Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade8
Mobilspel
Pågående19 583

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132013-05-26 11:04
Antal inlägg: 17540

chupa
Personligen tycker jag din fråga är larvig. Är du på semester är du fortfarande skriven i Sverige.

Vilket dessutom är oväsentligt om du tittar på mitt resonemang. Om din föräldrars tillhörighet är av betydelse för hur du definieras så spelar det ingen roll var i världen du föds - du kommer ändå att betecknas som svensk, eftersom dina föräldrar är svenska.

Din fråga är infatil, vilket du givetvis troligen inser givet att du duckar för motfrågan.

Och nej, jag är inte den enda som skiljer svenskar från invandrare, andra generationsinvandrare osv ..
Jag kanske är en av de som faktiskt törs sätta ord på vad majoriteten tänker, men det handlar ju snarare om majoritetens rädsla att bli stämplade som rasister av de fascister som vill påtvinga andra en förljugen definition.

micro1132013-05-26 11:07

krysopras 2013-05-26 10:24

Sista stycket -- kan bara instämma.

chupa - Ej medlem längre2013-05-26 11:12
Antal inlägg: 448

men det var ju du själv som sa att det spelade roll vilket land man föddes i, och nu säger du att föräldrarnas tillhörighet är det man går på.

Minta2013-05-26 11:13
Antal inlägg: 20042

När ska då en invandrare eller snarare en andra- och tredjegenerationsinvandra re få känna sig som svensk? Första generationens invandrare ser sig nog inte som svenskar under sin livstid.

Måns_E2013-05-26 11:18
Antal inlägg: 12028

Att ställa hemlösa mot flyktingar är fult, dessutom så är det inte alls så att alla hemlösa helt plötsligt skulle sluta vara hemlösa om vi slutade att ta emot flyktingar. De flesta hemlösa har en missbruksproblematik, och inte helt ovanligt så har de även psykiska problem. Det försvinner liksom inte för att vi stänger gränserna.

micro1132013-05-26 11:20

chupa
Åter till frågan du duckar för - anser du att om en turist från ett annat land föder barn i Sverige på sin semester så blir barnet svenskt?

Och nej - jag har inte sagt att platsen för nedkomsten är det avgörande - vore det så så skulle andra generationens invandrare per automatik räknas som "svenskar" .. och de gör de inte. De räknas som andra generationsinvandrare födda i Sverige av invandrade föräldrar.

Minta
Vad folk känner är rätt oväsentligt. Jag blir inte kines för att jag känner mig som en kines.

Vi talar om hur man definierar vem som är svensk och inte vem som är svensk medborgare.
En invandrare kan alltså aldrig per definition bli "svensk" eftersom denna inte är svensk.

Dessutom - varför inbillar du dig att folk ens vill förneka vad de är. Är det finare att vara svensk än något annat?

Pugge33 - Ej medlem längre2013-05-26 11:22
Antal inlägg: 69

Nej men pengar som används på personer som är födda utomlands kunde ist användas på svenskar. Vare sig det handlar om missbruk eller psykiska problem. Att det ska vara så svårt att förstå.

micro1132013-05-26 11:24

Pugge33
Ja, det resonemanget är svårt att förstå. Samhället har ett ansvar för alla som bor i det - det skall inte föreligga någon skillnad baserat på kön, etnisk tillhörighet eller annat.

Frågan man kan ställa sig är dock hur samhället klarar den uppgiften och hur mycket ett samhälle kan ta på sig att ansvara för.
Är det rätt att ta på sig ansvar som man inte kan leva upp till.

Porla - Ej medlem längre2013-05-26 11:29
Antal inlägg: 1471

Micro. Om man nu blir överens om vilken definition som ska användas, hur gör vi sen tycker du? För jag antar att du har en plan. Etnisk utrensning, eller vad?

Pugge33 - Ej medlem längre2013-05-26 11:30

Så ni fattar alltså inte att om man minskade flyktinghjälpen med tex 1 miljard, så kunde den miljarden användas till annat? Det fattar alla som vill fatta. Men så finns det ju dom som bara vill tramsa.

Måns_E2013-05-26 11:31

Vadå pengar används inte till svenskar? Alternativet är ju att institutionalisera flera människor, vi har kört den modellen förut i Sverige, då hade vi inte särskilt många hemlösa.

Att vi har hemlösa beror inte på att landet Sverige inte har råd att ge dessa människor en bostad, det är betydligt mer komplext än så.

Minta2013-05-26 11:31
Antal inlägg: 20042

Kan en kvarts kines känna sig som svensk någon gång? Om du flyttar till Kina, kan dina barn och barnbarn bli kineser då? Eller är ni för alltid genetiska svenskar?

micro1132013-05-26 11:33

Porla
Varför skulle jag propagera för etnisk utrensning?

Var har du lyckats fantisera ihop att jag skulle hysa sådana åsikter?

Det är ju uppenbarligen du och vissa andra som tror att man måste vara svensk för att ha rätt att vistas här - det är inte jag som uttrycker sådana åsikter.

Porla - Ej medlem längre2013-05-26 11:35

Varför tycker du det är så viktigt att definiera rätt då? Det räcker väl med att vara svensk medborgare för att vara svensk?

Måns_E2013-05-26 11:36

Jag tror nog att alla förstår att det är samhällsresurser som kan fördelas olika. Det gäller ju dock inte bara flyktingpolitiken. Om vi skrotade barnbidraget så kunde de miljonerna användas till något annat. Om vi halverade försvaret så kunde de pengarna läggas någon annanstans. Varför skall vi skicka ut FN-trupper kors och tvärs? Det kostar bara onödiga pengar som kan läggas på "svenskar". Man kan hålla på i princip i all oändlighet.

Själv så tycker jag att det är bra att Sverige har en någotsånär humanitär flyktingpolitik. Det man skall komma ihåg är att så jäkla enkelt är det trots allt inte att få asyl i Sverige som en del här tycks tro.

micro1132013-05-26 11:36

Minta
Droppa känsloargumenten någon gång. Jag har fortfarande inte försökt styra vad folk känner sig som. De får gärna känna sig om brevduvor eller sköldpaddor också .. Ingen kan hindra det - alla kan dock konstatera att de rent objektivt inte är vare sig det ena eller det andra.

Om mina barn och barnbarn i kommande led väljer att uteslutande skaffa barn med andra svenskar så kommer de genetiskt alltid vara svenska - ja.

Hur tror du själv genetik fungerar?

Pugge33 - Ej medlem längre2013-05-26 11:37

Nej Porla, man måste även ta seden din man kommer.

Måns_E2013-05-26 11:39

micro det finns ingen "svensk" genstam. Gällande genetik så är du helt ute och cyklar.

Sote2013-05-26 11:39
Antal inlägg: 3557

Nu har jag inte läst alla inlägg tillbaka i tråden men jag undrar lite över varför det verkar vara så viktigt med att använda olika definitioner på folk? Är man svensk medborgare så äe man rent juridiskt svensk oavsett bakgrund. Vad har definitionen av folk att göra med upplopp? Det här med upplopp äe verkligen ingen ny företeelse i vårt land och hänger på inget sätt ihop med etnicitet. Det har förekommit upplopp så långt tillbaka vi kan följa historien och inte har dom berott på vilket land dom inblandade hade sina rötter i.
Det finns massor av människor som statistiskt faller in underkategorin andra gen. Invandrare bara för att den ena föräldern är utlandsfödd. Dom behöver aldrig ens ha haft en relation med den föräldern, dom räknas ändå som andra generationen trots att dom kan vara precis lika svenska som en som har rötterna i den småländska myllan.

Porla - Ej medlem längre2013-05-26 11:40

Micro. Och det har att göra med om man är halvnorsk, helnorsk eller svensk , för att ta några exempel?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?