Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 18 988 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Måns_E | 2011-07-11 20:25 | |
![]() | Jag skulle förövrigt tro att den absolut främsta orsaken till att dödsolyckor blir ovanligare är att bilar blir säkrare. Jag tror att sänkta hastighetsgränser och vajerräcken inte gör så mycket varken till eller från. | |
| Herr Banan - Ej medlem längre | 2011-07-11 20:25 | |
![]() | Jo, de räknas med i statistiken men om man diskuterar nollvision bör man bortse från den kategorin. | |
| Måns_E | 2011-07-11 20:26 | |
![]() | Så nu är helt plötsligt nollvisionen inte visionen om noll dödade i trafiken längre? | |
| Herr Banan - Ej medlem längre | 2011-07-11 20:28 | |
![]() | Jag tror att den absolut främsta orsaken till att dödsolyckor blir ovanligare är att vi lär oss att bygga en säkrare trafikmiljö. | |
| Herr Banan - Ej medlem längre | 2011-07-11 20:30 | |
![]() | Nej. Självmord är en helt annan sak. Tror inte att du hade den kategorin alls i tankarna när du formulerade ditt inlägg. | |
| Gunilla _ | 2011-07-11 20:53 | |
![]() | Var ska man räkna in självmorden då? Som i högsta grad är trafikolyckor - och ofta medför andra döda än bara den som begår självmord. Och hur ska man veta vad som är vad? | |
| Herr Banan - Ej medlem längre | 2011-07-11 21:07 | |
![]() | Men om man strävar efter en säkrare trafikmiljö bör man väl fokusera på andra saker än de självmördare som alltid kommer att uppträda. | |
| Herr Banan - Ej medlem längre | 2011-07-11 21:09 | |
![]() | Människor tar livet av sig på alla upptänkliga sätt. Det är knappast en fråga för TSV eller naiva betapetare. | |
| Gunilla _ | 2011-07-11 21:17 | |
![]() | Nu hänger jag inte alls med Herr Banan. En trafikolycka är en trafikolycka (oavsett anledning). Nollvisionen avser trafikolyckor. Så..? | |
| Herr Banan - Ej medlem längre | 2011-07-11 21:20 | |
![]() | Ett självmord är väl inte i juridisk mening en olycka? | |
| Herr Banan - Ej medlem längre | 2011-07-11 21:24 | |
![]() | Är det inte lite trist om man i en debatt om trafikdöda väljer att fokusera på de trasiga människor som i sin olycka väljer att avsluta sitt liv i sin bil. | |
| Gunilla _ | 2011-07-11 21:28 | |
![]() | Det har väl inte med saken att göra? Det är du som påstår att de ska undantas för att nollvisionen ska kunna bli verklighet (vilket jag håller med Måns om att den aldrig kommer att kunna bli). De allra flesta olyckor som sker är singelolyckor. Många gånger är det helt omöjligt att veta varför... | |
| Herr Banan - Ej medlem längre | 2011-07-11 21:35 | |
![]() | Nollvisionen kan visst realiseras! Jag tycker att vi bör arbeta i den riktningen. Måns_E och Gunilla får väl arbeta i någon annan riktning... :) | |
| slånbär | 2011-07-11 21:36 | |
![]() | Men det vore önskvärt om alla strävade efter att köra så att risken för olyckor minskar eller hur? Galna omkörningar och dåliga ursäkter om avsvimmade medpassagerare och andra allvarligt skadade i bilen som måste snabbt till sjukhus är ju bara onödigt. | |
| Gunilla _ | 2011-07-11 21:41 | |
![]() | Hur goda än intentionerna är så är det inte realistiskt. Naturligtvis vill jag, likväl som alla andra, att alla olyckor "tar slut" men jag lever nog för mycket i verkligheten för att tro på det ;) Galna omkörningar orsakar förhållandevis få olyckor efter våra vägar. Den största boven i dramat (förutom alkohol och droger) är helt enkelt dåliga bilförare. | |
| Herr Banan - Ej medlem längre | 2011-07-11 21:47 | |
![]() | Gunilla. Om den största boven i dramat är dåliga bilförare hur förklarar du då att det nu dör ca 300 personer om året i trafiken jämfört med ca 1000 personer i mitten av åttiotalet. | |
| kajix | 2011-07-11 21:48 | |
![]() | HJÄRNAN är en Opel | |
| Måns_E | 2011-07-11 21:51 | |
![]() | Den största anledningen till det är att du överlever att köra in i en bergvägg i 100 km/h med en modern bil idag, det gjorde du inte på 80-talet. Där hittar du den främsta orsaken till att antalet döda i trafiken stadigt har minskat sen 50-talet. | |
| Herr Banan - Ej medlem längre | 2011-07-11 21:52 | |
![]() | Har vi alla blivit dramatiskt bättre som bilförare eller har vi genom att sträva efter den förhatliga nollvisionen gemensamt åstadkommit en säkrare trafikmiljö? | |
| slånbär | 2011-07-11 21:52 | |
![]() | Det stämmer inte om man tittar på vägverkets statistik. Mötesolyckorna är ungefär lika många som singelolyckorna. Och att påstå att dom flesta olyckor beror på dåliga bilförare verkar ju lite märkligt för gör man en galen omkörning så är man ju en dålig bilförare, kör man full eller för fort där det uppenbarligen är helt olämpligt så är man ju också en dålig bilförare. Så då kan man ju helt enkelt bara säga att olyckorna beror på dåliga bilförare eller bra bilförare som tar dåliga beslut oavsett om det var en singelolycka, omkörningsolycka eller fyllekörning så behöver vi ju inte ha någon statistik alls. | |