Spelrum
Giraffen12
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
9
Inloggade21
Mobilspel
Pågående19 890

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Nora1 - Ej medlem längre2014-04-01 10:46
Antal inlägg: 2885

Det är värderingen jag undrar över.

125478 - Ej medlem längre2014-04-01 11:14
Antal inlägg: 8332

Tycker inte att tiggare är likvärdiga med herrelösa djur, men det tycker alltså du.

Nora1 - Ej medlem längre2014-04-01 11:25

Du håller med Hinken om att vi inte ska hjälpa tiggarna för att det blir en spiral nedåt, som du säger. Jag tycker inte att man ska behandla tiggarna sämre än vad man behandlar djur som svälter och mår dåligt.

Vad tycker du?

SylviaPlath - Ej medlem längre2014-04-01 11:28
Antal inlägg: 31064

Jag har hört att rumänska socialarbetare ( jag trodde inte såna fanns) kommer till Göteborg för att försöka övertala tiggarna att komma hem. Anledningen skulle vara att Rumänien tycker det är "pinsamt" att deras medborgare belastar andra länder. Jag tror nog snarare att man börjar bli rädda för att det skall ställas krav utifrån. Givetvis borde man kräva saker av Rumänien på överstatlig nivå om det är möjligt. Först om landet kan förlora på att behandla sina medborgare illa kan det ske en förändring.

125478 - Ej medlem längre2014-04-01 11:38

Håller med SP.

Nora1, Jag tycker att man inte ska värdera på det sättet och jämföra djur och människor, det är ett konstigt sätt att jämföra.

Rumänien ska ansvara för sina medborgare, eftersom de inte gör det så borde landet inte ens ha rätt att vara medlem i EU längre.

Nora1 - Ej medlem längre2014-04-01 11:41

Varför skulle det vara konstigt?

Jag kan också jämföra varför i hela friden EU jobbar med att hindra oss ifrån att snusa för att det är farligt samtidigt som man låter massvis med människor svälta ihjäl.

Nora1 - Ej medlem längre2014-04-01 11:45

125478
Googla "sämre än djur"så ska du se hur många sådana jämförelser som görs på de mest skilda områden. Jag är mest förvånad över att du inte har hört det förut.

125478 - Ej medlem längre2014-04-01 11:59

Jag behöver inte googla, vi pratar nog inte om riktigt samma sak.

Jag tyckte att din kommentar inte lät så bra, jag uppfattade inte det positivt när du likställer att ge till tiggare och djur.

"Jag brukar ge mat till katter och andra djur som far illa även om dom inte tillhör mig."

Nora1 - Ej medlem längre2014-04-01 12:03

Ett sista försök. Om du ser en mager katt tigga mat, hjälper du den?
Om du ser en tiggare, hjälper du den?

Du har ju redan sagt att du inte tycker att man ska hjälpa tiggare så nu är min fråga hjälper du katten?

Gör du inte det så förstår jag din förvirring. För jag utgår ifrån att dom flesta hjälper hungriga djur.

125478 - Ej medlem längre2014-04-01 12:11

Det är inte samma sak. Punkt.

Nora1 - Ej medlem längre2014-04-01 12:13

Ja, det är nog bäst så.

125478 - Ej medlem längre2014-04-01 12:14

Exakt.

roja c panda - Ej medlem längre2014-04-01 13:21
Antal inlägg: 875

Jag tycker inte heller vi ska förbjuda prostitution. Det löser inte problemet att det finns kåta män och desperata kvinnor. Låt gatuprostitutionen vara en påminnelse om att det finns misär. Man ska inte kunna skydda sig från att känna empati genom att förpassa misären in på hotellrum eller mörka gränder.

roja c panda - Ej medlem längre2014-04-01 13:25

Sedan tycker jag det är konstigt att man måste ha tillstånd att demonstrera! Det gör ju att upplopp nästan aldrig får fotfäste. Upplopp och olovliga demonstrationer ska vara en viktig del av det offentliga rummet, en påminnelse om hur politiskt deprimerade många är och att det finns en samhällsvrede där ute. Att förbjuda olovliga demonstrationer innebär ju bara att detta samhällshat flyttar till mörka vrår på internetforum där ingen ser den. Det är viktigt att vi ständigt påminns om att det finns en frustrerad arbetarklass så vi kan känna empati med den.

roja c panda - Ej medlem längre2014-04-01 13:31

Och vad är egentligen poängen med att förbjuda romer från att använda dansande björnar som försörjning (som uppfostras till att dansa genom att torteras)? Romerna använder ju dansande björnar i ren desperation att tjäna pengar, alternativet är ju att tigga. Genom att förbjuda de dansande björnarna blir de istället slaktade och romerna tiggare. Istället borde alla ha som skyldighet att se en torterad björn dansa runt på plattan, så att alla kan lära sig känna empati med romer och björnar.

SylviaPlath - Ej medlem längre2014-04-01 18:14
Antal inlägg: 31064

Nora: Jag har gett pengar till tiggare för att det känts rätt, men jag tycker egentligen det är fel på ideologisk nivå. Tiggeri är ett symptom på en sjuk världsordning som bör bekämpas politiskt. Vill du hjälpa tiggarna i ett längre perspektiv, ge ingenting alls utan sätt in dina mynt till gagn för nån rumänsk människorättsorganisation . Allmosor understödjer den sjuka världsordningen, men den får förstås oss själva att känna oss bättre. Jag spyr på proggarna i mitt kvarter som ser den lokale tiggaren som en möjlighet att flasha sin godhet som vore den en guldklocka.

Nora1 - Ej medlem längre2014-04-01 18:33

SP. Jag tycker alla människor har ett värde som är större än penningvärdet.

Dessutom tror jag skammen för Rumänien blir större om vi hjälper deras follk. Annars är vi ju lika liknöjda inför tiggarnas lidande som dom själva är. Det tror inte jag sätter fart på dom så att dom gör något åt situationen som råder.

Real-one - Ej medlem längre2014-04-01 18:53
Antal inlägg: 223

Tiggare som sitter/eller står kring gator och torg verkar öka alltmer.. Och visst? det känns förstås väldigt jobbigt/sorgligt att se dessa människor! Men det sorgligaste är nog att inte med all säkerhet veta om dessa människor själv överhuvudtaget får ta del av skänkta pengar..

Alltså? grejen kan ju faktiskt bli den att man bara hjälper hajarna/mapparna i bakgrunden med mera pengar..och tiggarna/undermapparna får fortsätta tigga under styrd hand från hajarna/de stora penningslukarnas blåslampa!!! :-/

Och det hjälper ju inte... de ger ju bara fyr till hajjarna att det faktiskt funkar att skicka ut fattiga men också ofta svaga sjuka människor i många fall!!!

Så..när man inte vet? så känns det inte okej att skänka nåt!

Minta2014-04-01 19:16
Antal inlägg: 20042

Hemska hajar som vill ha tiggarnas småpengar. De får på sin höjd en hundralapp om dagen.

brava2014-04-03 23:27
Antal inlägg: 1636

Håller med SylviaPlath - världens orättvisa är knappast mitt fel utan något som sker på en helt annan nivå. Genom att göra det som spontant känns rätt, d v s dela med sig så konserverar man bara en sjuk världsordning som bygger på att några få (vi bl. a.) lever i lyx medan de allra flesta har betydligt mindre. Vill man verkligen vara "god" så engagerar man sig i något som kan hjälpa dessa människor att försörja sig på ett värdigt sätt. Att göra det lönsamt för dem att tigga är ungefär som att säga till dem att de inte är värda bättre än att sitta där och förnedra sig - samtidigt som man kortsiktigt lättar sitt samvete för att man har haft turen att födas som svensk. Jag tycker att det är skitjobbigt att bli påmind om hur orättvist världens resurser är fördelade och samtidigt blir jag oerhört provocerad av hur tiggarna på något sätt tycker att det är mitt ansvar - eftersom de tar sig rätten att tigga av just mej. Jag är inte skyldig dem något. Är jag?

Minta: en hundralapp om dagen är mer än vad jag har att röra mig med när alla fasta kostnader är betalda - ska jag börja tigga?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?