Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 10 |
Mobilspel
| Pågående | 19 838 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| skryt - Ej medlem längre | 2012-11-25 20:56 | |
![]() | Bra rutet Micro, | |
| skryt - Ej medlem längre | 2012-11-25 22:51 | |
![]() | kan inte bara trycka pengar Måns ¨¨¨¨¨¨¨¨ | |
| micro113 | 2012-11-25 23:10 | |
![]() | Måns Har du själv läst promemorian? I den framgår bland annat att det inte alls handlar om enbart "vård som inten kan anstå. ------------------------- Detta innebär att personer som inte fyllt 18 år ges tillgång till samma vård som bosatta och asylsökande barn1, dvs. subventionerad: - fullständig hälso- och sjukvård - regelbunden fullständig tandvård, och - läkemedel. Vuxna personer i de aktuella målgrupperna ska få tillgång till subventionerad: - vård som inte kan anstå, - mödrahälsovård, vård vid abort och preventivmedelsrådgivning - tandvård som inte kan anstå, - läkemedel som receptförskrivs i samband med sådan hälsooch sjukvård som nämns i de två första strecksatserna, samt en - hälsoundersökning. Därutöver är en viktig del i överenskommelsen att varje landsting ges fortsatt möjlighet att erbjuda subventionerad vård därutöver, upp till samma nivå som bosatta. Den här vården ska dock inte ersättas av staten. -------------------- I promemorian finns också en utförlig förklaring om vad som menas med "vård som inte kan anstå". Det är inte akutvård man talar om. | |
| Minta | 2012-11-25 23:43 | |
![]() | Det är väl vård som inte kan anstå? Utöver hälsoundersökningen då. | |
| micro113 | 2012-11-26 00:54 | |
![]() | Minta Dels innebär definitionen att det handlar om ganska traditionell vård - och inte akutvård, vilket är intrycket man kan få. Dels har du tillägget: Därutöver är en viktig del i överenskommelsen att varje landsting ges fortsatt möjlighet att erbjuda subventionerad vård därutöver, upp till samma nivå som bosatta. Den här vården ska dock inte ersättas av staten. | |
| Minta | 2012-11-26 01:03 | |
![]() | Det kan säkert bli problem med gränsdragning för läkarna, men vård som inte kan anstå och akutvård är inte samma sak för mig. Mödrahälsovård kan inte anstå enligt min uppfattning, inte heller abort eller vård vid abort. Vård som inte kan anstå kan t.ex. vara cancerbehandling för att förhindra spridning t.ex. Det är inte akutvård, men den kan inte anstå. | |
| Minta | 2012-11-26 01:12 | |
![]() | Sverige har tidigare fått kritik av FN för att inte erbjuda tillräcklig vård av asylsökande och personer som håller sig undan verkställighet av ett beslut om avvisning eller utvisning. Nu får vi regler mer i överensstämmelse med övriga EU. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-11-26 01:17 | |
![]() | www.socialstyrelsen....an dvard/åa | |
| Minta | 2012-11-26 01:23 | |
![]() | 2008 definierades vård som inte kan anstå så här: "Vård och behandling av sjukdomar och skador i de fall där även en måttlig fördröjning bedöms kunna medföra allvarliga följder för patienten. Även följdinsatser till sådan vård innefattas. Vård ska kunna erbjudas i ett tidigt skede när detta kan motverka att ett mer allvarligt sjukdomstillstånd utvecklas och behov av en mer omfattande behandling uppstår. När det är fråga om en person med särskilda behov som t.ex. en person som har utsatts för tortyr eller andra allvarliga våldshandlingar bör bedömningen av vilken vård som kan anstå göras särskilt omsorgsfullt. Vård som inte kan anstå kan även innefatta en skyldighet att erbjuda lån av hjälpmedel och dylikt för funktionshindrade när sådant behov inte tillgodoses på annat sätt." | |
| skryt - Ej medlem längre | 2012-11-29 05:05 | |
![]() | Men nu ska alltså Sverige börja importera sjuka, det blir säkert bra. Bara att dra ner mer på vården av egna så har vi säkert råd. Och varför inte slopa äldreomsorgen helt så kan anhöriga ta hand om sina gamla sjuka. Huvudsaken att vi hjälper sjuka från andra kulturer. Då blir vi ett föredöme för andra länder. Nice. | |
| limpan__2 | 2012-11-29 07:32 | |
![]() | Ja sen kan vi sitta och skiva löjliga överdrifter på ett nätforum istället för att läsa på, tänka till och dra rimliga slutsatser... | |
| skryt - Ej medlem längre | 2012-11-29 14:18 | |
![]() | Nu tycker jag faktiskt att du beter dig lite omoget Limpan. Detta är allvarliga saker. Och det drabbar vanliga skattebetalande svenskar i slutändan. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-11-30 13:00 | |
![]() | "Men nu ska alltså Sverige börja importera sjuka, det blir säkert bra. Bara att dra ner mer på vården av egna så har vi säkert råd. Och varför inte slopa äldreomsorgen helt så kan anhöriga ta hand om sina gamla sjuka. Huvudsaken att vi hjälper sjuka från andra kulturer. Då blir vi ett föredöme för andra länder. Nice." Tydligare exempel på att tolka in vad man vill i ett förslag är nog svårt att hitta. Shit, vad korkat. | |
| Minta | 2012-11-30 14:35 | |
![]() | Vi blir åtminstone inte en skamfläck jämfört med andra länder, vi kanske inte får FN-kritik längre. | |
| skryt - Ej medlem längre | 2012-11-30 16:39 | |
![]() | Nu är du faktiskt lite fräck Jonisk. Det är ju ändå fakta vi snackar om och dagens artikel i Avpixlat om företag som skor sig på asylsökare är riktigt intressant. Du borde läsa den så kanske du får smak för bra journalistik. | |
| skryt - Ej medlem längre | 2012-11-30 16:59 | |
![]() | Och Måns hur trevlig du än är. Om vi vänder på steken tänk dig att du som sjuk hade sökt asyl i Jugoslavien. Tror du att du hade fått det då? Och vård och en massa bidrag? Sorry men så drar dom inte en slipsten där borta. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-11-30 17:11 | |
![]() | Jag tycker inte att man ska nämna Avpixlat och bra journalistik tillsammans. Nu finns det ju inget land som heter Jugoslavien, men det är mycket möjligt att Måns hade fått asyl i ett balkanland om de hade haft hyfsad BNP, en välvillig regering och Sverige hade drabbats av inbördeskrig. Faktum är att de allra flesta flyktingar i världen får hjälp i fattiga länder som ligger i närheten. Just nu drar Turkiet ett tungt lass med att ta hand om flyktingar från Syrien. | |
| skryt - Ej medlem längre | 2012-11-30 17:16 | |
![]() | Ja för Turkiet är deras grannland, ser du skillnaden? | |
| skryt - Ej medlem längre | 2012-11-30 17:17 | |
![]() | Samma kultur seder och bruk. Och RELIGION då funkar det bättre. | |
| Måns_E | 2012-11-30 17:57 | |
![]() | Micro jag har väl inte pratat om akutvård? Jag har skrivit samma vård som vuxna asylsökande får idag, vilket inte är samma vård som svenska medborgare får. Och jag tycker att det är rimligt och det är något som många andra europeiska länder redan erbjuder och det kommer inte att sänka Sveriges ekonomi. Varför skulle jag söka asyl i ett land som inte längre existerar? Turkiet har väl inte samma kultur, seder, bruk och religion som forna Jugoslavien hade? Forna Jugoslavien var ju en kommunistdiktatur, det är inte Turkiet vad jag vet. | |