Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade70
Mobilspel
Pågående19 524

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bitte - Administratör2011-12-11 20:18
Antal inlägg: 24200

www.migrationsinfo.s...st atistik/

ttiittii - Ej medlem längre2011-12-11 20:18
Antal inlägg: 37631

jag gick in på sfi och läste,men dom kanske skrev fel där,eller så vill du att det ska vara 8-9 år av någon anledning

ullis1164 - Ej medlem längre2011-12-11 21:27
Antal inlägg: 1019

Är det nån här som har fakta på hur mycket bidrag som ges till möbler? Har man det så dåligt där man kommer ifrån borde man väl vara tacksam om man fick möbler från myrorna tex. Den siffran jag hittade tidigare, så mycket har våra möbler långt ifrån kostat, soffgrupp från blocket, lite ärvda antika möbler osv. Det jäser i folkhemmen och det tråkiga är att det går ut över invandrarna/flyktingarna personligen, de har ju inte gjort något ont. Det är klart vi ska ta emot dem, men låt invandrarna klara sig själv, det hade vi fått göra om vi emigrerade. Ge hjälpen till riktiga flyktingar.

Bitte - Administratör2011-12-11 21:31
Antal inlägg: 24200

Prova att följa mina länkar till migrationsverkets hemsida

Bitte

arbetslinjen - Ej medlem längre2011-12-11 21:41
Antal inlägg: 1268

Alltså, ekonomiskt bistånd ges ju utifrån individuella behov. Man får presentera sina räkningar eller kostnadsförslag på det man vill köpa som man inte har råd med och socialtjänsten gör bedömningen om det är skäligt. Det gäller både flyktingar och de som jäser i folkhemmen.

ullis1164 - Ej medlem längre2011-12-11 22:08

Men snälla nån, de som "jäser nu i folkhemmen" hör till vårt eget land och betalar skatt, det är det som är den stora skillnaden. Vi HAR inga pengar, statsskulden är enorm, vi HAR inga jobb, inga lägenheter. Vi har många hemlösa, ska vi inte hjälpa dem först då?

ttiittii - Ej medlem längre2011-12-11 22:23

det ges inga pengar till möbler,det blir rekvisition till en Loppis,typ Erikshjälpen

Nasty Nimrod2011-12-11 22:24
Antal inlägg: 1063

Det är väl ändå inte alla som betalar skatt? Och de som lever på bidrag får iaf mer än de betalar...

le-lou2011-12-11 22:26
Antal inlägg: 17500

jag skulle också vilja omfördela pengar sådär enkelt. Ta bort peng där, så kan vi göra så här- peng där. Lätt som en plätt, att ingen tänkt på det !Ta bort alla pengar till konsten och kulturen, ska vi inte hjälpa de hemlösa först??

ullis1164 - Ej medlem längre2011-12-11 22:30

Jo absolut!

arbetslinjen - Ej medlem längre2011-12-11 22:30

Men Ullis, för det första så tar vi väl inte emot flyktingar av ekonomiska skäl, utan av humanitära? För det andra så kan du inte kategoriskt säga att de flyktingar som uppbär bidrag ger minus i statsbudgeten bara för att de gör det när de är nyanlända och utan jobb. Tanken är naturligtvis att de ska komma in i samhället och försörja sig själva.

Egentligen vill jag inte diskutera ekonomin i det hela eftersom det är så komplext och till viss del irrelevant, men jag vill ändå fråga om du på allvar tror att hemlöshet, arbetslöshet och bostadsbrist beror på flyktinginvandring? Till hur stor del i så fall? Förklara gärna hur också.

ullis1164 - Ej medlem längre2011-12-11 22:41

Jag har inte sagt att hemlöshet, arbetslöshet, bostadsbrist beror på invandringen. Men vi måste väl iallafall först och främst ha arbete och bostäder till vårt eget folk? Och ja, tanken är att de ska bli självförsörjande, men vi vet alla hur svårt det är för många av dem att få anställning. Vi ska kanske börja tvinga arbetsgivarna att låta dem gå före, det vore väl en idé.

Resurrection - Ej medlem längre2011-12-11 22:43
Antal inlägg: 11463

"Jag har inte sagt att hemlöshet, arbetslöshet, bostadsbrist beror på invandringen. Men vi måste väl iallafall först och främst ha arbete och bostäder till vårt eget folk?"

Då antar jag att du i konsekvensens namn menar att svenskar i princip inte heller skulle få flytta utomlands eftersom arbetslöshet och bostadsbrist är vanliga problem runtom i världen.

Vilka invandrare är det du vill stoppa? Alla typer?

ttiittii - Ej medlem längre2011-12-11 22:44

jag är så trött på fördommar,att soc vräker ut pengar till folk,att folk som lever på soc invandrare eller svenskar skulle ha det bra,alla barnen har skidor utom dom som lever på soc för dom har inga marginaler,o buffert med betoning på NOLL,barn i Sverige i dag,får stanna hemma från skolan om utflyckten är den 18 i månaden för familjer har ingenting till massäck,detta gäller människor i alla färger,en del barn kan inte gå på kalas för dom har inte råd att köpa present,det är skrisdkor på chemat i skolor i dag,alla barn har inte råd med skridskor,inte ens med begagnade skridskor,människor letar mat i sop tunnor i Brasilien,men dom gör det i Sverige också,politiker tar ut tok feta löner och barn i Sverige svälter i dag,kyrkorna får ta större och större ansvar,som kommunerna skulle tagit,det byggs dörrar med snurr till kommuners komplex för milijoner,det satsas på dyra äventyrsbad,som socialbidragstagare inte har råd att gå på,man ser klar och skilnad på fattiga och rika barn,Nu ska hela Sverige EU anpassas,eller det har hållt på en tid,alla broar ska byggas om till europa standard,alla lekplatser likaså,kommer inte ihåg vad det kostar i avgift varje år att vara med i Eu,men vi får inte tillbaka en 1/4 vad vi betalar,där är en stor bov.och det värsta av allt att o kompetenta lågutbildade människor gapar mest över vad flyktingar och invandrare kostar SÅ mycket pengar och mer fel kan det inte vara

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-12-11 22:46
Antal inlägg: 844

Men snark. :/
Ullis1164. Tänk om du istället skulle hugga där det verkligen vore berättigad, istället för att gnälla över folk som på allvar är i nöd.

Du kanske till och med är så driftig så du kunde åstadkomma skillnad?
Några ex du kunde engagera dig i som markant kunde förbättra landets ekonomi:
* riskkapitalbolagen inom skolväsendet som fraktar enorma summor skattepengar ut ur landet
* samma inom vården
*kommuners representationskonton. Handlar om MILJONER, årligen, i stort sätt i varje kommun.

Börja där vetja. Jag kan fylla på listan åt dig vart efter...

arbetslinjen - Ej medlem längre2011-12-11 22:50

Ullis: Men när du säger att vi först och främst bör ha arbete och bostäder till vårt eget folk så antyder du väl att flyktinginvandring på något sätt inskränker på den strävan?

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-12-11 22:51
Antal inlägg: 844

EH. Rättar mig själv.
"markant kunde förbättra landets ekonomi"
Det var kanske att ta i, men...tja...ni fattar...

ttiittii - Ej medlem längre2011-12-11 22:54

Ullis jag tycker att det är tråkigt att du har den uppfattningen du har,men det är alltid någon som ska vara syndabock och du har funnit din

micro1132011-12-11 22:59
Antal inlägg: 17540

arbetslinjen
Beror på? Det förtar väl inte det faktum att allt skall betalas ändå.

ttiittii
Det där är ju inte alls sant, bidrag till möbler kan både svenskar och invandrare söka och man skall inte ges en rekvisitation eller anvisas särskilt inköpsställe.

Val av inköpsställe
Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till hemutrustning utan villkor
om att särskilda inköpsställen skall användas, om det inte finns särskilda
skäl för det.
Sid 67
www.socialstyrelsen....03 1013.pdf

Om staten/kommunen villkorar inköpsställe så innebär ju det att staten/kommunen genom maktutövning styr marknaden - gynnar enskilda företag.

Dessutom brukar det inte alls villkoras om att saker skall vara begagnade däremot är summorna som ges ut givetvis begränsade - men kan inte köpa vilka lyxartiklar som helst.

creolen12011-12-11 23:00
Antal inlägg: 98

Hmm tror inte det har med utbildning att göra att man förespråkar mindre invandring eller vågar tala om fördomar
Tror nog att en hel del både akademiker såväl som högskoleutbildade har uppmärksammat den scheva bilden av integrationspolitiken
Sen spelar det kvitta om man tror på statistik eller inte
Man är sig närmast alltid

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?