Spelrum
Giraffen47
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade74
Mobilspel
Pågående19 816

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nulltj - Ej medlem längre2013-03-13 21:37
Antal inlägg: 14052

Jupp, I agree.

betpungen2013-03-13 21:57
Antal inlägg: 161

Fler faktorer än så, medverkar i utvecklingen av en missbruks karriär. Se Lindgren, Sven-Åke (1993)

annola - Ej medlem längre2013-03-13 21:59
Antal inlägg: 64

agree too + det nulltj skrev tidigare om gateway-teorin.

totravel - Ej medlem längre2013-03-13 22:08
Antal inlägg: 4735

Intressant att man på flera håll i denna tråden drar direkta paralleller mellan det relativa antalet droganvändare i ett land med utgångspunkt i om landet har legaliserat cannabis/hasch eller inte.

Den enda slutsats man kan dra av att jämföra på detta mycket förenklade sätt är att det möjligen kan finnas en viss tendens att legalisering eller inte påverkar antalet användare. All forskning inom alla områden har att förhålla sig till det latinska uttrycket "ceteris paribus" som direkt översatt till svenska betyder "allt annat lika". Allt annat är inte lika i dessa tendensstudier som det hänvisas till. Därför är studierna mer eller mindre värdelösa då de inte tar hänsyn till och jämför mer än ett fåtal faktorer mellan jämförelseobjekten.

För övrigt är nästan all droganvändning en slags flykt från verkligheten. Tråkigt att det finns så många som inte mår bra i verkligheten och måste fly från den. Varför är det så?

apbur2013-03-13 22:15
Antal inlägg: 9699

Att då och då fly verkligheten behöver inte vara något negativt, det kan snarare ses som evolutionärt fördelaktigt. Att uppskatta ett drogrus betyder inte att man inte mår bra.

totravel - Ej medlem längre2013-03-13 22:23

En ideal verklighet behöver man inte fly från. Det är där pudelns kärna ligger. Ju sämre verklighet ju större benägenhet att vilja fly från den. Ett specifikt lands procentuella antal drogmissbrukare och droganvändare skulle man då kunna hävda vara ett mått på hur det är med innevånarnas välfärd, både socialt, fysiskt och mentalt. Att vara "high on life" exísterar i mindre grad i ett land där innevånarnas välfärd är undermålig.

skrabban2013-03-13 22:29
Antal inlägg: 1031

Suboxone heter det som ersatt Subutex. Subutex finns kvar men enligt min son så får man bara ge det till gravida kvinnor och till de som inte tål Suboxone eller metadon.

totravel - Ej medlem längre2013-03-13 22:37

Ur ett samhälleligt perspektiv är det negativt att fly från verkligheten. Ur ett individuellt dito är det givetvis inte alltid negativt. Men eftersom legalisering av droganvändande bara kan ske på en samhällelig nivå så är individens önskan till verklighetsflykt bara en minimal del av det kollektiva problemet och därmed ointressant i debatten om att legalisera eller inte legalisera droganvändande. Det är en fråga som befinner sig på samhällelig makronivå. Om någon sitter och röker på i en lägenhet och tycker det är fantastiskt är det bara, i det samhälleliga perspektivet, ett teckan på att allt inte står väl till i samhället.

totravel - Ej medlem längre2013-03-13 22:43

Sedan kan man undra om effekten av att legalisera droganvändande gör att individen, på grund av ökad frihet, känner sig mer tillfreds med tillvaron och därför i högre väljer bort att fly från den genom att bruka droger, och att man därmed kan erhålla en minskning av användandet av droger.

totravel - Ej medlem längre2013-03-13 22:44

högre grad

apbur2013-03-13 22:49
Antal inlägg: 9699

Jag förstår faktiskt inte vad du skriver. Vad är det kollektiva problemet? Om droganvändandets utbredning är ett tecken på hur ett samhälle mår snarare än ett problem i sig så borde det väl vara ointressant med lagstiftning kring symtomet?

JesusGudsson - Ej medlem längre2013-03-13 22:51
Antal inlägg: 1169

totravel... är det negativt att fly verkligheten med en god bok? en film? genom att sluta ögonen och lyssna på en bra skiva?

ur "ett samhälleligt perspektiv" i denna "samhälleliga fråga på makronivå"?

att göra sig till och låtsas vara nåt man inte är är väl med en verklighetsflykt?

ttiittii - Ej medlem längre2013-03-13 22:54
Antal inlägg: 37631

614 personer har dött på 5 år av subutex och Metadon på 5 år,et subutex som finns kvar fick inte ens användas efter 1 februari,att byta Heroin mot starka Morfinpreparat är ingen bra ide,tycker att England är en förebild där,då dom söver ner heroinisterna i 3 veckor,torkar skit på dom medan dom sover av sig abstinensen,om det nu är så att dom vill sluta

JesusGudsson - Ej medlem längre2013-03-13 22:58

och tråden handlade om hasch, ttiittii. Som att prata om hästar i en tråd om kattungar.

ttiittii - Ej medlem längre2013-03-13 23:02
Antal inlägg: 37631

måste svara på skrabbans inlägg,om den handlar om harsch så dra då inte upp alkohol och socker och fettgämförelser ,eller

JesusGudsson - Ej medlem längre2013-03-13 23:05

haha... touche, måste jag ändå säga.

men socker och fett och kaffe va just jämförelser med trådens ämne, hasch. ni sitter och pratar om heroinsubstitut och vilka av dem som är förbjudna och inte. inget av de har med hasch att göra mer än att ni skyller allt på det.

JesusGudsson - Ej medlem längre2013-03-13 23:07

totravel jag vill gärna se dig svara på mitt inlägg till dig från förra sidan.

llloyden2013-03-13 23:25
Antal inlägg: 758

Man kan ju legalisera alla droger och sälja dem billigt på t.ex. Systembolaget;hasch, heroin, kokain, sprit, öl, vin etc. Det skulle ju snabbt slå ut langare (om man inte är underårig förstås) etc. som via pengar för "knark" finansierar andra kriminella verksamheter. Dessutom skulle vi slippa alla inbrottsstölder i bilar, bostäder, förråd, bedrägerier etc. som görs för att finansiera köp av droger. Poliserna kan jaga andra brottslingar som man inte har tid med p.g.a. knarkspaning etc. Ungdomar kanske inte tycker det är så spännande om man kan köpa "drogerna" legalt. Tja, vad tycker ni? Går det att stoppa de som vill missbruka vad det nu är - sprit, hasch, kokain, socker, dataspel - you name it? Jag är mest intresserad av hur undvika att oskyldiga människor drabbas av stölder etc för att "missbrukare" ska finansiera sitt "missbruk"...... någon som har nån idé om detta?

JesusGudsson - Ej medlem längre2013-03-13 23:30

narkotikabidrag till fattiga pundare?

totravel - Ej medlem längre2013-03-13 23:35

Apbur och JesusGudsson,

Mina inlägg var inte subjektiva. Jag tog inte ställning. Jag försökte bara föra upp diskussionen från individnivån till den samhälleliga nivån. Grundfrågan var ju om man skulle legalisera hasch. Den frågan kan man inte få någon rätsida på om man ägnar sig åt att diskutera huruvida det är underbart att bli hög eller inte eller om det är skadligt att röka hasch eller inte. Den typen av diskussioner leder ingenstans. Det finns lika många åsikter som det finns människor. Viss forskning kommer till en slutsats och en annan till den motsatta slutsatsen. Det hävdades i långa tider inom vissa forskningsled att rökning inte var skadligt.

Många av samhällets lagar är verkningslösa på grund av att de inte effektivt kan kontrolleras eller för att de inte respekteras av medborgarna. Är förbudet att använda droger en sådan lag? Jag skulle vilja hävda att den till viss del är det. Kanske till och med i relativt hög utsträckning. En lag som är verkningslös på grund av ovan nämnda orsaker är i realiteten ingen lag.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?