Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 004 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Spira - Ej medlem längre | 2014-01-13 19:06 | |
![]() | gulle84 - fantastiskt att du i din totala förvirring har fattat en sak på precis samma sätt som jag: självförsörjning vore det bästa. Jag är rätt nära där faktiskt. Skulle bara nå hela vägen fram med att odla min egen potatis så att den räcker hela vintern. | |
| roja c panda - Ej medlem längre | 2014-01-13 19:07 | |
![]() | nähä, ok. | |
| gammelgam - Ej medlem längre | 2014-01-13 19:13 | |
![]() | Jag tror det är en felaktig beskrivning, generellt sett, att de i u-länderna lider pga att vi köper varor som tillverkas under, utifrån våra mått, usla förhållanden. Handel och utbyte har historiskt sett varit den stora utjämnaren. En bojkott är mer tveksam. Och däri ligger väl kanske ett motsvarande dilemma med t ex min bojkott av kött. | |
| apbur | 2014-01-13 19:18 | |
![]() | Det är ju förutsatt _att_ de lider, annars finns det inget moraliskt problem. | |
| magnusito | 2014-01-13 19:24 | |
![]() | sojan är mest ett problem för att det går sådanan mängder vid boskapsuppfödning. Sojan i sig är ett mycket mindre klimathot äm köttindustrin. | |
| magnusito | 2014-01-13 19:25 | |
![]() | Dessutom dödas ju ingen heller!!! | |
| gammelgam - Ej medlem längre | 2014-01-13 19:27 | |
![]() | Jag missuppfattade - du tänker dig kanske ett tankeexperiment där vi skulle använda människor i u-länderna som slavar motsvarande djurhållningsförhållanden och helt kontrollera deras hela liv? Det skulle vara moraliskt felaktigt, utan tvivel. Men är det självklart att samma regler gäller djur? Varför? | |
| gulle84 | 2014-01-13 19:31 | |
![]() | Spira.. i min totala förvirring? Oj.. jag trodde det här forumet handlade om att djur är mat! var det inte så?... döööhh.. hur kan jag vara förvirrad om att djur INTE är mat. det är ju det enda rätta.. sedan om ni äter det eller inte.. är på ert samvete. | |
| apbur | 2014-01-13 21:18 | |
![]() | gammelgam, nej, inte alls så. Jag menade bara att jag syftade på när det sker en exploatering på andra människors bekostnad och att de lider av det och inte de fall där inte någon lider av det. | |
| jellyflower | 2014-01-14 08:25 | |
![]() | Bitte"Men alla människor som plågas och far illa i U-länder för att ni ska kunna äta era grönsaker,bönor och sådant det måst ju vara lika illa det. " Lider verkligen folk i u-länder för att jag äter grönsaker och bönor? Jag förstår inte. Lider de för att jag inte köper kött som de framställer, med följden att de blir utan jobb? Eller tvingas de under slavliknande förhållande odla åt mig, med följden att de visserligen har jobb, men slavliknande sådana? Alltså: På vilket vis är u-ländernas fattiga befolkningar betjänta av att jag äter kött? a) de slipper jobba med trist och slitsam grönsaksodling och kan ägna sig åt att klättra i kokospalmer och proppa i sig bananer hela dagarna som ju glada infödingar helst vill? b) Vi bör importera massor av u-landskött och därmed förbättra handelsbalansen för u-länderna? Det måste finnas nåt alternativ c här som jag ej förmår föreställa mig. | |
| magnusito | 2014-01-14 14:17 | |
![]() | Att ställa människors lidande som ett argument för att fortsätta plåga eller äta djur är det värsta skenmanöversargumenterand e man kan tänka sig. Att alltid ta in andra missförhållanden som intäkt för att inte vilja förbättra eller göra något åt missförhållanden är sjukt resonerat! | |
| Anna Linnea | 2014-01-14 14:19 | |
![]() | Jag vill för egen del avsluta den hör debatten med några ord. Jag tror att om det finns någon sk. mening med våra liv, så är det att livet ska lära oss att visa medkänsla, kärlek och empati. Detta både mot våra medmänniskor och djur. Inte kriga, vara egoistiska och roffa åt oss. Tycka om oss själva för att vi gör bra saker och inse att ingen är perfekt! Alla har vi lika stort värde. Även djuren i min tankevärld! Tack alla för en intressant diskussion!!! | |
| jellyflower | 2014-01-14 15:33 | |
![]() | Tack själv, Anna-Linnea! Jag håller med dig. Magnusito håller jag också med. Det finns en egendomlig tendens att så fort något elände kommer på tal (här: djurens lidande och död) omedelbart kontra med något annat elände som är minst lika eller ännu värre, gärna fullständigt orelaterat. Argumentet är alltid lika krokigt. Man räknar nu med att minst 50% av alla kvinnor i Burundi kommer att bli våldtagna. Det innebär självklart att ingen bör ägna sig åt djurskydd i Sverige där de flesta djur har det förhållandevis bra. | |
| jellyflower | 2014-01-14 15:39 | |
![]() | Men om man nu mot förmodan ändå dristar sig till att arbeta för bättre djurhållning i Sverige, då ska man banne mig också arbeta minst lika hårt för att få stopp på våldtäkterna i Burundi. Annars sätter man minsann djurs välbefinnande före människors och då är man RIKTIGT usel =) En fin ursäkt för latmaskar: Innan allt världens övriga eländes elände är utrotat tänker jag lyfta ett enda litet finger för att försöka avhjälpa något missförhållande. Så skönt. Jag ska allt ha mig en rejäl hormonentrecote till min Netflix-eftermiddag idag. | |
| Sote | 2014-01-14 16:11 | |
![]() | Det var väl en av vegoförespråkarna som kallade alla som inte ville bli vegetarianer för hjärtlösa. Känns ju som att det liksom öppnade dörren för att ställa olika sorters lidande mot varandra. Bara för att man äter kött så tycker man att det är ok att djur lider, bara för att man bryr sig om djuren och låter bli att äta kött så tycker man det är ok att människor lider? Lika dåliga argument båda två tycker jag. | |
| krysopras | 2014-01-14 17:14 | |
![]() | Men det är väl rätt hjärtlöst att äta kött? Sen kan man ju sitta bakom skärmen och vara hur empatisk som helst, passiv empati är inte till nytta för någon lidande varelse. Det är hjärtlöst att äta kött även om man är jättesnäll mot människor. Det är även hjärtlöst att vara vegetarian och aktivt verka för att människor skall tvingas utstå lidande. Fler människor borde kanske få slakta sina stekar själva. Jag tror vegetarianismen skulle få sig ett uppsving då, i synnerhet kanske bland barn och unga. Jo, barn och unga skulle också slakta de djur de skulle äta upp. För om djurätning är helt problemfritt, då torde väl den nödvändiga slakten också vara det? Tanken borde, om inte tilltala, så åtminstone vara helt acceptabel för varje inbiten köttätare. | |