Spelrum
| Giraffen | 46 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 34 |
| Inloggade | 80 |
Mobilspel
| Pågående | 19 276 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| wertigo | 2012-04-09 11:25 | |
![]() | Men herregud, är den på riktigt diskussionen, ska det införas ett sånt ord? Dra mig långsamt ut på svagisen, är det verkligen sant? Vilket jävla bastardord! | |
| Miss-M | 2012-04-09 11:31 | |
![]() | Alltså, väx upp. Det här är ingen ersätting av han/hon utan som ett komplement i språket, exempelvis när polisen söker signalement och det är okart vilket kön. Eller för dem som är i gränslandet mellan han/hon, kanske fötts som en han men vill bli en hon. Det är inte alla som har förmånen att trivas i det kön de föddes i. Är vi ett modernt land eller? Jag hoppas det. Det kommer ju ÄNDÅ bli så någon gång- upp till er om ni vill se det i under er livstid eller inte. | |
| jaws68 - Ej medlem längre | 2012-04-09 11:38 | |
![]() | Hen, är det en höna? Glad Påsk! | |
| Jöhnk | 2012-04-09 12:06 | |
![]() | Jag förstår verkligen inte problematiken med att använda "hen" för att ersätta hon/han, och det främst i skrift. Det känns som att en del är livrädda för att (personligen) bli könlösa pga detta. Löjligt. | |
| med | 2012-04-09 13:33 | |
![]() | En klar missuppfattning är väl att många tror att han/hon ska bytas ut med hen. Men så är ju inte fallet. Ordet hen är ett komplement till de orden. | |
| Jöhnk | 2012-04-09 13:47 | |
![]() | Precis. Oerhört avancerat att begripa. Mängder av högskolepoäng och minst mensamedlem krävs. Eller...? | |
| med | 2012-04-09 14:22 | |
![]() | Vad det där en liten pik, Jöhnk? | |
| MrAtomic | 2012-04-09 14:45 | |
![]() | Håller med Jöhnk, blir man upprörd av ett ord som hen kan man ju nästan undra hur konservativ och rädd för sin könsidentitet man måste vara. Det kan vara ett bra ord när man av olika anledningar vill hålla könet neutralt eller avidentifierat eller inte känner till könet. Knappast något som kommer att användas annars. | |
| Jöhnk | 2012-04-09 14:47 | |
![]() | Absolut med. Till de som förfasas över ett förenklande ord som inte gör någon som helst skada. Tjejer blir inte killar eller tvärtom för att man använder det. Lovar! | |
| Nettepette | 2012-04-09 15:41 | |
![]() | Eftersom en del hän(hen?)visar till finska språket och dess "hän" kan vi väl göra som finnarna gör alltsomoftast; använda "det" (se), om både saker och människor. Eller? Vad trött jag blir..... | |
| Nettepette | 2012-04-09 15:41 | |
![]() | Menar "den" så klart! | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-04-09 15:46 | |
![]() | Tror aldrig att det kommer ingå i det dagliga talet, men bra att det finns ett litet hen att ta till när det passar! | |
| marmeladov22 | 2012-04-09 15:46 | |
![]() | som om vi litar på dig Jöhnk | |
| Jöhnk | 2012-04-09 16:08 | |
![]() | Aha, du är en av de som tror på en amöbakonspiration här marmeladov22? Då förstår jag att du tror på en avköning (av dig själv) om du låter ordet hen komma över dina läppar/via dina fingrar. Scary | |
| Palnatoke - Ej medlem längre | 2012-04-09 17:29 | |
![]() | När jag blir diktator över Sverige, ska jag tamejfan återinföra gammelsvenskan. Den som säger "tre tjejer gick" istället för "trenne töser gingo" kommer att sättas i omskolningsläger. Och det är bara diktatorbiten som är på skämt. Är vårt modersmål inte bra som det är? Varför nydaningar för nydaningarnas egen skull (samt delvis, i just detta fall, för att blidka rabiata feminister) och sedan anklagelser om att alla som inte uppskattar det är bakåtsträvande stofiler? Till den som då gaggar om att "språket alltid förändras": Nej, det gör det inte med automatik. Se på isländskan. Till den som då gaggar om att det svenska språket minsann inte har något egenvärde, och varför egentligen bry sig, och bla bla bla: Men varför då inte införa engelskan direkt, med exakt samma logik, och lägga ner svenskan helt? | |
| Jöhnk | 2012-04-09 17:45 | |
![]() | "Varför nydaningar för nydaningarnas egen skull (samt delvis, i just detta fall, för att blidka rabiata feminister) och sedan anklagelser om att alla som inte uppskattar det är bakåtsträvande stofiler?" - Du verkar behärska svenskan riktigt bra Palnatoke, synd att du inte förstår den bara... Alla dessa farliga, sabeltandade, RABIATA feminister, som kan knipsa av din manslem med en elak blick ba', är riktigt skrämmande va? Och det utifrån ett praktiskt ord som gör att man slipper kalla folk för "det". | |
| marmeladov22 | 2012-04-09 17:56 | |
![]() | de kan väl knipsa med HEN | |
| Jöhnk | 2012-04-09 18:13 | |
![]() | Haha, det var svar på tal det marmeladov22. Inte. Ordet hen har inte syftet att vara snoppknipsande - det är det som är grejen. Undrar varkligen hur många "rabiata feminister" ni tror att det finns här i landet och vad denna massa kan åsamka er för skador? Kära värld vad det skulle vara intressant att se vad ni är för människor i verkligheten! =D | |
| Incidental - Ej medlem längre | 2012-04-09 18:22 | |
![]() | mm | |
| cadette - Ej medlem längre | 2012-04-09 18:29 | |
![]() | Vad jag undrar är vad de "rabiata feministerna" har med frågan att göra i över huvud taget? Det är ju som så många redan sagt INTE frågan om att skapa avkönade varelser, utan lägga till ett pronomen som många anser skulle underlätta språkbruket. Det kommer inte göra så att vi får tre kön att välja på i passet. Det kommer inte göra så att vi får ETT kön att välja på i passet. Det är inte ens ett politiskt ställningstagande; det är BARA ett pronomen.. | |