Spelrum
Giraffen16
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade16
Mobilspel
Pågående18 992

Forumkategorier

Användare Inlägg  
MiaFredrika2012-01-22 12:55
Antal inlägg: 387

Jag har aldrig velat ha barn och har fått höra alla möjliga saker på grund av detta t ex:
"Du är ingen riktigt kvinna!" (Och jo, vi vet ju alla att definitionen av en "riktigt kvinna" är en som föder ett barn)
"Men tänk på alla stackars människor som inte kan få barn!" (joo och att jag skaffar barn bara för att jag kan, fastän jag inte vill kommer ju göra dessa människor mycket lyckligare)
"Gud va du är självisk!" (Till en viss del sant, men är inte de som skaffar barn själviska också?)
Och så en massa andra mindre konstruktiva skällsord och beskyllningar.
Själv är jag helt till freds med mitt bestlut. Jag visste när jag var i 14-års åldern att jag inte ville ha barn och idag vid 45 års ålder har jag inte ångrat det beslutet. Att säga att alla som inte skaffar barn kommer ångra sig är lika dumt som att säga att alla som skaffar barn kommer göra det.
Jag blir inte störd av att folk frågar, men det är nog för jag är trygg i mitt beslut.

MiaFredrika2012-01-22 13:13
Antal inlägg: 387

Och det där med att "man behöver ju inte säga aldrig" förstår jag inte. Ymma säger att man inte kan veta säkert att man aldrig vill ha barn, men faktiskt... så säker har jag alltid varit; Jag har ALDRIG velat ha barn.
Jag tror att jag helt enkelt saknar "mamma-genen".
Det jag tycker är ganska intressant dock är, att folk tror att jag därför hatar barn, vilket är helt felaktigt. Jag älskar mina syster/brorsbarn och har alltid gjort. De har jag ju en relation till. Däremot har jag inget intresse av att stoppa huvudet i folks barnvagnar och gulla med bebisar, hålla bebisar eller prata om/med bebisar.

MaadMaxx2012-01-22 15:12
Antal inlägg: 349

ceciliaerix, jag har upplevt precis samma fenomen som du, det är tydligen extremt provocerande att inte vilja ha barn. Jag dejtade en man en gång som uttryckte sig som så här "Det är med MIG du inte vill ha barn, för ALLA kvinnor VILL ha barn.". (Well, det blev aldrig mer än dejtande :P)

Hur som helst, min replik på folks provokation brukar i regel vara "Hmm... Och VARFÖR vill du så hemskt gärna ha barn?", de är extremt sällan folk har något bra svar på den frågan. Fortsätter diskussionen ändå kommer min nästa fråga "Och varför vill DU så hemskt gärna att JAG ska ha barn?", den frågan brukar generera en viss genans hos den som taggar över att jag inte vill ha barn. Det finns dock en skara som inte ger sig vid denna heller och då brukar jag säga "Okej, ge mig ETT, ETT enda riktigt bra argument till varför jag så väldigt gärna överhuvudtaget skulle vilja skaffa barn. ETT bra argument så kanske jag ska fundera över det.". En enda gång har jag fått ett riktigt bra argument, min bror tänkte länge och väl innan han sa "Det är ju för att det är det bästa som kan hända dig. Men, det är klart, det vet du ju först efteråt...".
Mmm, visst. Det KAN vara det bästa som kan hända mig, det vet jag ingenting om. MEN, om jag inte saknar det innan så är det heller ingen katastrof att just det bästa som kan hände mig inte händer, för det finns så många andra bästan som kan hända mig som händer. =)

Nu för tiden så orkar jag inte ens gå in i diskussion utan brukar svara "Jo, men nu är det som så att just nu vill jag aldrig ha barn och det är någonting som du helt enkelt får lära dig att leva med. Mitt liv, mitt val. Easy as that.". Och slutar de inte att tagga så lämnar jag dem med ett "Du har tydligen väldigt svårt att acceptera mig och gilla mig som jag är, så: Ha det bra HEJ!" :)

ceciliaerix2012-01-22 17:51
Antal inlägg: 179

MiaFredrika & MaadMaxx, väldigt intressant att få läsa era upplevelser och tankar kring detta, känner ju igen mig så otroligt mycket.

Vill belysa detta med att folk tror att man inte gillar barn för att man inte vill ha egna. Jag älskar mina systersöner högre än något, men jag känner bara inte behovet efter egna biologiska. Folk brukar säga: Men du som har så bra hand med barn! Jaha? Vad har det med saken att göra? Det finns folk som är föräldrar som hatar alla andra barn än just sina egna :)

Och nej, jag stör mig inte på att någon frågar mig varför, det som irriterar mig är bristen på förståelse och att "man inte är riktigt funtad" om man som kvinna inte vill bli gravid och uppleva ett MIRAKEL. Jag upplever ett mirakel varje morgon jag får vakna bredvid min sambo, det duger gott för mig :)

MaadMaxx2012-01-22 18:17
Antal inlägg: 349

ceciliaerix
Jag skrattar igenkännande då jag läser ditt senaste inlägg. Hur många gånger har man inte hört ett "Men, du som har så otroligt god hand med barn. Du skulle ju bli en fantastisk mamma! VARFÖR vill du inte har barn, det är ju slöseri med bra mammor ju?!?" HAHAHA... Mmm, men så kan man ju se det som så också att då har jag tid och ork att lägga ner energi på de barn som kanske inte har så fantastiska mammor? Eller, så kan man tänka att jag kanske faktiskt inte skulle bli en så jävla fantastisk mamma om jag skapar ett barn för att alla ANDRA vill det? ;)

Jag stör mig inte heller på frågan varför. Det som stör mig är när de som ställer frågan inte accepterar svaret. Sen när samma person heller inte har ett svar på varför de valt att skaffa barn, eller vill skaffa barn senare, blir jag ganska pissed of faktiskt. JAG ska ha en riktigt jävla bra förklaring till varför jag INTE vill skaffa barn, men de, som senare kommer att ha ansvar för någon/några andras liv och välmående, de behöver minsann inte ha funderat det minsta över varför de gärna vill det.... "Alla andra gör ju så, det är så det funkar"... Well, JAG är inte ALLA ANDRA.

Dessutom, OM, jag skulle välja att skapa en liten mini me så har jag noga tänkt över det och är medveten om hur det kommer att påverka mitt liv. För att inte välja barn är ett beslut av noggrann övervägning från min sida, det är inte bara ett "För att jag inte känner för det.". Jag är också medveten om att det beslutet KAN komma att ändras, jag har ju ändrat mig förr vad gäller andra beslut. Men, huruvida jag vill skaffa barn eller inte är mitt val och mitt val endast. (Och då kommer alla, men tänk om din partner vill ha barn då??? Eh... Jo, men jag väljer säkert en partner vars högsta önskan är avkomma...eller? ^^ *suck)

ceciliaerix2012-01-22 18:29

MaadMaxx

Exakt! Man ska alltid kunna ge en "legitim" förklaring liksom. Men grejen är ju att jag inte ska behöva förklara..
Och visst är det så att beslutet är grundat på noggrann övervägning, man känner ju sig själv bäst. Jag är av uppfattningen att jag ALDRIG vill ha biologiska barn, men visst jag KANSKE känner att jag vill adoptera om några år. Men inte om 10 år, då anser jag att man är för gammal för att skaffa barn.

Och åååå vad jag håller med i partnerfrågan, är det så att min sambo vill ha barn om 3-4 år så är vi ju uppenbarligen inte menade för varandra.

saseråsanti2012-01-22 19:20
Antal inlägg: 14

Tacksam att de utan föräldraintresse lämnar det här med barn därhän! Finns alltför många barn som lever med föräldrar som i princip följer normen och har dom som handväskor ;-)

Ska ju finnas en längtan och motivation i föräldraskapet som jag ser det...

henrik_l2012-01-22 19:41
Antal inlägg: 918

Håller med! Jag tänker inte skaffa barn av samma anledning som jag aldrig i livet skulle skaffa en hund.

klobba2 - Ej medlem längre2012-01-22 19:44
Antal inlägg: 2332

Word

Borgcrantz2012-01-22 20:17
Antal inlägg: 27

Man ska aldrig säga aldrig, men det är helt fel att ifrågasätta någons val.

ceciliaerix2012-01-22 20:18

Vem är det som säger att man aldrig ska säga aldrig? Jag säger det om jättemånga saker.

Tornvy2012-01-22 22:09
Antal inlägg: 67

Det är mycket enkelt. Vill man inte ha barn så vill man inte. Vill man ångra sig senare, så gör man det...Annars inte.

ceciliaerix2012-01-22 22:17

Ja, man tycker ju att så jäkla enkelt ska det vara:)

Paradispesso2012-01-22 23:15
Antal inlägg: 297

Vill ceciliaerix inte ha barn så vill hon inte, nu har jag inte läst hela tråden men när det genast börjar komma kommentarer som tittis i början blir man ju fundersam på folk. Speciellt eftersom tråden handlar om att TS är trött på just sånt och vänder sig till andra och undrar hur dom sköter det hela och inte för att behöva försvara sig igen.

ceciliaerix2012-01-22 23:16

Tack för ett mycket insiktsfullt inlägg Paradis :)

shulten2012-01-22 23:17
Antal inlägg: 1424

Bara säg att man är steriliserad, inget att bråka om då! =)

nulltj - Ej medlem längre2012-01-22 23:18
Antal inlägg: 14052

Ja, ljug. Det är alltid en bra idé. (?!)

shulten2012-01-22 23:19
Antal inlägg: 1424

Kan va!

nulltj - Ej medlem längre2012-01-22 23:19
Antal inlägg: 14052

Nej?

numsan2012-01-22 23:40
Antal inlägg: 6327

Måste hålla med nulltj alltså. Ge en enda vettig anledning att ljuga?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?