Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 610 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-05-24 10:21 | |
![]() | Så låt honom inte skaka hand med något av könen om likabehandling är målet. | |
| micro113 | 2013-05-24 10:27 | |
![]() | arbetslinjen Varför skulle det vara okej att personal inom statlig/kommunal verksamhet som skall arbeta på egna villkor för att denne ser ner på halva befolkningen? Tycker du att det skall anställas rasister också som kan avstå från vissa saker för att de ser ner på utlänningar? | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-05-24 10:32 | |
![]() | Jag tror det finns mången offentligt anställd som ser ner på delar av befolkningen. Om denna man gör det framgår inte. Det intressanta är hur det påverkar arbetsuppgifterna. Tydligen ingick inte att ge handslag där. | |
| micro113 | 2013-05-24 10:35 | |
![]() | Tydligen ingick handslag där, eftersom uppgiften är att möta människor - är mer rätt. Ja, det skall naturligtvis inte vara något som hindrar att den här mannen sitter och tänker saker .. De kan man inte hindra människor ifrån. Däremot kan man inte godkänna att någon manifesterar sådant beteende i statlig och kommunal verksamhet. Dessutom - varför anser du att han skall ha någon form av extra hänsyn där han tillåts att ständigt avvisa människor, och man inte kan ställa krav på honom som anställd att han agerar i enlighet med rådande normer i samhället? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-05-24 11:13 | |
![]() | Oavsett vad hans syfte var tycker jag att en människa bör har rätt till sin egen kropp. (Fan vet var folk har haft sina händer). Det kanske är en klocka att vi borde ändra gamla förlegade skitregler. Forskningen har gått framåt sedan dessa gamla seder skapades. NU VET vi att bakterier och annat sprids genom beröring. Det som inte är värt att överleva borde dö ut eller förändras. Så har samhället förändrats genom sekler. Vi har inte samma seder och bruk som dom hade för flera hundra år sedan. Tänk nytt! | |
| mz_lzrd | 2013-05-24 11:14 | |
![]() | Jag vet att man inom vården har önskat sig en utbildning i svenska "sedvänjor" för läkare, en slags introduktionskurs där man bl a tar upp att det i Sverige är fullt möjligt för en manlig läkare att ha en kvinnlig chef. Så detta är inte ett problem som bara omfattar obildade bergsbönder från konstiga avkrokar, även högutbildade män kan ha vanföreställningen att mäns ord och önskemål väger tyngre än vilken som helst kvinnas, oavsett tjänstegrad. Det var en artikel om detta i Dagens Medicin för inte så länge sedan. | |
| mz_lzrd | 2013-05-24 11:18 | |
![]() | Ok, Porla, och kvinnor har fler eller värre bakterier än män då eller? För det förelåg inga hinder för att skaka hand med män vad jag förstår. Orsaken till vägran hade ingenting med bakterier att göra, den var religiöst betingad. Jag tror att det är vad som upprör mest i den här frågan, att man har rätt att komma dragande med några obskyra regler från 600-talet och kräva att de skall gälla även i det här landet, i offentligfinansierad verksamhet. | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-05-24 11:19 | |
![]() | Jag tycker att skadeståndet är provocerande. Något djävla förnuft måste man väl tillskansa sig inför att vidröra det motsatta könet. Vad gör killen ifråga om en kvinna håller på att drunkna? Är det fortfarande uteslutet för honom att röra vid henne och konstgjord andning är väl helt otänkbart? | |
| mz_lzrd | 2013-05-24 11:21 | |
![]() | "Rätt till sin egen kropp". Jaha, då ska det gälla vård- och omsorgspersonal också, kan jag tänka mig. Plötsligt måste ingen i t ex äldreomsorgen ta i gamlingarna eftersom det minsann är till att ha rätt till sin egen kropp och hur äckligt är det inte att behöva torka en åldring i rumpan? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-05-24 11:21 | |
![]() | Vad jag inte förstår är att du eller någon annan har mer rätt att tycka vad jag använder min kropp till, så länge jag inte använder den till att skada någon. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-05-24 11:22 | |
![]() | Nu var det ju inte det som frågan gällde, eller hur? | |
| micro113 | 2013-05-24 11:28 | |
![]() | Porla Du får använda din kropp till vad du vill, men begränsar du dig på olika sätt så får du faktiskt finna dig i att du är/blir begränsad. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-05-24 11:32 | |
![]() | Ja när det gäller att man behöver använda händerna i sitt yrkesutövande så måste man det. Men att skaka hand med folk bara för att det är en gammal sed tycker jag är en förlegad företeelse, och det är vad jag säger. Ingen kommer att dö om jag bugar istället för att skaka hand. | |
| micro113 | 2013-05-24 11:38 | |
![]() | Porla Nej, och väljer du att hålla bugandet till ett land/situation där det hör hemma behöver ingen känna sig kränkt heller. Frågan har inte varit om vad någon dör av utan vilket beteende som är okej inom statlig/kommunal verksamhet. Att manifestera att man tycker halva befolkningen smutsar ens händer gör inte det. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-05-24 11:40 | |
![]() | Du tycker att han ska ändra sina gamla förlegade ideer, men du törs inte ens tänka tanken att ändra dina egna. Är det för att du tror att han är smartare än vad du är? | |
| Pugge33 - Ej medlem längre | 2013-05-24 11:43 | |
![]() | Så här hade jag sagt: Du gubbe lilla här skakar vi hand och om det inte passar så har du inget att hämta här. | |
| micro113 | 2013-05-24 11:57 | |
![]() | Porla Nej, för att vi lever i svenska samhället där vi har svenska seder och bruk och där anställning inom den offentliga sektorn är kopplat till att man kan stå för värdegrunden "lika behandling". Och ja - har han inte förstått att han befinner sig i Sverige och att statlig/kommunal verksamhet har värdegrunder att leva upp till, då är jag smartare än både du och han. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-05-24 12:01 | |
![]() | nåja. du har rätt att tycka vad du vill. Jag tycker i alla fall att både han och du gör samma sak, ni gör en skitsak till ett världsproblem. | |
| micro113 | 2013-05-24 12:04 | |
![]() | Porla Att du tycker att seden att se kvinnor som smutsiga är en skitsak får stå för dig. Vi kan dock konstatera att i vårt samhälle är det mitt synsätt - likabehandling oavsett kön - som är gällande, inte hans och inte ditt. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-05-24 12:05 | |
![]() | Diskussionen kanske hade gått bättre om du inte lagt in dina egna betydelser i mina inlägg. | |