Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 18 881 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Labyrint | 2011-05-21 02:30 | |
![]() | Sedan känns det märkligt att säga att alla lärare är inkompetenta för att en lärare inte kunde liggande stolen. Med största sannolikhet har hon läst liggande stolen i sin utbildning, för att inte tala om när hon själv gick i skolan. Men få tentor eller andra examinationsformer kräver 100%, ännu färre testar vad man minns efter några år. Var det bara en grej hon tappat vill jag inte ens döma henne så hårt. Var det mycket mer än så tycker jag ändå det är orättvist att döma alla lärare. | |
| le-lou | 2011-05-21 02:44 | |
![]() | har jag verkligen skrivit så? att alla lärare är inkompetenta? läs inte in mer än vad som faktiskt står, kära du. Jag förstår att du pluggar till lärare, och jag förstår att du känner att du vill försvara yrket: helt ok. Men är det inte ganskarealistiskt att också kunna erkänna att nej - långt ifrån alla lärare är kompetenta? | |
| le-lou | 2011-05-21 02:48 | |
![]() | och för den delen så är den största kritiken som ges mot lärarutbildningen idag. klart att det finns kunniga, duktiga och ambitiösa lärare (ej att blanda ihop med typen som axlar föräldrarollen eller kompisrollen för eleven). De är för få, thats all. Men hela klungan skriker efter högre lön. Känns som att man bör börja i andra ändan. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-05-21 06:42 | |
![]() | den största kritiken är ... ? och andra ändan är ... ? | |
| Vickan_J | 2011-05-21 08:48 | |
![]() | le-lou Jag tycker liggande stolen är krångligare, bara platsen på täljaren, nämnaren och kvoten är lustiga. Tycker inte man behöver kunna den ens som mattelärare. Tror att det skulle krångla till det för elever om båda lärdes ut och då är det bättre att lära ut den enklare varianten. Klart saker och ting behöver förbättras. Men jag tror ändå inte att en högre lön löser problemet. Kompetenta lärare kanske kan lockas in, men det gör även icke kompetenta. | |
| le-lou | 2011-05-21 09:57 | |
![]() | ja res - andra ändan är att börja med utbildningen såklart. har inte detta framkommit än för dig? | |
| Labyrint | 2011-05-21 11:56 | |
![]() | Ja, utbildningen kan förbättras. Men det gäller ett stort antal utbildningar, den är inte genomusel idag, åtminstone inte på alla universitet. En lärare förväntas kunna rätt mycket. Djupa ämneskunskaper, hundraprocentiga dessutom, glömma något är inte okej. Plocka fram det sekundsnabbt är också viktigt. Jag har det åtminstone någorlunda soft som har matte, det är inte en särskilt föränderlig vetenskap, till skillnad från till exempel samhällskunskap där det krävs ständig uppdatering av kunskaperna. Dessutom förmågan att lära ut ämneskunskaperna. Planera lektioner, hålla lektioner, stimulera duktiga elever, hjälpa svaga elever, mäta kunskaper och sätta rättvisa betyg, god föräldrakontakt. Osv osv. Är det konstigt att folk har olika bild av hur vi ska utbilda personer som blir experter på allt detta? Jag tycker det finns utrymme för förbättring i utbildningen, tveklöst, men samtidigt tycker jag att bilden av lärarutbildningen är oerhört smutskastad av folk som faktiskt inte vet vad de pratar om. Två killar som gick året före mig fick uttala sig i en dagstidning om vad de tyckte om utbildningen. De uttryckte att det var otroligt lätt och att de aldrig någonsin pluggade hemma. Detta trycktes och lärarutbildningen fick ännu en gång skriverier om sig att vara värdelös. Grejen var bara att ingen av dessa killar var godkänd på någonting. Rätt lätt att gå vilken utbildning som helst utan att klara sig va? | |
| Labyrint | 2011-05-21 11:58 | |
![]() | le-lou, nej alla lärare dömde du kanske inte, men alla lärares utbildning? Grundat på vadå? | |
| Labyrint | 2011-05-21 12:05 | |
![]() | Jag har gjort en VFU (praktik typ) på byggprogrammet. Rätt få har satsar på att bli lärare i byggämnen från början, lärarna i yrkesämnena är mestadels före detta målare, snickare, plåtslagare mm som oftast drabbats av någon form av yrkesskada och därför börjar undervisa istället då kroppen orkar med det bättre. De kommer oftast till gymnasieskolan utan någon som helst pedagogisk bakgrund. Efter ett tag får de gå en distansutbildning tilllärare, ämneskunskapen finns ju redan, så 1,5 år. Denna gör enorm skillnad! Både de själva, kollegor och elever vittnade om detta. De blir säkrare och bättre pedagoger helt enkelt. Bra va? | |
| markusfe | 2011-05-21 12:07 | |
![]() | Jaapconrad_ skrev 2011-05-20 "Studier har visat att behöriga lärare inte är speciellt mycket bättre på att lära ut än obehöriga lärare ( www.ifau.se/upload/p...p0 7-06.pdf ) -- de verkar till och med vara sämre än obehöriga lärare." Är det möjligen symptomatiskt att då någon i skoldebatten försöker att lämna diskussionen byggd på anekdotisk bevisföringen till förmån för en mer vetenskapligt underbyggd diskussion så möts detta med tystnad? I sann svensk skoltradition så tycks det viktigare att ha en åsikt än att den ska vara välgrundad. Extra underhållande blir det hela då ovanstående skribents försök till vetenskaplig hänvisning havererar. För oss som gått i den svenska skolan, där flertalet ska "forska" självständigt men ej bemöda sig med att lära sig att läsa och förstå forskningsartklar, ger jag nedan ifaus egen lite mer lättuggade sammanfattning av artikeln "Behöriga lärare är viktiga för elevernas resultat i grundskolan. När andelen obehöriga lärare ökar med en procentenhet försämras elevernas position i meritvärdesfördelningen med i genomsnitt 0,56 procentenheter. Effekten är särskilt stark för elever till högutbildade föräldrar. Skillnaden i studieresultat mellan att gå i en skola med många (cirka 28 %) obehöriga lärare jämfört med att gå i en skola med få (cirka 8 %) obehöriga lärare är 11 procentenheter och kan t ex jämställas med skillnaden i studieresultat mellan pojkar och flickor, en skillnad av betydande storlek. Nästan en femtedel av lärarna i Sverige är obehöriga och tidigare har det funnits väldigt lite forskning om sambandet mellan behörighet och elevers studieresultat." Möjligen skulle man kunna ha önskat att någon lärare/pedagog gjort ovan beskrivna korrigering. Finns det månne ett samband mellan frånvaron av korrigering och lärarhögskolornas, i allafall tills nyligen, låga kvalitè? Vill för övrigt påpeka att jag i stort sett alltid läser Jaapsconrads_ inlägg med intresse då han brukar vara klok. | |
| Liftactiv | 2011-05-21 12:24 | |
![]() | Mina barns lärare är kanonbra! Så jag påstår att ALLA lärare är superbra och därmed deras utbildning! Kan andra generalisera så........ Fast det är klart, i deras klasser är det väldigt lugnt. Inga sociala problem att tala om, ingen invandring i området, dessutom är klasserna små ( liten byskola typ), alla känner alla och har koll på andras barn. Men de som inte jobbar i ankdammsskolor (och blir förflyttade då och då pga, ekonomin i kommunerna, dvs.) har självklart inte samma förutsättningar att lyckas vara "bra" lärare beroende på sittuationen. Hur svårt är det att fatta? | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-21 12:31 | |
![]() | sök jobb som lärare lelou | |
| öhmöh - Ej medlem längre | 2011-05-21 13:52 | |
![]() | 2011-05-21 12:24 Jodå, ibland kan det faktiskt vara ganska svårt att fatta. Så förtydliga dig gärna. Vad mer exakt menar du med det där? "...ingen invandring i området...." | |
| Liftactiv | 2011-05-21 13:55 | |
![]() | Ööh? Förtydligande (då anledningen till att inte uppnådda mål gör att lärare ses som dåliga) : Det är svårare att uppnå målen med elever som inte behärskar språket. Enkel matematik. Ungar som inte behärskar språket behöver mer resurser. Enkel matematik. resurser som inte finns. Vem har ansvaret? Läraren förstås. Ööööh.-....... | |
| öhmöh - Ej medlem längre | 2011-05-21 14:16 | |
![]() | 2011-05-21 13:55 OK. Då förstår jag hur du menar. | |
| BellenEllen | 2011-05-21 14:34 | |
![]() | Jag kan hålla med om att lärarutbildningen verkar lämna en del att önska och jag hoppas verkligen att man kan se över den så att den blir bättre. Men att använda dagens lärarutbildning som argument för att lärarna som grupp inte ska ha en vettig löneökning är väl knappast rimligt? Och att man visste om löneläget när man valde utbildning kan man inte heller använda som argument då de flesta lärare faktiskt utbildade sig innan löneläget blev så lågt som det är idag. Det som sker idag, åtminstone i den kommun där jag bor, är att det satsas på att få upp fritidspedagogernas lön så att den på sikt ska bli det samma som lärarnas. Därför måste lärarlönerna stå tillbaka. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-05-21 18:54 | |
![]() | lärare är gnälliga dom har sommarlov höstlov sportlov,sen behöver en gymnasie lärare bara ha 4 timmar lektion /dag resten kan dom planera,dom har för hög lön sänk den | |
| club_R - Ej medlem längre | 2011-05-21 18:56 | |
![]() | Hahaha! | |
| babatrik | 2011-05-21 19:01 | |
![]() | @ ttiittii Din svensklärare borde få sparken, har ju helt uppenbart misslyckats med sin uppgift alldeles fullständigt. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-05-21 19:02 | |
![]() | har dyslexi,så skyll inte på läraren | |