Spelrum
Giraffen45
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade73
Mobilspel
Pågående19 524

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-04-19 00:14
Antal inlägg: 1338

Jag värjer mig inte emot något alls :) Jag värjer mig mot. Mina föräldrars surströmmingspremiärer har allvarligt skadat min språkinlärning.

Dersu2011-04-19 00:14
Antal inlägg: 461

Apbur: Ja, och det är helt ok. Men det betyder ju inte att alla uppfattar det likadant.

I övrigt +1 pa Mans_E;s senaste.

Dersu2011-04-19 00:15
Antal inlägg: 461

Koksiken?

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-04-19 00:20

Hehe.. jag tycker det är obehagligt att bli berusad inför vem som helst egentligen. Jag dricker helt enkelt inte på ett sådant sätt att "spärrarna släpper". Så jag tror inte jag hade upplevt att det var så märkvärdigt om ett barn traskade in i rummet. Jag kan snabbt växa mitt av alkoholen varma trivsamhets mode till ett helt vanligt trivsamhets mode. Jag vet inte om vi pratar om samma sak egentligen alls. När jag pratar om vuxna som dricker alkohol när barn finns med, så menar jag alltså inte att det innebär ett småsluddrigt tal och ett annorlunda rörelsemönster. Det finns grader av berusning.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-04-19 00:20

*växla. Herrejesus :(

Måns_E2011-04-19 00:20
Antal inlägg: 12028

Vem har påstått att man bör dricka alkohol inför sina barn? Det är väl upp till var och än. Om man blir full och tappar omdömet totalt så är det inte lämpligt, om man kan hantera det så innebär det ingen fara.

Man är inte en bättre människa oavsett om man dricker måttligt inför sina barn eller inte alls.

Däremot borde man låta bli om man inte kan hantera sitt drickande.

Jag förstår inte allvarligt inte moralpaniken, det känns oerhört överdramatiserat.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-04-19 00:21
Antal inlägg: 4050

"Tvärtom så verkar alla vara rörande överrens om att barn inte skall behöva se sina föräldrar så fulla.

Finns det liksom inga nyanser för er nolltoleransare?"

Detta är ju intressant. Barn ska skonas men först när en gräns är passerad. När är den passerad? Är det föräldern som bestämmer eller ska man gå på vad barnet minns när det blir lite äldre :)

Larvbrud - Ej medlem längre2011-04-19 00:23

"så menar jag alltså inte att det innebär ett småsluddrigt tal och ett annorlunda rörelsemönster. Det finns grader av berusning"

Uisge, bilden du målade upp där de värsta kråkorna tog ton har visst vilselett mig. Jag föreställde mig ett småluddrigt tal och annorlunda rörelsemönster :)

Måns_E2011-04-19 00:24

Det är inte det minsta konstigt, som förälder har du ansvar över dina barn, om du inte kan ta det ansvaret p g à att du ligger och spyr eller är så full så att du inte vet vad du heter så har du gått för långt.

Jag tror inte att det egentligen är ett reellt problem, jag tror att de flesta ganska väl känner till sina gränser.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-04-19 00:27

Aha. Det är den vanliga gränsen alltså som gäller för en själv?
Jag tänkte att det kanske var frågan om när ett barn blir illa till mods av förälderns beteende. Är ju inte sagt att det sammanfaller.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-04-19 00:28

:) Nej, vi har som sagt alltid spelat och sjungit hemma. Det har däremot inte behövts några större mängder alkohol för att den tondöva delen av släkten ska haka på. Allt fjarnigt beteende behöver inte sitta så djupt att det krävs en redig fylla för att våga släppa på det. Ett par glas vin räcker en bra bit. Iaf hos oss. Mina tondöva släktingar har inte precis sjungit ut ångor av fulsprit i ansiktet på oss barn. De sjöng bara :)

Måns_E2011-04-19 00:30

Nä, de kanske inte tar illa upp förrän föräldern ligger utslagen på golvet och inte kan ta sig upp, vad vet jag? Inte heller vet jag om de kan ta illa upp av klädval, färg på soffan eller att det är lök i maten.

Fast jag vet ärligt talat inte hur många gånger jag nu har skrivit måttligt i den här tråden, men det verkar liksom inte gå in.

apbur2011-04-19 00:31
Antal inlägg: 9699

Om det inte finns några problem alls att kombinera barn och måttligt drickande så förstår jag inte varför det inte skulle vara ok med vindrickande dagispersonal. Eller varför inte göra skolavslutningen till en suparfest där lärare och föräldrar kan skåla medan barnen leker lekar. Där har ju varje full förälder koll på sitt eget barn så man behöver ju inte lita på någon annan berusad vuxen.

När blir det hela absurt och frånstötande? Och varför?

Gautama2011-04-19 00:31
Antal inlägg: 6854

Barn blir illa till mods av mycket olika saker som sker i deras uppväxt. Ska vi sluta leve totalt och låta de tro att allt är en skön saga?

Visst man behöver inte dricka men jag tror fortfarande inte att alla barn blir illa till mods när föräldrar gör det. Bara om de har dåliga erfarenheter utav det.

koksiken2011-04-19 00:33
Antal inlägg: 304

Jag är inte nolltoleransare, jag har redan sagt att jag har en gräns vid ca 1-1½ glas vin, sedan VET jag att jag blir något sluddrig (en något "flytande gräns" på exakt var) och det är inte trevligt inför någon! Jag skäms för att jag inte känner igen mig om det skulle bli för mycket... hur ska inte min familj känna det då?

Det är märkligt att man måste försvara en hållning där man väljer att INTE berusa sig inför sina barn... för att de ska få en normal inställning till drickande så borde man ibland dricka inför dem?
Var går gränsen för vad jag borde göra för att de inte ska få en onormal inställning till sex, mat, droger?

koksiken2011-04-19 00:33
Antal inlägg: 304

Dersu?

Måns_E2011-04-19 00:33

Tja, det funkar ju i Danmark, där drack lärarna ett par öl till lunchen för några år sedan.

Och hör och häpna, inte verkade skolbarnen bli traumatiserade av det. I Frankrike är det inte ovanligt med ett glas vin till lunchen.

le-lou2011-04-19 00:33
Antal inlägg: 17500

apbur- din jämförelse med dagispersonal, är det relevant menar du? Beroende på vem som är barnvakt så kan det absolut vara okej med ett glas vin eller liknande, det har jag inga problem med. Så länge det handlar om en vuxen person som jag har förtroende för och vet att jag kan lita på så spelar det ingen roll alls för min del.
om nu dagisfröken skulle vara vår barnvakt en kväll, så skulle hon också få dricka ett glas vin, däremot hör inte alkohol hemma på en vanlig arbetsplats under arbetstid. Arbetsliv - privatliv är två skilda saker.

Jag är mer intresserad av den aggressiva "fulla med skit"-biten, sånt brukar tyda på rätt onyanserat svart/vitt-tänkande... och det är en aning fascinerande faktiskt.

le-lou2011-04-19 00:35
Antal inlägg: 17500

liknelsen med dagis är mao helt meningslös, det handlar åter om person, mängd och situation. kliv ut ur fyrkanten nu apbur.

apbur2011-04-19 00:36
Antal inlägg: 9699

le-lou, det är alltså ok att din barnvakt dricker såpass mycket alkohol att ditt barn märker av att den vuxne beter sig annorlunda?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?