Spelrum
Giraffen42
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade79
Mobilspel
Pågående19 257

Forumkategorier

Användare Inlägg  
silverbjälke - Ej medlem längre2011-08-16 07:07
Antal inlägg: 928

ni är inne på hälsa nu?! blir inte ni med förbanade och fyllda med avsmak när ni ser feta mödrar med tjocka små barn i affären och hela kundvagnen är fylld med chips, godis, snabbmat, glass, drickor ......

att vissa skiter fullständigt i hur de ser ut är ju ett faktum, men när de skapar små mini barbapapa liknande kopior av sig själva blir man arg, ledsen och ta mig fan förbannad.

Guldplate2011-08-16 07:27
Antal inlägg: 1212

Delicious:

Om du tycker att Apbur hårdrar det när hon jämför detta med droger så gör du exakt samma sak nu. Att påstå att en kropp inte är helt och hållet ens egen ensak är inte i närheten av att vilja avliva alla som inte är perfekta.

Det är svårt att föra en diskussion om man ska behöva försvara sig mot absurda liknelser.

CrackedActor2011-08-16 08:05
Antal inlägg: 129

Jo jag blir förbannad när jag ser kraftigt överviktiga barn, med föräldrar som prackar på dem den livsstilen, eftersom att dom barnen hela sitt liv kommer få höra att de inte duger, och så fort de fyllt 18 så får de höra "det är du själv som valt att se ut så här, det är din kropp, det är bara att äta bättre och mindre och röra sig mer"

Fispropp - Ej medlem längre2011-08-16 08:46
Antal inlägg: 328

Varför är de nattliga diskussionerna alltid så aggressiva? :)

Att jämföra matmissbruk med drogmissbruk är väl lite "så där", framförallt när normalviktiga personer pratar om överviktiga. Vi tjockisar eller fd tjockisar blir lite putt då så passa er :)

Fispropp - Ej medlem längre2011-08-16 08:51
Antal inlägg: 328

Vill man komma med en liknelse som är lite mera nära överätningen så är kanske fenomenet med folk som skär sig ett bättre alternativ då man talar om att skada sig själv.

miss evelyne2011-08-16 09:56
Antal inlägg: 467

Som tidigare sagt är BMI ett förlegat sätt att räkna på övervikt,undervikt och vad som är normalt... Nu använder man måttband och sina ögon därför att alla är olika -.-" De enda som använder BMI här är ungdomsmottagningen och där är jag överviktigt men när jag gick till läkaren tyckte han jag såg helt normal ut och helt okej på hans måttbandskalor. Snarare skulle jag vara lycklig över kurvorna än att oroa mig för att vara fet.

Sen så hävdar jag fortfarande att ens kropp är ens egen ensak, MEN man har ju inte direkt nån rätt att förstöra ens barns liv genom att tvinga på dom samma livsstil.

Att jämföra mat med droger är absurt.. Och detta med skatt.... det beror ju på till vilken gräns.. borde vara skatt på att kasta massor med mat istället.

Fispropp jag ser liknelsen.. Dom som skär sig gör det antingen för att straffa sig själva eller lätta på trycket, allt som vanligast. Dom som äter gör det ju ibland för att tröst äta... men det är inget sånt beteende direkt... äta bör man annars dör man.. men betydligt mer oken jämförelse än droger. =)

Guldplate2011-08-16 10:19

Miss evelyne:

Det är där jag menar att ens kropp inte blir helt ens egen ensak. Att behandlingen av den översätts till sina egna barn. Så missköter du din egen kropp så missköter du dina barns kroppar. Dör du pga övervikten så drabbas din familj också. (Vilket får mig att tänka mamman i filmen Gilbert Grape och hennes oförmåga att ta hand om sin familj ordentligt)

Att bara tänka att min kropp är min och det drabbar ingen annan om jag missköter den är att se världen lite väl svart och vit.

apbur2011-08-16 10:20
Antal inlägg: 9699

Den enda som jämfört mat med droger är Delicious. Min kritik handlade om uttalandet "min kropp är min ensak". Det är skrämmande att så många i följd drar samma korkade slutsats.

Guldplate2011-08-16 10:26

Fispropp:

Nu var det i och för sig Apbur som drog till med liknelsen kring droger men lite intressant är att du nästan förutsätter att vi andra är och alltid har varit smala. Det kan få andra fd tjockisar att bli lite putta. ;-)

magnusito2011-08-16 10:28
Antal inlägg: 4985

Jag har inte orkat läsa allt, men jag tycker inte det är så främmande att dra parallellen met-droger. Det kan för den enskilde ha en motsvarande psykologisk betydelse. Socker anses vara en mycket potent och vanebildande drog. Skräpmat och överkonsumtion kanske skulle kunna kallas för vår tids kollektiva drogmissbruk!?

Guldplate2011-08-16 10:30

Apbur:
Får be lite om ursäkt. Såg mest ditt inlägg om att hon borde tycka att legaliseringen av droger borde vara okej och räkna med att det var där liknelsen började. Delicius har visst skrivit fler inlägg där liknelsen till droger förekommit...

apbur2011-08-16 10:39
Antal inlägg: 9699

Så om jag skriver att om man tycker att kroppen är var och ens ensak och således inte borde försöka stoppa någon som försöker hoppa från en bro så har jag jämfört mat med broar och det kan man ju inte så då har jag naturligvis fel.
Varför försöker jag ens?

miss evelyne2011-08-16 10:41
Antal inlägg: 467

Guldplate... Jag ser hur du tänker men jag har sett familjer där föräldrarna äter snabbmat till middag osv men barnen äter riktig mat... det ser jävligt roligt ut men barnen mår bra, motionerar osv. viss, majoriteten gör nog inte så. Men det är fortfarande ens egen kropp... Jag kommer aldrig ge mig på den punkten just för att det är så... Eller ska vi börja tvångsbehandla folk som är undernärda eller överviktiga? fast då borde ju rökare, drogmissbrukare, alkoholister och rubbet också komma med i revolutionen?!...

Bitte - Administratör2011-08-16 10:46
Antal inlägg: 24200

Vi är tre syskon som växt upp med samma matvanor , varför blev bara jag tjock ?? Så den teorin stämmer inte att det är föräldrarna som skapar vanor

Bitte

SethGecko2011-08-16 10:59
Antal inlägg: 635

Bitte: inte just i ert fall, men i mångt och mycket är det föräldrar som skapar ovanorna. Precis som det är föräldrar som har en aktiv alkoholkultur som får barn som alkoholdebuterar tidigt. eller föräldrar som röker ofta får barn som röker. det är inget konstigt alls.

Dr Zjivago2011-08-16 11:35
Antal inlägg: 8

Guldplate:

Varför gillar du mått som BMI och vilka användningsområden finner du? Du har redan avfärdat muskelmassa som en petitess i sammanhanget. Vad har du att säga om det faktum att du inte kan skilja visceralt fett (läs bukfett) från subkutant dito medelst BMI?

Tacksam för svar

pabster12011-08-16 11:55
Antal inlägg: 707

Bitte arv OCH miljö påverkar. Jag ser ut som min morfar gjorde om jag slutar träna under ett par år. (100 kg) Du lever väl ett mer stillasittande liv och miljö är ju under hela livet inte bara uppväxten. Lever man med en sund partner är det ju bättre än med en som köper chips varje dag. Arbetsplatser med ständiga fikabrödspauser är en annan fälla. Själv har jag vänner som alltid kommer dragandes med skitföda så fort de kommer förbi.
Tänk vad alla fetknoppar avskyr BMI. Ett mått som faktiskt visar vad du BÖR väga dessutom i ett väldigt brett intervall. Men visst acceptera någon ynka siffra högre om du bestämt vet att du har så oerhörd kraftig benstomme. Fetma påminner om alkoholism när det gäller den sjukes förnekelse av sitt tillstånd. Fetma är den sjukdom som kommer förkorta livet med åtskilliga år för en stor mängd människor i västvärlden.

Bitte - Administratör2011-08-16 12:00
Antal inlägg: 24200

Enligt BMI så är jag fet i dag , men å andra över 50 år och från 40 år får det vara högre , Men jämför jag med snart 10 år tillbaka så är jag väldigt smal i dag så då är frågan var jag fet då eller är jag fet nu

Bitte

Dr Zjivago2011-08-16 12:01
Antal inlägg: 8

Om det är mig du kallar fetknopp så kan du få alla uppgifter du behöver för att räkna ut mitt BMI:

Vikt: 71 kg
Längd 1,81 m

Frågan kvarstår emellertid. Vad har BMI för kliniskt värde?

Resurrection - Ej medlem längre2011-08-16 12:06
Antal inlägg: 11463

Magnus Samuelsson brukar väl ha ett BMI långt över 30 ...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?