Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade36
Mobilspel
Pågående18 642

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2010-08-12 08:54
Antal inlägg: 17500

munsterfrass . angående det där att utomlands stänger de inte ute barn från sociala aktiviteter - det är för det första en ganska dum sak att skriva, var är "utomlands"? Är utomlands överallt?
Jag har också bott "utomlands" och där, fick barn vara med på betydligt mer och fler saker än här. Dock såg jag iaf en skillnad, där var barnen uppfostrade på ett helt annat sätt. Vi kan kalla det för mer en betydligt mer disciplinerad uppfostran om du vill. Ingen av dessa barn skulle drömma om att sitta och sparka i stolryggen inne på ett flygplan om de fick en tillsägelse - därmed tvivlar jag på att folk blev störda av dem på samma sätt.
Ska sägas att inte heller i detta "barnvänliga" land fick man ha med barn överallt. Tex så hölls vissa restauranger barnfria, även badhus hade barnfria tider.

m-702010-08-12 09:04
Antal inlägg: 140

Hur är det med onyktra vuxna som för liv och gapar? Det kanske skall införas alkoholfria flyg??

m-702010-08-12 09:06
Antal inlägg: 140

Själv flyger jag mycket med mina egna och på flyg med andras barn och er det som en självklarhet att de skall få följa med på alla flyg.
Fast de sitter inte så ofta i first class något att tänka på för er som besväras av dem.

le-lou2010-08-12 09:15

m-70 - jag har också flygit massor, och en vuxen kan du prata med och be de sänka sig. Barn har föräldrar som man pratar med, men det är inte alla barn som lyssnar :)

Nej allvarligt, jag har vid betydligt färre tillfällen blivit störd av fulla människor på plan än av skrikande barn. Faktum är att jag inte minns några flygningar alls där fulla människor skrikit.

munsterfrass2010-08-12 09:28
Antal inlägg: 147

:) .. Då undrar jag lite smått var du Le-lou bott .. Men såklart menade jag inte i alla länder "utomland" , det var mer en formulering "att jag bott mycket utomlands" inte att jag bott överallt på hela jorden :) Har dock aldrig upplevt de länder där de haft barnfria restauranger och badhus ?? Vilka ÄR de egenligen ? :) .. Vi har väl alla olika upplevelser då , Jag har haft fler upplevelser med vuxna människor som både skränat och kräkts ombord på flyg , och det har liksom inte gått att få stopp på , däremot kan man ofta nog få stopp på ett barn (ett som sparkar iaf ) Barn brukar ta åt sig ganska mycket om andra vuxna säger i från . , Och igen det sitter nästan alltid barn eller spädbarn i first class också ..

munsterfrass2010-08-12 09:29

Och så vill jag igen fråga er alla som är för barnfria flyg ! Var sätter ni gränsen "barn-vuxen )? ..

grönöga - Ej medlem längre2010-08-12 10:18
Antal inlägg: 5570

Jag personligen anser att gränsen borde gå vid 6 år, dvs 7 år så får barnet åka med på "barnfria" flygningar.

Att sätta gränsen vid 12 år som förslaget är nu tycker jag är lite väl högt.

LisaLong2010-08-12 10:22
Antal inlägg: 2725

munsterfrass även jag har bott utomlands och håller med le-lou när det gäller HUR barn sköter sig.

Men hur som helst munsterfrass så har vi väl FORTFARANDE inte pratat om att förbjuda barn att flyga eller hur??

Vuxna människor kan man tala med ej med barn runt 1 år. Jag har aldrig blivit störd av skrikande människor däremot av barn. Altenativ är alltid bra anser jag. Har du aldrig haft altenativ att välja på?? Vart bodde förresten du när du bodde utomlands?

slånbär2010-08-12 10:23
Antal inlägg: 5539

Jag tycker väl då att man kan ha "tysta"avgångar. Då ingen får störa i någon större utsträckning. Vet man att man har koll på sina små älsklingar så kan man åka med och även vuxna och tonåringar som klarar av att sköta sig är välkomna. Annars åker man med vanlig avgång. Men då är väl det kränkande mot störande personer. Om jag tex åker på ett ställe för retreat då förutsätter jag att där är lugnt. Är det ok att åka dit med en livlig barnfamilj eller är även det kränkande? På vissa filmer är det ju åldersgräns-ska jag som förälder själv ha rätt att bestämma vilka filmer mina barnklarar att se också? eller är även det en kränkning mot den fria viljan? Nazivarning?
Att man direkt pratar om att utomlands så gör man minsann si eller så och där umgås och lever ALLA tillsammans som en enda stor familj stämmer ju inte heller. Ser ni tex förståndshandikappade ute bland folk ? Dom skuffas ofta undan på intitutioner och hålls borta från övriga. Jag har jobbat inom äldreomsorgen i ett invandrartätt område och kan ju säga att det finns inga som 'är så snabba att sätta sina gamlingar på hem som invandrarna´när möjligheten finns. Det är bara det att i deras hemländer så har dom inte den möjligheten. Sedan glömmer dom kanske inte bort sina gamla lika lätt som vi svenskar gör.
Och hur är det med dagis ? En stor valfråga är ju alla barns rätt att gå på förskola oavsett om föräldrarna är hemma eller inte. Jag har läst så många insändare i tidningen där barnlediga föräldrar ojar sig över att det stackars syskonet inte får vara på dagis med sina kompisar "mer än" 15 timmar per vecka!!! Så när det gäller vardagen då går det bra att var utan ungarna och det ska helst var en rättighet fem dagar i vecka heltid. Så inte vill alla vara med sina småttinger överallt hela tiden. Och på resmålet så lämnar man glatt iväg ungarna till nån barnklubb för det är ju så roligt för dom. Så kan föräldrarna koppla av några timmar. Varför då? För att njuta av lite lugn och ro en stund? Precis som jag kanske vill ha möjligheten att slippa andras ungar under hela min resa om jag kan välja. Och fortfarande så betyder inte det att jag vill utesluta barnfamiljer ur samhället utan bar kunna ha möjligheten att välja det själv nån enstaka gång.

LisaLong2010-08-12 10:23

håller med grönöga i den frågan, 12 är alldeles för högt. Jag skulle nog säga 7 år

bj-olle2010-08-12 10:26
Antal inlägg: 3350

7? det är ju då de börjar skolan, och som jag minns från jag var låg- och mellanstadielärare så är det just barn som börjar lågstadiet.

och, he he, än en gång, så är det topp-poäng på maria svelandskalan här :)

LisaLong2010-08-12 10:31

bj-olle men ett barn i den åldern kan man prata med. Och min erfarenhet när det gäller barn på flyg är det inte den gruppen som kan vara störande

munsterfrass2010-08-12 10:41

:) ... Jag har aldrig sagt att någon här vill förbjuda barn på alla avgångar .. jag har bara hävdat att jag inte tycker sådana avgångar borde finnas :) .. Det är väl det vi pratar om ? .. Mina paralleller är igen , att allt börjar i liten skala för att sedan oftast eskalera .. Jag har bott i Bl.a Italien , Israel , Spanien , Australien m.fl och jag har upplevt en STÖRRE öppenhet/acceptans mellan åldrar , handikapp m.m där ingen blir utesluten i något socialt sammanhang... (därmed inte sagt att det inte förekommer segregation , för det gör det t.ex i Israel mellan etniska folkgrupper m.m) Men nu pratar vi barnfria flyg och familjepolitik :) .. Om flygbolagen känner att de kommer att kunna sälja flygstolar enbart till "vuxna" så är det såklart marknaden som styr ( som alltid ) ...

LisaLong2010-08-12 10:46

munsterfrass åtre igen frågar jag dom du aldrig haft alternativ i livet?

Du anser också det är fel med semesterorter som endast har hotell för par? Eller hotell endast för homosexuella? Eller ställen där det endast gäller 55+??..jag tänkte eftersom du säger det börjar i en liten skala?

le-lou2010-08-12 10:50

munsterfrass - varför borde inte såna avgångar finnas? För att du anser det vara din rätt att kunna vara med dina barn ÖVERALLT? Du känner dig kränkt att att Silja Line ordnar singelkryssningar? Eller kvällskryss där åldergränsen är 18?
Och jag måste nog garva nu - men handikappade och UTOMLANDS ska vi inte snacka för mycket om nu, DÄR kan vi tala om diskriminering om något. I flertalet länder i Europa, och iaf i östeuropa tom ses handikappade som något man def. stoppar undan och är en stor skam för familjen. Så större öppenhet och tolerans är bullshit.

slånbär2010-08-12 11:02
Antal inlägg: 5539

Munster- Du skriver "men nu pratar vi barnfria flyg och familjepolitik" och tycker tydligen att vi andra inte ska dra paraleller med annat. Men det var ju DU som från början drog paraleller med nazityskland och judeutrotningen så då har du ju öppnat dörren själv eller hur?

LisaLong2010-08-12 11:06

slånbär exakt, men hon verkar inte vilja svara på dom paralellerna vi frågar henne om:)

munsterfrass2010-08-12 11:30

:) .. Om du läst ordentligt så har jag refererat till mina paralleller rätt ofta :) ... och visst kan vi prata mellanösternpolitik här också :) .. Varför jag jämförde barnfria flyg med nazi-Tyskland var ju främst för att det börjande med att man exkluderade judarna från allmänna kommunikationsmedel och dyl , inte alla vagnar från början , men senare utvecklades det till totalförbud ) :) (och nu vill man exkludera barn på vissa flyg).. Tycker det är en ganska träffande parallell , men det kanske jag enbart tycker eftersom jag själv tillhör en etnisk minoritet ?
Jag svarar på allt , men jag vet inte vad ni vill ha svar på ? Antingen är ni otydliga eller så har jag svårt att ta det till mig :) Språkförbistring månne :)

munsterfrass2010-08-12 11:48

Missade en sida :) .. Jag har bara barn i vuxen ålder :) .. Så även om jag skulle vilja vara med dem jämt , så får de faktiskt åka på "barnfria avgångar" .. den yngsta är 18 år :) .. Och jag tror inte jag sa att jag bott i hela världen ? , eller gjorde jag ? .. Det jag skrivit är de upplevelser jag själv har och i de länder jag bott har toleransen varit klart större .. Har även bott i Polen ett kortare tag , och jag upplevde inte att de gömde undan sina handikappade på något vis , Har även släkt i Östeuropa och jag tror mig veta ungefär vad de pysslar med :) .. Och vad gäller samtliga av dessa länder har jag aldrig sett några barnfria fester , flygningar , badhus etc etc .. och Jag tror faktiskt ingen hindrar ett barn att åka på singelkryssning med sin förälder ?! Och nej , vad anser mig inte ha rätt att exkludera människor runt om kring mig i sociala sammanhang .. Anser att alla ska få existera överallt . :)

le-lou2010-08-12 12:53

12 stycken. Det tordes vara rekord?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?