Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 236

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jonisk - Ej medlem längre2012-04-12 19:27
Antal inlägg: 7985

Äsch, sån't trams :P

Mitt premiärfiske får vänta lite, får nöja mig med att skriva om andras. Skitfiske på dig!

le-lou2012-04-12 19:44
Antal inlägg: 17500

hehe just det där med dagmamma jobbet som tittii tipsar om känns ju lite märkligt faktiskt.

ektis - Ej medlem längre2012-04-12 19:46
Antal inlägg: 4505

vadå? ska man jobba som dagmamma åt andra barn när man är hemma för ta hand om sina egna? vad lustigt, ja.

jonisk - Ej medlem längre2012-04-12 19:50

Speciellt om man är emot dagis som koncept, ja.

ektis - Ej medlem längre2012-04-12 19:51
Antal inlägg: 4505

ja, då driver man ju sitt eget lilla dagis hemma.

slånbär2012-04-12 20:18
Antal inlägg: 5539

Eller att ta emot fosterbarn bara för pengarnas skull. Det om något känns ju helt sjukt. Snacka om att ha en cynisk inställning till andra människors situation.

blankomblank2012-04-12 21:09
Antal inlägg: 1403

Jag tycker inte man heller ska underskatta företagande som en liten bisyssla när man är hemma med barn. Jag har en vän som gör det och det är enormt kämpigt för henne. Som företagare känner jag mig kränkt av såna kommentarer. Jag arbetar hårt under min heltid för att tjäna in min del till hushållet.

Många av dessa hemmasysslor skulle ju också kräva en gedigen utbildning för den frånskilda hemmamamman. Tar man med sig barnen till universitet då?

Om man nu måste eller vill jobba så tycker jag dagis är ett toppenalternativ. Min dotter gillar inte när jag jobbar hemifrån med pappersgörat på VAB dagar. Hon är van vid att när jag är hemma att hon får min fulla uppmärksamhet. Utan detta kan hon ju faktiskt lika gärna vara på dagis där hon har detta och utvecklad. Mitt arbete utvecklas och utförs också bättre om jag får avklara det under en fast och bestämd tid.

Jag finner mitt arbete utvecklande för mig och jag känner att jag bidrar med mycket. Precis den känsla du får av att hjälpa nödställda tiittii. För jag antar att även du har det behovet. Att inte bara vara "mamman" utan också en individ.
Jag finner också min mammaroll givande men vill inte att den ska definiera hela mig.
Skönt att man har kämpat för min rätt att välja!

blankomblank2012-04-12 21:12

Skriva böcker är nog inte heller särskilt lukrativt eller tror du alla som gör detta får betalt i förskott?

jonisk - Ej medlem längre2012-04-12 21:14

Och kan vem som helst skriva en bok?
Bra sagt om eget företagande, det handlar inte bara om att göra det man kan ta betalt för (och tycker är kul, förhoppningsvis) utan all administration och kringsysslor också. Inget man bara gör lite sådär.

blankomblank2012-04-12 21:32

Har alltid sett mig själv som humanist, men efter att ha läst så många bra inlägg har jag insett att det bara är den yttersta formen av feminism. Har känt mig för feminin för att var feminist men måste nog ändra mig! Jätteintressant! Och att bästa inläggen kommit från män gör mig hoppfull för barnens framtid:)

ttiittii - Ej medlem längre2012-04-12 22:03
Antal inlägg: 37631

hur många tar emot fosterbarn gratis? jag känner bara till en som tar dom alra svåraste barnen och det är jag, och jag gör det gratis bara för att dom ska i sitt sista familjehem förstå att jag inte gjort det för pengar utan av kärlek

jonisk - Ej medlem längre2012-04-12 22:05

Jag känner tre familjer med fosterbarn, ingen av dom har tagit betalt?

ttiittii - Ej medlem längre2012-04-12 22:11
Antal inlägg: 37631

jonisk då känner jag dom för vi är bara 11 familjer i sverige som gör det,och vi försöker träffas en gång om året även om jag inte var med i sommras så var vi med 3 sommrar innan

slånbär2012-04-12 22:12

Men ge dig nu ttiittii-detta är inte tråden för duktiga flickor. Du själv tog fosterbarn som ett exempel på vad man kan göra för att jobba hemifrån och även om du nu hittade ännu ett sätt att tala om hur fantastisk du är så var det ju inte det du syftade på när du skrev det eller hur? Som du själv skrev "hur många tar emot fosterbarn gratis?"- men för mig så är förslaget att göra det för att slippa jobba utanför hemmet ett väldigt konstigt sätt att se på det för då gör man det ju inte för ungarnas skull vilket borde vara en grundförutsättning.

När du nu ändå är i skrivartagen så kan du ju passa på att svara på övriga frågor som flera har ställt till dig.Tex varför du kan tänka dig att ha dagbarn när du är emot det i sak?
Du kan säker hitta fler ställen att klämma in vilken fantastiskt människa du är samtidigt som du i nästa mening säger något nedsättande om dom du hjälper.

jonisk - Ej medlem längre2012-04-12 22:14

Coolt, gemensamma bekanta.

blankomblank2012-04-12 22:20

Jag känner till några familjehem som gett barnen största delen om inte hela pengen som start i vuxenlivet. Jag hoppas till Gud att ingen tar på sig ett redan utsatt och skadat barn enbart i försörjningssyfte!

jonisk - Ej medlem längre2012-04-12 22:21

Jag menar inte att dom gör det helt utan ersättning, men även de egna barnen får de ju barnbidrag för, men att ersättningen inte går till något annat än det den ska (dvs ersätta ev ökade boendekostnader, mat, kläder osv).

Helt_kass2012-04-12 22:22
Antal inlägg: 12

Jag jobbar hemifrån och när jag vill. Passar på när lillgrodan sover ibland om jag har ngt brådskande, men annars så jobbar jag när mannen år hemma och passar sonen. Eftersom jag sitter mkt i telefon med kunder (och nej de är inte telefonsex;) så kan man glömma att jobba när sonen är runt mig eftersom han i princip pratar eller tjoar konstant på dagarna. Håller med er om att det inte är ngn större ide att arbeta medan man har barnen hemma. Det är nog inte så kul för dem heller. Men när jag tänker efter så har min mamma alltid jobbat hemma. Hon är hårfrisörska och har salongen på nedervåningen. När vi var äldre så kommer jag ihåg att även om hon jobbade så var det skönt att hon var hemma och man kunde alltid gå ner och prata lite när man ville. Så hårfrisörska är ju ett till tips då på arbete man kan ha hemma förutom att knyta flugor då förstås:)

blankomblank2012-04-12 22:27

Är det verkligen trovärdigt nog med ett hemmaföretag att man kan försörja sin familj helt själv? Är inte det en extrainkomst? Jag kan ha fel förstås, men för mig är det hobbyföretag. Inget fel med det men det kräver ju i så fall ytterligare en inkomst eller annan förmögenhet?

slånbär2012-04-12 22:31

Helt kass- men inte kan man ha små barn och jobba som hårfrisörska? Vad ger det barnen att vara ensamma i resten av huset när mamma har kunder i salongen? Vad gör barnen under tiden? Sitter och kollar på tv halva dagen, ritar, leker själva på rummet, spelar data? På vilket sätt skulle det vara sämre för barnen att vara på förskola istället? Där dom har jämnåriga kompisar, massor av material, musik, gympa, utelek, skogspromenader, rytmik, bild, matteverkstad teater, dans och allt detta leda av utbildad personal som dokumenterar det mesta så att föräldrarna får full info om vad som händer.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?