Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
33
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 779

Forumkategorier

Användare Inlägg  
äggsmet - Ej medlem längre2012-01-29 16:19
Antal inlägg: 285

"Det är ju ingen i tråden som menar att man ska äta rutten mat, farlig och otjänlig mat"

Nähä? Inte det? Då får du nog läsa igenom tråden en gång till hördudu.

Kolla förslagsvis på vad finnen har skrivit.

arbetslinjen - Ej medlem längre2012-01-29 16:19
Antal inlägg: 1268

Äggsmet: När det gäller botulism så tillsätts nitrit/nitrat till i stort sett all korv, varför botulism inte är någon fara. Det är inte för inte som vi i Sverige enbart haft ett tiotal fall av botulism sedan 1969. Inget av fallen gällde korv (det var bland annat otillräckligt gravad lax).

För övrigt: Du skriver genomgående att du inte äter "gammal mat". Du har inte förklarat vad "gammal" mat är mer än att det är när bäst före-datumet har passerat. Vad är det då som har hänt med livsmedlet som har gjort produkten "gammal"? Vad händer med till exempel mjölk, prinskorv, sylt och salt kl 00:00:01 på utgångsdagen? Innan bäst före-datumet fanns – och på mat som man tillagar hemma och inte märks med BF – står den sig i evigheter?

Litenfot2012-01-29 16:19
Antal inlägg: 113

Mjölk brukar jag kunna dricka dan efter datumet har passerat..utan problem. Brukar nog inte äta 'gammalt' annars,va jag kan komma på :P.

äggsmet - Ej medlem längre2012-01-29 16:20

2012-01-29 13:28
ok ok

slånbär2012-01-29 16:23
Antal inlägg: 5539

Äggsmet-du har väldigt mycket att säga om andras åsikter och ondgör dig över både det ena och det andra men du själv kan inte svara på frågan jag ställer om och om igen. Hur gör du om du måste äta ute på restaurang om du tex är på semester? överlever du rent mentalt?

Är det kanske en alldeles för svår fråga att svara på? Eller har du helt enkelt valt att aldrig resa och äta ute?

apbur2012-01-29 16:25
Antal inlägg: 9699

Hon rensar väl avloppssystemet med en flaskborste och toppar med en näve kaustiksoda.

äggsmet - Ej medlem längre2012-01-29 16:28

slånbär
Senare. Håller på och lagar mat. ;)

blue_moon2012-01-29 16:32
Antal inlägg: 9713

Aflatoxiner hör till det jag är mest rädd för. Har inte koll på hur länge jag kan äta nötter och mandel efter bf-datum. Någon som vet?
Har hittat en sida om mögliga livsmedel.
www.slv.se/sv/Fragor...li vsmedel/

äggsmet - Ej medlem längre2012-01-29 16:39

Apropå om vad som kan finnas i maten och hur livsmedlen hanteras...
Här kan ni (som är intresserade) läsa på under tiden jag lagar god, fräsch, färsk mat. ;)

www.dn.se/nyheter/sv...sk a-hamnar

Det här kan särskilt noteras:
"Jag håller inte för otroligt att livsmedel tar upp gifter. Metyldbromid består av små molekyler som går genom plast, säger han."

arbetslinjen - Ej medlem längre2012-01-29 16:46
Antal inlägg: 1268

Varför är du här i tråden om du inte ens är villig att diskutera och lyssna på kunskap? Du undviker frågor som du inte kan svara på och all fakta som presenterats går rakt igenom dig. Sedan länkar du som svar helt ovidkommande artiklar som du har googlat upp utan någon idé om vad de handlar om.

apbur2012-01-29 16:49

blue_moon, är det inte så att aspergillusinfektioner främst drabbar personer med nedsatt immunförsvar? Nu vet jag inte ens om det är det du syftar på.

Just nötter ska man väl undvika om de ser angripna ut. Köper man oskalade nötter är det ju mer regel än undantag att man hittar angripna exemplar. De gånger man tuggat på en dålig nöt ska det mycket till för att man inte ska börja spotta hysteriskt och skölja munnen i ren panik. Det smakar ju vedervärdigt. Är det giftiga möglet lömskt och smaklöst?

slånbär2012-01-29 16:57
Antal inlägg: 5539

äggsmet-är det någon som behöver läsa på så är det ju du.Du har ju verkligen ingen som helst kunskap inom det här området.Det visar ju om inte annan din senaste länk som inte har någonting att göra med det vi diskuterar i tråden.
Väntar på ett riktigt bra och genomtänkt svar nu. Du har haft gott om tid på dig att tänka ut nåt riktigt bra.

nulltj - Ej medlem längre2012-01-29 17:00
Antal inlägg: 14052

Det är ju lite småknöligt att diskutera med någon som vägrar just diskutera utan mest förfäras och avfärdar allt med att kontrahenten är gammal och har äckliga vanor. Tror faktiskt att jag sätter mig över det hela, jag är nöjd med mina egna val och nöjer mig med det.

blue_moon2012-01-29 17:15

apbur, jag syftade på aflatoxin i nötter. Aspergillus är jag inte rädd för så länge jag håller mig frisk. :)

_kalina2012-01-29 17:17
Antal inlägg: 108

jag tror äggsmet är freegan (finns det ett svenskt ord för detta, nån som vet?) och vill bara ha all mat för sej själv.
Är detta du?
www.youtube.com/watc...mL -0Hy2s4s

apbur2012-01-29 17:25

blue_moon, jaha, det är själva toxinet som är boven. Men kan man få i sig detta utan att man känner på smaken att nöten är angripen? Kan man bli akut förgiftad eller är det farliga mer att det är cancerframkallande?

blue_moon2012-01-29 17:32

"Höga doser ger akuta leverskador, medan långvarigt intag har kopplats till levercancer." fof.se/tidning/2011/.../a flatoxin

Däremot vet jag inte om man kan få i sig toxinet utan att märka smakförändringar. Ska forska vidare i detta.

äggsmet - Ej medlem längre2012-01-29 17:54

arbetslinjen 2012-01-29 16:46
"Varför är du här i tråden om du inte ens är villig att diskutera och lyssna på kunskap? Du undviker frågor som du inte kan svara på och all fakta som presenterats går rakt igenom dig. Sedan länkar du som svar helt ovidkommande artiklar som du har googlat upp utan någon idé om vad de handlar om."

Det där "lät" lite knepigt på många sått, men jag kanske tolkar dig fel...
Varför är du själv här?
Och vad brukar du själv ha för ambitioner i diskussioner?
Att alltid kunna omvända den/dom som inte delar dina uppfattningar? För så tolkar jag dig, och jag menar att det är överhuvudtaget helt fel utgångspunkt. För man kan visst ge sin syn på saken utan att någon part skulle ha ambitionen att omvända någon av de andra. Det finns goda värden även i sådana diskussioner.

Sen brukar jag i och för sig ofta ha som utgångspunkt att jag diskuterar för att lära mig. Men det förstår säkert du också, att det förhållningssättet givetvis inte gäller alltid, för vissa övertygelser rubbar man inte på. Och det har jag varit övertydlig med genom hela tråden. Jag har gång på gång skrivit att jag _aldrig_ äter något med utgånget datum. Men det kanske har gått dig förbi? Det är dock aldrig försent att skärpa till sig och läsa lite noggrannare.

"Sedan länkar du som svar helt ovidkommande artiklar som du har googlat upp utan någon idé om vad de handlar om."

Jasså? Och det är du säker på?

apbur2012-01-29 17:55

www.ncbi.nlm.nih.gov...ed /6325970

Fast kanske ändå inte :)

nulltj - Ej medlem längre2012-01-29 17:56
Antal inlägg: 14052

Haha, du lyckades nästan helt undvika att svara även denna gång. Skillat.

Just det, jag hade gett upp ju.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?