är helt oanvändbar i den aktuella tråden. Det kanske kan vara intressant för den enskilda hundägaren men det säger ingenting om hur kamphundarna är jämfört med andra hundar. | |
apbur | 2010-05-20 21:21 | |
![]() | Apropå varghybrider är de förbjudna i Sverige om jag inte minns fel. Bör samma princip gälla där? Hund som hund. Det är ju ägaren som formar hunden. | |
Cluelessjess | 2010-05-20 21:34 | |
![]() | Ingenstans i mitt första inlägg rörde det någon jämförelse med hur kamphundar är jämfört med andra hundar, att man skulle få ut det från sidan jag hänvisade till. Från min sida ville jag upplysa om att sidan överhuvudtaget existerar då jag i min enfald tror att denna tråd berör många hundägare. Eftersom jag själv är intresserad av mentalitet hos HUND oavsett ras så ville jag förmedla detta. Som en parentes är numer Saarloos Woolfhound godkänd av SKK, där de kräver att känd mental status ska föreligga före parning, dvs genomgånget fullständigt MH:) | |