Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 34 |
Mobilspel
| Pågående | 19 954 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lightningpaw | 2010-10-28 14:54 | |
![]() | cm: "Många låtsas som att de ser "verkligheten". det är inte sakligt." helt sant. Och många rasister verkar ha byggt sin uppfattning på enstaka händelser de upplevt i verkligheten, de ser det som sanningen och är immuna mot större perspektiv och statistik. Dessutom sortera de sedan bort eventuellt positiva erfarenheter av möten med människor med invandrarbakgrund. | |
| Ts lillsyrra - Ej medlem längre | 2010-10-28 14:54 | |
![]() | Men det du ser cm är väl rimligtvis en del av verkligheten - den verkligheten som du ser i din egen närmiljö. Dom invadrare du känner är, citat; "de invandrare jag känner är väldigt "välanpassade" - talar väldigt bra danska, är välutbildade osv." Å andra sidan ser du också, att: "ja, de utmärker sig. De flesta som bor i mitt kvarter talar dålig danska, har väldigt få danska vänner och låg utbildning." Allt det där är väl verklighet om nåt? Eller hur menar du egentligen? | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-10-28 14:55 | |
![]() | CM - jag tror det ser ut som samhället i stort, men med större andel arbetslösa, arbetande i "lågstatusyrken" samt segregering både orsakad av att invandrare söker sig till områden där likasinnade bor men också på grund av att man skapat områden dit invandrare slussats och där svenskarna fort som fan dragit. Hur ser det ut? Det finns väl gott om information om det. Och mycket desinformation där SD bidragit en del genom att blåsa upp burkafrågan (ingår t.o.m. i deras partiprogram) trots att det inte ens handlar om en promille av de muslimska kvinnorna i vårt land, genom att påstå att invandrare är orsaken till att sverige leder "europaligan i våldtäkter" (vilket är fel), genom att med KalleAnkavarianten på befolkningstillväxtprogno ser hävda att muslimer kommer att bli majoritet i vårt land inom ett visst antal år... Det ser väl ut precis som det vi vet; Invandrare har svårt att komma in på den svenska arbetsmarknaden, SFI är av urusel kvalite på sina håll och bidrar inte, svenska arbetsmarknaden diskrimininerar invandrare, invandrare är överrepresenterade i brott (som grupp, vissa invandrargrupper begår knappt brott alls, medans andra är tungt kriminellt belastade SOM GRUPP, vilket inte nödv. innebär att kvinnor och barn begår brott!). Invandrare är ofta mindre religiösa i sverige än vad de var i sitt hemland. Andra generationens invandrare är än mer sällan religiösa, och behärskar språket bättre än sina föräldrar. Vi vet också att i Sverige tar det minst två, vanligen 3-4 generationer att bli av med "invandrarstämpeln". Om man inte är framgångsrik inom sport då, då får man expressfil. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2010-10-28 15:10 | |
![]() | Ts lillasyrra - Jag menar att bägge sidor i debatten anser sig ha patent på sanningen. Det är naivt. de slår varandra i huvudet med argument som egentligen härrör från deras egen uppfattning (betingad av upplevelser och känslor i en röra) av sanningen. detta vill de inte erkänna (eller vet det inte), och därför kallar de varandra fula namn och ser inte varandra som människor men fiendebilder och slutar bjuda varann på kalas. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-10-28 15:16 | |
![]() | CM - så är det väl med allt i samhället, från rovdjurspolitik till arbetsmarknad... eller? Ingen har sanningen, men många anser sig ha den. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2010-10-28 15:24 | |
![]() | steve - ja, men det är dumt - och det är svårt att komma vidare därifrån. det skulle jag vilja försöka ändra lite på - genom att påpeka det. och det är för att jag blir trött av diskussioner som inte leder nån vart eller fel, enligt mig då. helt egoistiskt. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-10-28 15:28 | |
![]() | Det tror jag är en genetisk defekt hos vår generation ;) | |
| Ts lillsyrra - Ej medlem längre | 2010-10-28 15:44 | |
![]() | CM Aha, som jag då, när jag kallar skit _just_ för skit. ;) Fast visst, jag tror det ligger mycket i det du påpekar, men när det kommer till SD så når jag min gräns. *erkänner* Jag har verkligen ingen förståelse för deras åsikter och sättet det ser på människor. Och då ska du veta, att faktiskt några (få visserligen) av mina vänner har en light-variant av intolerans i sitt att se på vissa grupper av befolkningen (och inte helt fri går jag själv heller, jag har jävligt svårt för alkisar t.ex), men jag kan faktiskt ta dom som dom är (och vice versa). - På tal om det där att "slutar bjuda varann på kalas." - Det är liksom gradskillnaderna det handlar om (för min personliga del iaf), inga av mina vänner skulle någonsin rösta på SD, det vet jag. | |
| le-lou | 2010-10-28 16:08 | |
![]() | Laserswärd- det är du som kommer med påståendet att Alfred Nobel var rasist. Du får ha lite underlag för det mer än att peka på tiden han levde i. Det är ju nästan lika korkat som att säga att alla tyskar var nazister under Hitlers styre. | |
| Laserswärd | 2010-10-28 17:07 | |
![]() | Le-lou. Det är klart, att kalla någon rasist under en tid då nästan alla var rasister (pga okunskap, som det i mångt och mycket även är idag) är ju verkligen att ta i, och då kallar man alla tyskar för nazister. Det är ju inte heller så att jag säger att han är sämre än någon annan förlegad människa, vi är nog alla ganska så förlegade snart (eller nu), men i sammanhanget angående Jimmie Åkessons infinnande på nobelfesten eller inte, så står jag fast vid att det inte skulle strida mot Nobels vilja att bjuda in Jimmie Åkesson. Han om någon har ju tillräckligt förlegad människosyn för att passa in i 1800talets norden. För jag har svårt att tro att Nobels "upplysthet" sträckte sig mycket längre än till hans uppfinningar. Hade för övrigt för mig att Nobels rasbiologiska institut anrättades närmare Nobels död (eller kanske tom under hans levende) än vad det gjorde, 1912 började man tydligen dra i spakarna. Är dock ganska säker på att det finns att läsa i en bok där även Linné med flera omnämns, där (även för den tiden) en ganska förlegad syn på människor och ras och dess förespråkare behandlas i ett större sammanhang angående rasismens historia... men kan ha misstagit mig. Påtal om nazism och korkat; har väl ryktats om länge att Hitler var nominerad till fredspriset när det begav sig. | |
| tavi | 2010-10-28 18:01 | |
![]() | Jag har träffat Jimmie i unga år under den tid jag bodde i Sölvesborg. Utom att kommentera hans politik kan jag överraska många med att det är en varm påg som värnar om mötet mellan människor. Nu var det här förvisso under den tid han fortfarande var (missnöjd) moderat så det måhända att folk i hans omedelbara yrkesmässiga närhet har förändrat honom. Alfred Nobel var en man som fascinerade Jimmie och av den anledningen känner jag lite för honom när han nu inte blivit bjuden, även om beslutet i sig kanske är rätt. | |
| Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2010-10-28 18:52 | |
![]() | Jeremiah Aahckezohn Creuzenstierna | |
| reson - Ej medlem längre | 2010-10-28 19:44 | |
![]() | Är du här nu,tavi?? Kan du inte svara lite på våra frågor i din egen tråd:) | |
| reson - Ej medlem längre | 2010-10-28 20:05 | |
![]() | Tänk så man kan utvecklas under åren:) | |