Spelrum
Giraffen | 21 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 12 |
Inloggade | 33 |
Mobilspel
Pågående | 19 543 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2016-01-20 08:35 | |
![]() | Här är en annan artikel om det. www.dn.se/nyheter/ve...de rtalare/ | |
le-lou | 2016-01-20 08:48 | |
![]() | "Etnicitet används idag för att beskriva tillhörighet till en grupp som definierar sig som skild från andra vad gäller ursprung och kultur. Ursprung kan syfta på släktskap, historia eller geografisk härkomst." Notera att det är skillnad på begreppen etnicitet och etnisk identitet: "Etnisk identitet betyder att en person menar sig tillhöra en folkgrupp och i större eller mindre utsträckning sympatiserar med dess kulturella normer och uttryck. Men den etniska tillhörigheten är sällan en persons enda identitet, lika lite som en språklig eller religiös. Andra saker som kan påverka är till exempel kön, klass, sexualitet, ålder och bostadsort". Hur en person själv uppfattar sin etniska tillhörighet är alltså centralt för den etniska identiteten. Det handlar inte om att klistra etiketter på varandra, utan att beskriva olika gruppers relationer sinsemellan. nationellaminoritete...ku ltur.htm | |
le-lou | 2016-01-20 08:48 | |
![]() | "Etnicitet används idag för att beskriva tillhörighet till en grupp som definierar sig som skild från andra vad gäller ursprung och kultur. Ursprung kan syfta på släktskap, historia eller geografisk härkomst." Notera att det är skillnad på begreppen etnicitet och etnisk identitet: "Etnisk identitet betyder att en person menar sig tillhöra en folkgrupp och i större eller mindre utsträckning sympatiserar med dess kulturella normer och uttryck. Men den etniska tillhörigheten är sällan en persons enda identitet, lika lite som en språklig eller religiös. Andra saker som kan påverka är till exempel kön, klass, sexualitet, ålder och bostadsort". Hur en person själv uppfattar sin etniska tillhörighet är alltså centralt för den etniska identiteten. Det handlar inte om att klistra etiketter på varandra, utan att beskriva olika gruppers relationer sinsemellan. nationellaminoritete...ku ltur.htm | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2016-01-20 09:33 | |
![]() | Liminal Du sa ju att du inte kände till begreppet? Har du läst upp dig nu? :) | |
mz_lzrd | 2016-01-20 09:49 | |
![]() | Nora, ursprungligen härstammar vi väl allihop från encelliga organismer. Du vet livets uppkomst och det. Urcellen. Jag älskar att du citerar nån text som understryker att vi är alla lika mycket värda. En liten pekpinne är aldrig fel! Informera aldrig om något utan att bifoga minst ett litet avsnitt från Den Heliga Värdegrunden! Som om någon här har ifrågasatt allas lika värde? Är det HELT omöjligt för dig att förstå att etnicitet inte inbegriper någon som helst form av värdering? | |
micro113 | 2016-01-21 07:39 | |
![]() | Måns_E Soran är invandrare - både i realiteten och i statistiken. Inte ens andra generationsinvandrare - utan första generations. | |
micro113 | 2016-01-21 07:39 | |
![]() | mz_lzrd Slutsatsen man får dra är att det helt enkelt är lite finare att vara svensk än annat. | |
mz_lzrd | 2016-01-21 08:58 | |
![]() | Ja, micro, det blir lite the lady doth protest too much. "Alla har lika värde, det finns inga raser, alla har lika värde". Säg det några gånger till Nora, så kanske du lyckas övertyga dig själv till sist. Jag behöver inte övertygas, och du kommer inte att hitta någon här i tråden som har uttryckt att etniciteter kan rangordnas från "utmärkt" till "usel". Raser är väl fö något man talar om i samband med domesticerade djur. Dvs sk nyttodjur som människan har, med utgångspunkt från sina egna behov, "förbättrat" och "förfinat" genom avelsarbete (medveten artificiell selektion) under väldigt många generationer. Det finns olika hundraser, olika koraser, olika hästraser osv. Vad som räknas som en "bra" ras handlar om behovet hos människan, vilket kan variera. Begreppet är således inte tillämpligt på människor. | |
Måns_E | 2016-01-21 10:11 | |
![]() | Micro, och vad bryr jag mig om det. Han är lika svensk ändå. | |
micro113 | 2016-01-21 10:18 | |
![]() | Måns_E Nej, det är han inte. Han är en välintegrerad invandrare. Och uppenbarligen så bryr du dig ju väldigt. | |
Måns_E | 2016-01-21 10:21 | |
![]() | Han har all rätt att känna sig som och kalla dig för svensk. Han har svensk nationalitet, och är således då också svensk (Enligt den definitionen som svenska akademin har) | |
micro113 | 2016-01-21 10:25 | |
![]() | Måns_E Han bör kalla mig svensk ja - eftersom jag till skillnad från honom ÄR svensk. Han är svensk medborgare - ja. Vilket är skilt från etniciteten svensk. | |
Måns_E | 2016-01-21 10:36 | |
![]() | Han är svensk är allt jag har skrivit. Och det är han också. | |
micro113 | 2016-01-21 10:38 | |
![]() | Måns_E Nej, han är en kurd från Iran som invandrat till Sverige. | |
Lågintensiv | 2016-01-21 10:41 | |
![]() | Ha ha! Ge er nu. (Micro har rätt i sak.) | |
Måns_E | 2016-01-21 10:57 | |
![]() | Micro jag har inte sagt emot dig på den punkten. Inte heller Soran. Även om han är svensk också. | |
micro113 | 2016-01-21 11:02 | |
![]() | Han är inte svensk också. Han är svensk medborgare - vilket inte är detsamma som att vara svensk. | |
Rhotheta | 2016-01-21 11:04 | |
![]() | Micro. Är du säker på att du och Måns menar exakt samma sak med ordet svensk. Du har säkert rätt med din tolkning. Frågan är vad Måns menar. Jag uppfattar Soran som svensk, inte enbart svensk medborgare, utan om jag skulle beskriva honom som kulturell varelse är han stereotypiskt svensk på många sätt. Han är också invandrare i första generation. Han han en lillebror är denne invandrare i andra generation. De har exakt samma kulturella och etniska bakgrund. Ordet invandrare tillför extremt lite information om en enskild person och faktiskt även på gruppnivå. Det är ett tämligen meningslöst ord utan information såsom ursprungsland, social klass, tidpunkt mm. Fråga Måns på viket sätt han väljer att använda ordet "svensk" här och se om du verkligen är oense, alternativt specificera din exakta avgränsning om du har en sådan, så kan Måns göra samma sak. | |
micro113 | 2016-01-21 11:08 | |
![]() | Rhotheta Ämnet för tråden: Etnicitet - gäller det bara andra. Jag kan inte heller påstå att han är stereotypiskt svensk -- jag har varit på flera av hans framträdanden och en gemensam nämnare är ju ofta att han inte alls fattar svensk kultur/tradition. Så på vilket sätt är han stereotypiskt svensk? För att han arbetar? Inte begår brott? Eller vad? | |
Rhotheta | 2016-01-21 11:20 | |
![]() | Micro. Du tycks ha en bredare bild av Soran än jag. Att inte fatta kultur är en tydlig utomståendemarkering. Eftersom du startade tråden vet du exakt vad som avses med ordet etnicitet så som du valde att använda det och det är i den betydelsen du ställer frågan. Du kanske måste försöka att definiera bättre vad du avser. Etnicitet används på många sätt som inte är relevanta för just den här tråden. Andra kan tro att du också använt ordet så. Beskriv också lite om alla fall där etnicitet i din mening inte har ett enkelt svar. Och tycker du att det alltid finns ett enkelt svar, bered dig på en lång tråd om specialfall :-) | |