Spelrum
| Giraffen | 47 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 79 |
Mobilspel
| Pågående | 19 246 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-02-24 20:10 | |
![]() | Det tycker jag inte alls att du har, men fine. Jag tycker att du generaliserar å det grövsta, du håller inte med. Det kan jag leva med. | |
| Sote | 2014-02-24 20:46 | |
![]() | Men så fint av dig Amper. Nu känns det mycket bättre. Verkligen! | |
| Gunilla _ | 2014-02-24 20:46 | |
![]() | LadySol; om du läste mitt inlägg så ser du att det inte handlar om skoltrötta barn eller barn med andra problem. amper sand; jag förstår inte hur man kan ställa obefogad sen ankomst mot övriga prestationer i jobbet - är det inte önskvärt att allt funkar? Om din personal alltid kommer i tid men har för vana att svära åt kunderna - skulle inte det vara ett problem som behöver åtgärdas? Fö, om det gäller rökpauser, långa toalettbesök (själv är jag glad om jag kan gå på toa öht och ska jag så gäller det att "fråga om lov" och inte bara gå :)) eller annat som påverkar negativt på jobbet - då får man ta det för vad det är. Det är liksom en annan diskussion - som säkert behöver tas upp! | |
| LadySol - Ej medlem längre | 2014-02-24 20:49 | |
![]() | Jag läste ditt inlägg och påpekade att man aldrig vet vad som händer under ytan hemma hos andra familjer. | |
| Sote | 2014-02-24 20:53 | |
![]() | Gunilla. Jag tog upp ovanstående exempel för även det är en form av tidstjuvar. Det handlar inte bara om att komma i tid utan att vara närvarande på sitt jobb. Men som sagt jag har ett jobb där tiden är avgörande. | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-02-24 20:56 | |
![]() | Men sote, varför så otrevlig? Agree to disagree. | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-02-24 20:59 | |
![]() | Gunilla: det är klart att i den perfekta världen så funkar allt, men sällan i verkligheten. Och nej, just att komma exakt i tid är inte av högsta prioritet i min bransch. Jag förstår att det är det i din, och gratulerar dig åt perfekta arbetskamrater. Sluta gärna insinuera att mina kollegor inte är professionella. | |
| dinodog | 2014-02-24 21:02 | |
![]() | För många år sedan utfördes en tidsstudie på ett arbete jag hade då. Detta var inom vården. Allting som man gjorde klockades till och med toabesöken. Detta var för att vården skulle effektiviserars. De ville helt enkelt se om vi var för många på varje avd. Och enligt tidsstudien var vi för många. Om det nu berodde på att någon satt för länge på dass, eller att någon satt några minuter för länge på din rast det vet jag inte. Vet att sådana tidsstudier förkommer lite överallt. | |
| Gunilla _ | 2014-02-24 21:05 | |
![]() | amper sand; det jag skrev om proffsighet tidigare i tråden var "amper sand; själv förutsätter jag att mina arbetskamrater är proffsiga på det de gör OCH kommer i tid" - hur du får det till att jag insinuerar att dina arbetskamrater är oproffsiga är din märkliga tolkning. | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-02-24 21:08 | |
![]() | Meningen du utelämnade nu kanske? "Det går lite hand i hand liksom." :) | |
| Gunilla _ | 2014-02-24 21:19 | |
![]() | Ja? Det är mycket som ingår i proffsighet. Bl a att komma i tid. Det betyder knappast att om "en sak" saknas så är man oproffsig..? Fortfarande din tolkning. | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-02-24 21:20 | |
![]() | Då ber jag om ursäkt för feltolkningen, men tycker att du uttrycker dig lite motsägelsefullt. | |
| apbur | 2014-02-24 21:48 | |
![]() | Intressant att man ser Ladys berättelse som ett undantag. Själv är jag övertygad om att det är ganska få som kommer försent som gör det av respektlöshet och med flit utan har helt förståeliga skäl. Men det var ju det här med att förstå som brister en del i den här tråden. Jag tror också att de allra flesta jobbar ganska hårt med det här att försöka komma i tid och att det är besvärligt och ångestladdat att bryta mot normer. Man brukar vanligtvis inte behöva påpeka att en person bryter mot en norm, det är de flesta smärtsamt medvetna om. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-02-24 22:18 | |
![]() | Du har förståelse för normbrytaren, andra har förståelse för de strävsamma svennar som upprätthåller normen. Olika fokus bara. | |
| Sote | 2014-02-24 22:24 | |
![]() | Apbur- tycker nog attdet känns som tvärtom. Tittar man på tex Ttiittiis och Satyras inlägg så rycker dom mest på axlarna och tycker att det är ju inte så jävla farligt med några minuter hit eller dit. Verkar inte som dom har varken ångest eller ånger inför detta. Dom har resignerat och accepterat att dom bara inte klarar av det och deras omgivning får gilla läget. Vad gäller Ladys inlägg så är det självklart speciellt men inte på något sätt ovanligt i skolan. Det finns många barn som har det jävligt tufft hemma av olika anledningar men just därför måste man som personal se dessa barn och försöka hjälpa dom. Det är faktiskt inte så att man straffar barnen och låter dom stå med dumstruten på utan man tar faktiskt detta med först föräldrarna ett antal gånger innan man kopplar in ytterligare hjälp om så behövs. Alla barn har rätt till en trygg skolgång både dom som kommer sent varenda dag( för dom påverkas själva negativt av det var så säkra på det) och alla andra i klasen. Men att ignorera och bara låta det bero är fullständigt oproffsigt och nästintill tjänstefel. Det är lika viktigt som om man misstänker att ett barn far illa av vilken orsak det än må vara. | |
| Sote | 2014-02-24 22:32 | |
![]() | Amper- oh nejdå! Jag menar det verkligen. Jag kommer sova gott inatt efter att ha fått förklarat för mig så bra precis hur jag tycker och tänker. Jag behöver liksom inte fundera mer på detta ,känns bra. | |
| Gunilla _ | 2014-02-24 23:33 | |
![]() | apbur; undantag? Jag är den förste att beklaga att skolan inte hade bättre koll än att "köpa" LadySols ursäkt att det var hennes fel. Det hjälpte knappast grabben... | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2014-02-24 23:46 | |
![]() | Sote, sluta. | |
| Satyra | 2014-02-25 06:22 | |
![]() | Sote - "Tittar man på tex Ttiittiis och Satyras inlägg så rycker dom mest på axlarna och tycker att det är ju inte så jävla farligt med några minuter hit eller dit. Verkar inte som dom har varken ångest eller ånger inför detta. Dom har resignerat och accepterat att dom bara inte klarar av det och deras omgivning får gilla läget." Ttiittii får svara för sig själv men jag säger till detta att: Ångest och ånger? Nej det har jag faktiskt inte. Det handlar fortfarande om några få minuter och jag ingår inte i något arbetslag där allt stagnerar om jag inte finns på plats prick en viss tid. Dessutom är jag jäkligt effektiv och "hasar" inte bort arbetsdagarna, som många andra gör och jag går heller inte hem prick den tid arbetsdagen är slut. Så nej, du får ursäkta, men jag anser inte att jag är en så stor bov som du får det att låta. Men visst ber jag ändå om ursäkt om jag är sen till möten på platser där jag normalt inte vistas, där folk alltså inte redan känner mig. Men inte för att jag känner så starkt som ångest och ånger inför beteendet, utan för att det möjligen kan kännas lite pinsamt och för att det förväntas att man gör så. | |
| Sote | 2014-02-25 07:39 | |
![]() | .Satyra - hur du är och att det funkar för din omgivning är ju fint men jag tog dig som exempel med anledning av apburs inlägg kl 21.48. Men hur skulle du själv tro att det skulle fungera om du plötsligt var tvungen att komma precis i tid varje dag? Jag frågar nu inte för att jävlas utan för att jag är genuint intresserad av hur det kommer sig att man är sån att man rycker på axlarna åt detta och på allvar anser att några minuter hit eller det inte är viktigt. Åtminstone inte lika viktigt som att man själv är en fenomenal människa. Man skulle ju liksom lika görna kunna komma dom där minutrarna i tid istället om man faktiskt ville?Hänger det ihop med en otroligt stark självkänsla? För någonstans så känns det som att människor som är som du ser till att omvärlden anpassar sig och helt seriöst tror att ingen bryr sig. Det gör dom förmodligen men eftersom dom ju känner personen väl så säger dom ingenting av hänsyn till personen och ser till att få det att funka ändå om det nu är sådana sammanhang där det inte är superviktigt. Men tror man att omvärlden faktiskt tycker det är helt ok så har man tror jag fel. Andra snackar faktiskt skit om såna personer också på samma sätt som folk snackar om en av andra anledningar. men tycker man det är ok så är det ju bra. Men att ingen bryr sig,nä, det tror inte jag på. | |