Spelrum
Giraffen19
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade37
Mobilspel
Pågående20 267

Forumkategorier

Användare Inlägg  
slånbär2013-08-31 13:02
Antal inlägg: 5539

När jag gick på internat var det ingen bemanning på elevhemmen utan endast vakt turer som genomfördes några gånger per kväll av två lärare. Nu var det visserligen bara gymnasium och inte yngre elever men ändå. Man var rätt utlämnad när det inträffade något. Vad gäller nollningar så kan det visst vara djupt kränkande speciellt om det sker när som helst på dygnet. Att bli uppdragen ur sängen mitt i natten och utsatt för div påhitt är verkligen inte roligt och nån "källa till asgarv". Man biter ihop, håller god min och hoppas att det snart ska vara över så man får vara ifred sedan.
personalen på skolan visste precis vad som pågick. Dom visste även om att tjejerna i ettan på ett visst elevhem var fritt villebråd för dom äldre killarna. Det kallades för horhuset. Vissa av tjejerna behandlades dessutom som sådana. om inte det är kränkande så vet jag inte vad som är det. Och gick dom till rektorn eller husmor för stör så blev dom mötta av " det är nog inte så farligt" och " men du säger väl inte nej heller till lite mys". Så det lät dom ju bli.

le-lou2013-08-31 13:11
Antal inlägg: 17498

"En orsak jag kan komma på är att man är en bully själv och faktiskt gillar tänket kring kamratfostran."

Ja du har helt rätt. Vi som inte tycker att det var rätt att stänga hela skolan på de anklagelser som framkommit är mobbare själva.

Jag har sett flera av er som skriver här i andra trådar om tex media och programmet Uppdrag Granskning tex där man kritiserat programmet för att vara väldigt ensidigt och sällan låter den anklagade parten komma till tals. Att man ska vara försiktig med att döma på förhand.
Vet inte vad som är skillnaden på det och på detta? Tills någon träder fram med namn och anklagar/polisanmäler och det finns en skyldig (skolan) så tänker iaf jag inte hurra för att skolan stängs.

nulltj - Ej medlem längre2013-08-31 13:21
Antal inlägg: 14052

Nej, ingen har sagt att överklassbarn inte kan bli ledsna, men att pengar löser allt är bara avundsjukt skitsnack. Man är varken mer eller mindre värd som människa för att plånboken är fetare. Barn ska inte bli mobbade, det är självklart; om än en ouppnåelig utopi. Men inte heller ska de bli hånade av vuxna och avskrivna som gnälliga rikemansungar när deras enda "brott" är att de fötts i en rik familj.
Vill man jobba för ett mer jämlikt samhälle och jämna ut klassklyftorna kan man börja med att sluta gräva ännu djupare diken.

Rultatultan2013-08-31 13:40
Antal inlägg: 2446

Nu kommer vi långt OT, men jag måste bar kommentera karmannghia som skrev: "Men man har väl betydligt större resurser att trösta sina ledsna barn om man har det väldigt gott ställt ekonomiskt? Det är väl därför det är bra att ha pengar, man kan ta udden av väldigt mycket. "

Det beror HELT på vad man menar med resurser. Pengar kan aldrig ersätta ett personligt engagemang, eller känslomässiga-, praktiska- och fysiska förutsättningar för att "trösta sina ledsna barn". Alla har inte samma förmåga och inte heller samma förutsättningar och här spelar ekonomin YTTERST liten betydelse.

Rultatultan2013-08-31 13:40

*spelar roll
*har betydelse

Svårt att välja idag tror jag.

karmannghia2013-08-31 13:41
Antal inlägg: 237

le-lou, du gör narr av det jag skrev men hur motiverar du att skolan ska slippa stänga? Att alla de missförhållanden som kommit till SIs kännedom bara är lögn och förbannad dikt? Finns inte systemet med kamratfostran, är alla dessa rapporter och vittnesmål bara tagna ur luften eller nåt som vänstersvin har hittat på för att de vill få tillfälle att känna skadeglädje när en överklasskola stängs (tillfälligt)?

Jag förstår inte anklagelsen för skadeglädje. Hur skadeglad blir man av att en skola stängs? Att jag däremot tror att eleverna på just den här skolan inte ska ha några större problem med att hitta någon annan skola som är bättre än Lundsberg med avseende på extracurriculära aktiviteter betyder ju knappast att jag är skadeglad.

Rålex2013-08-31 13:47
Antal inlägg: 244

slånbär: varje elevhem har både en husfar och en husmor, samt även en s.k. troman (eller förtroendeman, elev i sista årskursen). Endera husmor eller husfar finns alltid tillgänglig på elevhemmet, som eleverna kan tala med.

Rålex2013-08-31 13:47
Antal inlägg: 244

...vilket internat gick du på förresten?

le-lou2013-08-31 13:49
Antal inlägg: 17498

"le-lou, du gör narr av det jag skrev men hur motiverar du att skolan ska slippa stänga?"

Men snälla nån, du kan väl börja med att läsa det jag skrivit. Jag har inte gjort något annat än att försökt förklara hur jag tänker.

karmannghia2013-08-31 13:57
Antal inlägg: 237

Ja, då måste det väl vara så att du tror att de här anklagelserna är fria fantasier. För det kan inte finnas en möjlighet att försvara stället annars.

Jag hoppas förstås också att det är fria fantasier, för om det är sant är det fruktansvärt sorgligt. Bara tanken på att vara internatelev och utlämnad till den sortens terrorregim är ju ohygglig.

jaapmeister - Ej medlem längre2013-08-31 14:16
Antal inlägg: 2109

Karmannghia (som svar ditt svar till mig för ett antal inlägg sedan): om tillsynsmyndigheten för sopberg tydliggör att grannens sophög också måste åtgärdas under hot om nedstängning skulle jag inte ha några problem att städa upp sophögen. Om tillsynsmyndigheten för privata sopberg däremot skulle säga att särskilda regler gäller andra sophögar (trots att detta inte är korrekt) skulle jag självklart ifrågasätta beslutet. Såklart.

För vi diskuterar väl reglernas konsistens, eller hur? Inte huruvida det är bra eller dåligt med sopberg (mobbing). Om det är frågan så är svaret: jag mobbar inte och hag har jätterent på min bakgård. Jag är den värdigaste mannen på betapet.

Resurrection - Ej medlem längre2013-08-31 14:23
Antal inlägg: 11463

Konsistens?

nulltj - Ej medlem längre2013-08-31 14:26
Antal inlägg: 14052

Consistency.

gnagelram2 - Ej medlem längre2013-08-31 14:29
Antal inlägg: 456

Jag tycker reglernas konsistens är lite trögflytande och seg.

jaapmeister - Ej medlem längre2013-08-31 14:43
Antal inlägg: 2109

Sophögen var imposant och luguber.

carlmartin - Ej medlem längre2013-08-31 15:15
Antal inlägg: 4590

hrm - jag tycker att det är synd om de elever som tyckte om skolan och nu inte kan gå där.
Och visst är det så att det finns barn som far väldigt illa i välbärgade familjer.

Men - för barn i fattiga familjer är verkligheten hårdare sett över hela linjen. Att deras skolor är präglade av våld beror i högre grad på att det saknas resurser (både i familjen och i skolan - och med resurser menar jag mest pengar men inte alls bara pengar).

Någon sa att alla som gick på Lundsberg inte hade det väl förspänt - det tror jag inte på (om det inte handlar om 2-3% eller liknande.)

Min poäng är att i vårt samhälle idag kan du få allt (utom kärlek) om du har pengar och en bra utbildning.
Är du däremot fattig och utan utbildning är det inte sällan att livet blir en lång serie av nederlag.

Därför har jag svårt att bli upphetsad av att Lundsberg stängdes.

Med alla de resurser de hade borde skolan kunnat vara ett föredöme på alla områden.

carlmartin - Ej medlem längre2013-08-31 15:19

Jaap -

Jag tror att konsekvensen av ditt resonemang är att det blir väldigt svårt att agera överhuvudtaget.

Rultatultan2013-08-31 15:26

carlmartin skrev: "Med alla de resurser de hade borde skolan kunnat vara ett föredöme på alla områden."

Tänkvärt. Mycket tänkvärt.

carlmartin - Ej medlem längre2013-08-31 15:40

adel förpliktar :)

pink ribbon - Ej medlem längre2013-08-31 15:47
Antal inlägg: 2906

Tror att carlmartin är väldigt nära sanningen och att SI hade fått nog av att Lundsberg, trots resurser och flera års påtryckningar inte hade kunnat ordna en tillräckligt säker och trivsam miljö för eleverna.
Gör om, gör rätt, skulle man kunna säga.
Jag inser att skolan behövs för vissa ungdomar, även om jag känner ett visst obehag över att framtidens styrande drillas så medvetet att bli översittare av rang.
Många chefer har ju psykopatiska drag.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?