Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 19 151 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stuvelsberg | 2013-08-18 12:04 | |
![]() | Ja, speciellt om man har makt över andra,religionen lär oss bl.a. att inte ifrågasätta, överheten t.ex. vilket är oerhört illa och religiösa ska inte tala om sanning inom sitt område, inte heller kräva motbevis, det är oärligt,man försöker hela tiden flytta fokus med diverse olika påståenden, man vill naturligtvis inte höra talas om Åke Green etc, det ökar inte religionens trovärdighet.Oärlighet, hyckleri etc. är enormt utbredd oavsett människans tillhörighet och är ett gissel precis som religionen är det.Då säger man enbart det som folk vill höra och inte kan säga något om, som t.ex. att man ska vara ärlig,beakta mänskliga rättigheter o.s.v., | |
| jannican - Ej medlem längre | 2013-08-18 12:16 | |
![]() | Om man har makt över andra så är det extra viktigt att man agerar humant och schysst förstås. Det kan nog både ateister och troende hålla med om. Hur personer handlar tror jag grundas tidigt i livet av föräldrar och andra i omgivningen. Barn tar efter de vuxna. De gör som de gör och inte som de säger att man ska göra. Sedan spelar det ingen roll vilken livsåskådning som föräldrarna har. Det är inställningen till medmänniskorna och synen på hur man ska bete sig mot andra som formar individen. | |
| stuvelsberg | 2013-08-18 12:22 | |
![]() | Givetvis, men man formas och tar intryck av omgivningens olika signaler,att t.ex. svenska rättsväsendet friar Åke Green är ett sådant exempel, att människor begår dom mest bestialiska handlingar som man anser är sanktionerade av högre makt är illa, kan man åberopa bibeln för att begå brott är det naturligtvis anmärkningsvärt.En bibel som sen tolkas hur som haver, alla tycker olika och ingen har rätt fast man så hävdar, obegripligt och naturligtvis ett ytterst bevis på att ingen människa ska underordnas detta fantasifoster skapat av människan själv. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-08-18 13:32 | |
![]() | men samtidigt, stuvelsberg, hur mycket jag än håller med dig om kristendomens inverkan på samhällsutvecklingen så kan man ju inte riktigt förbjuda en bok eller tvinga folk till att tolka den på ett speciellt sätt. Vad Åke Green gjorde var planerat. han bjöd in media till sin predikan redan innan han gjorde den och skickade ut ett referat i efterhand. han ville skapa debatt helt enkelt, skyddad av yttrande och religionsfrihet. Lite som Lars Vilks. Bägge två idioter enligt mig, och lika lite som jag anser att Lars Vilks representerar min syn på religionsförtryck, lika lite tror jag att kristna anser att Åke Green representerar dom. Men vi kan ju för den sakens skull inte ta bort friheten att välja att leva ett kristet liv med kristna värderingar. Då är vi ju tillbaka i förtrycket. | |
| Rultatultan | 2013-08-18 14:23 | |
![]() | *fnissar* Som jag tänkte...Stuvel kan inte diskutera ämnet "oärlighet" utan att dra in herr Green. Nu vill jag på inget vis förminska det Green gjort - men att ha det som enda konkreta exempel på "oärligheter" i dagens sekulära samhälle, och att dessutom tugga detta om och om igen som ett mantra och försöka få det till att personer av hans dignitet är något annat än ett blekt undantag - blir smått löjligt. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-18 18:09 | |
![]() | stuvels och ni andra var har ni fått ifrån att kristna inte ifrågasätter?Rekomenderar boken Ansikte mot Ansikte med Göran Skytte,Om ni vill ha någon insikt om det ni nu tror er veta så mycket om men som ni igentligen inte har en enda susning om,Han förklarar så ni kanske kan förstå | |
| Rultatultan | 2013-08-18 18:44 | |
![]() | Jag förstår inte heller det där. Det finns inget likhetstecken mellan gudstro och icketänkande. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-18 20:05 | |
![]() | Nej det finns det inte,tvärt Om eftersom vi kristna varit ateister,och det är inte helt lätt att släppa taget om det man trott har varit sanningen. | |
| SämstpåBeta | 2013-08-18 20:50 | |
![]() | Vad trodde du var sanningen då? | |
| Kuralo | 2013-08-18 22:35 | |
![]() | Man kan väl i vart fall inte säga att Ateismen utgör en grogrund för mänskliga rättigheter! Det är väl ändå att ta i för mycket. | |
| SämstpåBeta | 2013-08-18 23:11 | |
![]() | Men en bra början kanske? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-18 23:13 | |
![]() | ingen är sämre en den kan ändra sig,du är kvar fast du skull gå vid 1000 | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-08-19 00:49 | |
![]() | ttiittii ursäkta om frågan är känslig, i så fall kan du bara svara att du inte vill svara. du har tidigare nämnt att du hade en falsk trygghet i ateismen och nu antyder du att du trodde något annat var sanningen innan du blev kristen. Vad var det för trygghet du fann innan? Vart fann du vad du trodde var svar på dina frågor innan du fann alla svaren inom kristendomen? Vad trodde du var 'sanningen' innan du fann Jesus? | |
| stuvelsberg | 2013-08-19 06:39 | |
![]() | Jag har aldrig skrivit att vi skulle förbjuda nån att läsa bibeln, förstår inte var det kommer ifrån, sen oärligheten i samhället är inga problem att diskutera,Å-G var bara ett exempel,jag har angett fler så även den slutsatsen förstår jag inte. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-19 07:40 | |
![]() | chupa,jag fann sanningen vägen och livet,innan trodde jag på ingenting just,Å-G är ungefär lika vanlig som clark olofsson typ jag menar sådana som dom växer inte på träd,Å-G representerar ingenting han bara finns ungefär som clark | |
| stuvelsberg | 2013-08-19 08:25 | |
![]() | Du är rolig du ttiittii, vilken jämförelse, Å-G blev friad p.g.a. religionsfrihet och yttrandefrihet och det skulle inte representera nåt? Dessutom delas hans inställning av kristna i hela världen, t.o.m. av en del i vårt land.En del ser det man vill se. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-19 11:15 | |
![]() | De rättfärdiga grönskar som palmer, som cedrar på Libanon växer de till. De är planterade i HERRENS hus, de grönskar i vår Guds förgårdar. Psaltaren 92:13-14 | |
| SämstpåBeta | 2013-08-19 13:39 | |
![]() | Vad fattas dig? Har du något eget tänkande utöver bibelcitat! En apa kan man också lära att klippa och klistra in text! | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-08-19 13:55 | |
![]() | Vad fattas dig? Apor brukar vara bättre än att leva för att förminska andra och stärka sig själv på deras bekostnad. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-19 14:01 | |
![]() | Det är ju många av er som undrat över Mose lag versus Jesu död och huruvida Mose lag gäller idag eller ej. Då kan jag rekommendera er att läsa Romarbrevet 6 och 7. Där står allt ni behöver veta om det och ett fullt svar. www.bibeln.se/las/2k...om #q=Rom+6 | |