Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade42
Mobilspel
Pågående18 966

Forumkategorier

Användare Inlägg  
shulten2012-01-11 23:22
Antal inlägg: 1424

Han blir påtvingad skatter till en massa välgörenhet. Håller inte det?

Skblole2012-01-11 23:25
Antal inlägg: 922

Ja, det gör jag. Har till och med jobbat med välgörenhet ett tag. Just nu är jag student så jag ger inte särskilt mycket, men lite grann. Själv?

Delicious - Ej medlem längre2012-01-11 23:29
Antal inlägg: 11661

shulten, Det var ju inte välgörenhet? Eller?

Skblole, Okej. Samma här, alltså "Just nu är jag student så jag ger inte särskilt mycket, men lite grann."

shulten2012-01-11 23:32

Jo, jag definierar det som det.

Skblole2012-01-11 23:35

Skatt är välgörenhet med stulna medel.

Delicious - Ej medlem längre2012-01-11 23:36

Varför var det dåligt i så fall? Du vill välja själv om du ska skänka bort pengar och till vad/vem?

Skblole2012-01-11 23:37

Det är dåligt för att det är stulet. As simple as that.

Delicious - Ej medlem längre2012-01-11 23:38

Du vill välja själv om du ska skänka bort pengar och till vad/vem?

Skblole2012-01-11 23:43

Ja.

Delicious - Ej medlem längre2012-01-11 23:44

Hur hittar du vem som ska få del av pengarna då?

Skblole2012-01-12 00:00

Jag tror inte att välgörenhet är en felfri lösning. Jag tror att om det används på fel sätt så kan det till och med vara kontraproduktivt. Katastrofhjälp och medicin är något som jag inte tror kan göra någon skada så läkare utan gränser är en organisation jag har ganska stort förtroende för.

Men lösningen på världens problem är jag ganska övertygad om är något i stil med att riva statsgränser och förminska staten. Grejen med det är dock att det inte fungerar att bara ett land gör det utan det måste göras i samtycke över hela världen. Utbredd fattigdom och arbetslöshet är ett direkt resultat av statssamhället.

Yonderboy - Ej medlem längre2012-01-12 00:11
Antal inlägg: 1661

Vad som är rättvist!
De som står höger ut tycker att arbete ska löna sig, vilket de egentligen menar med att det ska vara ett lägre skattetryck så den offentligautgiftsidan sjunker och de offentliga tjänsterna ska kunna köpas privat istället.
För de andra menar de på att löneglidningen borde öka för att som de se det skulle konkurrensbesätta effektiviteten i produktionen eftersom det ska kosta att ligga underst. Med det menar det också att arbetsrätten borde urholkas eftersom det är väl snara den som reglerar maktförhållandet mellan arbetsgivare och tagare, det är ju inte staten som bestämmer lönerna.

Vänstern vill ha ett ökat skattetryck för att dels kompensera löneskillnaderna genom dels bidrag och dels att de som tjänar mer ska betala mer till de tjänster som de tycker staten borde bidraga med, så som skola och vård.

De anser vidare att de jobbincitament ligger till stor del i den offentliga sfären till skillnad ifrån högern som tror att den stora delen av jobb ska ligga på den privata.

Det är meningslöst att prata om väderingsmässigt med varandra eftersom den enas paradis är dens andra helvete.

Men man kan väl ändå tillstå att högern måste förklara hur konsumtionen skall bibehållas om lönenivåerna skall ligga på minimum för 25-35% av befolkningen. I Kina låglönernas paradis så tänker staten höja lönerna för att få igång den privata konsumtionen.

shulten2012-01-12 00:38

Synd att vi inte lever i Kina då.... =)

Skblole2012-01-12 00:48

Höger... Vänster... Om det ändå vore så enkelt.

Jag struntar i rättvisebiten för den har jag redan sagt vad jag tycker om och jag vill istället bemöta det du skriver i sista stycket.

Anledningen till att löner är låga i t ex Kina stavas regleringar och protektionism. På en fri marknad där vem som helst fritt kan starta företag finns det ingen som helst anledning att tro att omänskligt låga löner skulle ha en chans att existera. Jag ska försöka fatta mig kort om varför.

Arbetsmarknaden kan överföras till metoden om utbud och efterfrågan som de flesta är väl bekanta med. Arbetsgivaren efterfrågar arbetskraft. Arbetstagaren bjuder ut sitt arbete till högstbjudande.

Ponera nu att ett tillstånd med låga löner råder. I en sådan situation har arbetsgivare tydliga incitament att locka till sig arbetstagare med högre löner och de som ger för låga löner kan inte hitta folk att anställa.

Någon invänder säkert att antalet arbetsgivare är så mycket lägre än antalet arbetstagare, men om det är väldigt mycket mer lönsamt att vara arbetsgivare än arbetstagare så har arbetstagare tydliga incitament att starta företag för att ta den lönsammare positionen vilket då kommer att ske tills situationen når jämvikt.

shulten2012-01-12 01:07

Hur defenieras jämvikten, och hur bibehåller man den sedan konstant?

Menar att enskilda människor får börja inse att om inte har jobb eller har jobb inte är politikernas fel, eller rätt.

Det är deras egna strävan som har givit det de nu har.

Yonderboy - Ej medlem längre2012-01-12 01:16
Antal inlägg: 1661

Vet inte om jag förstår vad du menar Skoibie?
Menar du att lönerna är bestämda utifrån utbud och efterfrågan och där och med så kan de inte manipuleras utifrån intressen?

När jag pratade om Kina så var det inte för att jag lade någon värdering om deras reglerade marknadsmetoder utan mer på att de valde att höja minimum lönerna för att få igång konsumtion, detta för att svara på debatten om ökade löneklyftor.
jaja

Skblole2012-01-12 01:20

Jämvikten skulle jag definiera som en situation när ingen har incitament att ändra på något givet de val de har. Fullständig jämvikt kan väl aldrig riktigt existera eftersom världen är i sådan konstant rörelse att marknaden aldrig hinner anpassa sig helt, men essensen är att allting rör sig mot jämvikten och ligger således konstant i närheten av den.

Nu ser det ju inte ut så eftersom världen inte är ens i närheten av en fri marknad. Politiker är inte en del i det här resonemanget. Det är naturens gång att marknaden rör sig mot jämvikt.

shulten2012-01-12 01:20

Matpriserna steg med 14,8 procent i juli i Kina. För genomsnittskinesen går omkring en tredjedel av månadsinkomsten till mat.

Klart de måste höja minimumlönerna. Annars kan det bli blodigt på gatorna! =)

Skblole2012-01-12 01:34

"Menar du att lönerna är bestämda utifrån utbud och efterfrågan och där och med så kan de inte manipuleras utifrån intressen?"

Ja, indirekt så är det en del av vad det betyder.

Angående minimilönen så är det orsaken till att långtidsarbetslöshet överhuvudtaget existerar. Lämnar det till Jacob Spinney att förklara varför: www.youtube.com/watch?v=M 10ufvIcrO8

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?