Spelrum
| Giraffen | 38 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 66 |
Mobilspel
| Pågående | 19 091 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Liftactiv | 2010-07-21 19:16 | |
![]() | Ja, och, le-lou? Blir det mer lagligt för det menar du?? | |
| Liftactiv | 2010-07-21 19:16 | |
![]() | Isåfall förstår jag inte varför jag inte får slå korkade människor på käften när det passar. Det gör ju andra..... | |
| gottmix71 - Ej medlem längre | 2010-07-21 19:18 | |
![]() | Jag avrundar uppåt på notan, men inte hur mycket som helst! Det hänger ju liksom på personalens engagemang, uppmärksamhet, vänlighet, tillgänglighet och lyhördhet... Om allt är till belåtenhet så tar jag inte tillbaka "småpengarna" upp till närmsta hundralapp, blir det för lite kvar till jämt hundratal så lägger jag till några tjugor.. | |
| remvanrijn | 2010-07-21 19:20 | |
![]() | Lillstölla & Gautama ; när det är dax för barnens skolavslutning ( vet ej om ni är/ varit med om det ), säger ni nej till en insamling för "nåt till fröken" ? Läraren har ju lön som alla andra! | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-07-21 19:22 | |
![]() | Men herregud, här grips det efter halmstrån för att finna argument som passar det egna förhållningssättet... Svarta pengar? Ja, så förfärligt med några tior svart! Spänn av och stå för att det är KÄNSLA som gör att ni inte ger dricks, inget moraliskt ställningstagande. Jävla efterkonstruktioner för att maskera att ni missunnar folk de där extra kronorna. | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2010-07-21 19:24 | |
![]() | ..Men det är inte "faktiskt svarta pengar". *Servitrösens dricks är skattepliktig - finns ju alltid viss risk för påhälsning från skattemyndigheten till berörd krog, eftersom det inte räknas till personlig gåva. Detta oavsett om dricksen trunkas eller att enskild person får dem. Säkert skattar inte så många för sina dricks, men att säga att det är acceptabelt inom restaurangbranschen är ju trots allt inte helt korrekt. Personligen kan jag inte direkt påstå att jag bryr mig om huruvida de skattar eller inte. Jag kan inte ansvara för det. Det är var och ens beslut - liksom det är var och ens beslut att ge dricks eller inte. Är frågan så stor egentligen - eftersom det inte på ngt sätt är en plikt att göra eller att avstå? Vill ni som inte ger dricks helst se att alla slutar? Är det det som är frågan? Annars är det väl bara att fortsätta göra som man gjorde innan? | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2010-07-21 19:24 | |
![]() | Ja, jag brukar ge dricks. Inte alltid, men för det mesta. | |
| Liftactiv | 2010-07-21 19:25 | |
![]() | Nej stopp SylviaPlath, du är lite ego och ser inte bilden. En fjuttig tia, tjuga från dig ja, men i sammanhanget kan, med lite flyt, det tillsammans med övriga dricksare här på betapet bli en tusing/kväll. Eller mer. Skattefria pengar. Till någon som "bara" behöver le lite extra, svansa lite fint och gärna kunna lite om vin. Dvs. GÖRA SITT JOBB. Som sagt remvanrijn, min fråga häromsidan. Hur ställer sig folk till det?? | |
| Liftactiv | 2010-07-21 19:26 | |
![]() | Nej för sjutton Uisge-beatha, dricksa på ni! Men kalla inte mig och övriga som inte gör det för snåla tack. (Nej, jag har inte sagt att du gör det, men det finns en och annan som klart och tydligt har gjort det i tråden)..... | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-07-21 19:27 | |
![]() | Ja, herregud... Någon dricksvägrare skriver nåt i stil med att den önskar att man "slutade med det systemet". Vilket jävla system? Folk ger dricks för att de vill. Är det för att det är pinsamt att påminnas om sin rigida snålhet som man önskar att alla andra också skall strunta i att ge dricks? | |
| Liftactiv | 2010-07-21 19:28 | |
![]() | Hur resonerar ni när det gäller serveringspersonal som gör rent av dåligt ifrån sig vid ert besök? Blir de skyldig er något då? | |
| Liftactiv | 2010-07-21 19:29 | |
![]() | Jag är inte snål. Jag är inte missunnsam. Men jag har faktiskt inte råd att dricksa folk för att de gör sitt jobb. | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2010-07-21 19:30 | |
![]() | Det är så längesedan jag blev dåligt servad så jag minns faktiskt inte. Förmodligen gav jag dricks, men väldigt lite - som en slags pik. | |
| gottmix71 - Ej medlem längre | 2010-07-21 19:32 | |
![]() | Naturligtvis blir personalen skyldig mig pengar när de gör ett dåligt jobb!! Det är för övrigt de pengarna jag tipsar på nästa ställe med duktig personal, så det går liksom jämt upp för mig!!! :) | |
| af81 - Ej medlem längre | 2010-07-21 19:33 | |
![]() | 1. Dricksen är i Sverige inbokad i notan men man kan givetvis ge dubbel dricks om man vill. 2. Man utför ingen olaglig handlingen med svarta pengar genom att ge dricks. 3. Att samla till en present åt fröken på skolavslutningen är en gåva och det beskattas inte i detta land. Ska det vara så jävla svårt! | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-07-21 19:33 | |
![]() | Liftactiv - är jag "ego" för att jag unnar en annan människa dricks? Snacka om uppochnervänt. Jag är vänstervriden och vän av skatter, men jag är inte tvångsmässig. Jag tycker det är mysigt med drickskulturen. Utan den skulle vi behöva höja restaurangpersonals löner, allt annat vore oacceptabelt. Dricksvägrare, ni gör som ni vill - men tyvärr kan ni inte påverka att många människor kommer uppfatta er som oflexibla (om ni hänvisar till "principer") och snåla. | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2010-07-21 19:35 | |
![]() | Nej :) Jag kommer helt enkelt inte tillbaka. Jag ger säkert även då dricks, men bara de kronor som saknas för närmsta avrundning... det känns lite lurigt att vänta på några kronor helt enkelt, och samtidigt kan jag känna att några kronor är en signal om att jag inte är helt nöjd. Men det är så sällsynt att servicen är direkt urusel, att jag nog inte ens kan minnas något sådant tillfälle. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-07-21 19:37 | |
![]() | Liftactiv: Jag säger inte ett pip om folk som inte har råd att ge dricks. Det är ett renhårigt och sympatiskt argument. Jag tycker inte att någon skall känna sig tvungen att ge dricks - däremot skall man förstå att snackar man om att man "inte dricksar av princip" så framstår man som lite löjlig. Vilken princip då? Har vi fått svar på det? Vi har redan konstaterat att fler yrkeskategorier dricksas, så orättvise-argumentet är borta. Känns som en konstruktion för att skyla över känslan av att det svider i plånboken. | |
| Liftactiv | 2010-07-21 19:38 | |
![]() | Nej SylviaPlath, att du var lite ego berodde på att du såg din lilla tia som att det var ingenting. Men som sagt, du är inte ensam. | |
| le-lou | 2010-07-21 19:40 | |
![]() | Liftactiv - öh vart har jag opponerat mig menar du... ? läs om mitt inlägg och se om du kan finna en bättre fråga att ställa mig. | |