Spelrum
Giraffen | 34 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 3 |
Grisen Böjningslistan | 23 |
Inloggade | 60 |
Mobilspel
Pågående | 19 523 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
liminal - Ej medlem längre | 2016-02-07 12:40 | |
![]() | Det där är alltså strategier för att maximera chansen till att befinna sig i skydd från hemlandet. Det har inte nödvändigtvis med asylskäl att göra. | |
micro113 | 2016-02-07 12:44 | |
![]() | liminal Det har inte med asylskäl att göra nej -- de som har asylskäl behöver inte ljuga. | |
ingson | 2016-02-07 15:58 | |
![]() | Nora 10:24 Ser ut som om du har rätt, tyvärr. Jag gör en pudel | |
mz_lzrd | 2016-02-07 18:02 | |
![]() | liminal, höjden av "individualism" är väl ändå att dumpa frun och småkottarna i en krigszon för att själv resa till tryggheten? Jag förstår inte vad du menar med att "vi är inte lika individualistiska som ni". Tyder det på någon känsla för kollektivets väl och ve att man ger sig iväg ensam från områden där det är svårt att överleva? Är man extra familjekär om man lämnar fru och småttingar kvar i helvetet medan man undsätter sig själv? Jag kan givetvis inte säga hur de "individualistiska" svenskarna skulle göra i motsvarande situation, men jag förstår inte hur man skulle kunna hitta på något mer individualistiskt än att lämna nära och kära i sticket och dra. | |
Milkman73 | 2016-02-07 20:40 | |
![]() | Dumpa frun? Tror du verkligen det är så enkelt? Från Aftonbladet " Det är emellertid främst män som reser vidare till Europa, i hög grad för att det är så farligt. Bristen på lagliga vägar in slår mot kvinnor, du kan inte söka asyl på ambassader och du kan inte flyga. Det är dessutom dyrt att betala smugglare och kvinnor tenderar att ha mindre resurser. Kvinnor riskerar dessutom i mycket högre grad att utsättas för sexuellt våld på vägen. Allt detta gör att männen själva gör den farliga resan, många för att sedan kunna ta hit sina familjer på säkrare vägar. " Allt är inte svart eller vitt här i livet. | |
micro113 | 2016-02-07 20:42 | |
![]() | Milkman73 Det är alltså inte så farligt att stanna kvar då --- eftersom man lämnar fruar och barn där ... Logiken håller inte. | |
Milkman73 | 2016-02-07 20:45 | |
![]() | Nä visst. Mer logiskt att dom alla är svin som skulle lämna sina egna barn i helvetet... Menar du det på fullt allvar? | |
micro113 | 2016-02-07 21:15 | |
![]() | Milkman73 De lämnar ju fruarna och barnen ... | |
Rhotheta | 2016-02-07 21:21 | |
![]() | Liminal Du är alltså Syrier. Och du uttrycker dig tydligt i Vi och Ni. Tydligen har du inte det minsta problem med att veta skillnad på dig och svenskarna. Lika bra att gå vidare. Är du kristen, jude, alawit, yazidier, sunnit, shiit eller annat, samt är du sekulär eller troende? | |
Rhotheta | 2016-02-07 21:24 | |
![]() | "Tydligen har du inte det minsta problem med att veta skillnad på dig och svenskarna. " Det är för övrigt inte ett problem i sig. Du hade kunnat vara lojal med oss ändå. | |
TotteBakar | 2016-02-07 21:52 | |
![]() | Precis...håller med alla som inser hur märkligt det är med den mängd unga starka män som väller in. Det finns en flykting-broschyr samt båtar med betalda smugglare som manar. Exakt hur de gör för att locka folk vet jag inte men broschyren vet jag till 100% existerar. Det kan för det första förklara varför så många som kommer hit klagar på boende mm. Dels är det människor i inte behov av skydd som söker bidrag av att antagligen ha blivit hitlurade. Hade de varit traumatiserade av att se våldtäkter, halshuggningar och sönderbombade människor hade de inte betett sig så. Syrien var ett i princip lika modernt och fritt land som vårt. (nej, det är ingen diktator där)För det andra skulle inte män lämna sina kvinnor att riskera bli våldtagna och halshuggna av sådana extrema människor som verkar i Syrien o Libyen samt Irak. Så väldigt många som kommer hit kan man anta kommer av andra skäl än flykt | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-02-07 22:46 | |
![]() | Rt, Jag är inte syrier. Jag är etnisk svensk. Delar av min släkt kom med vallonerna. Jag har ingen genetisk samhörighet med någon grupp, utan är svensk för att jag känner mig svensk. Ateist. | |
micro113 | 2016-02-07 23:05 | |
![]() | liminal Svenska språket behärskar du uppenbarligen inte ... eller är du utsedd som talesperson för syrierna? Ditt tidigare inlägg: " Vi är inte riktigt lika individualistiska som ni i Sverige. Vi har mycket släkt och vänner kvar i livet än så länge, även om en del har fått stryka med i de senaste dagarnas bombningar." | |
micro113 | 2016-02-07 23:06 | |
![]() | Ni i Sverige = du exkluderar dig själv... Vi är = du inkluderar dig själv i gruppen | |
Rhotheta | 2016-02-08 07:31 | |
![]() | Du har inga genetiska band till någon grupp? Du skulle alltså få pengarna tillbaka av de här? www.23andme.com/en-e.../a ncestry/ Det innebär att du är skapad ex nihilo och då bör du tänka över din ateism. | |
ingson | 2016-02-08 07:51 | |
![]() | Diskussionen blir mer givande om man koncentrerar sig på att beðöma oxh värdera liminal och andras påstående. istället för att försöka upprätta släktträd | |
Rhotheta | 2016-02-08 08:11 | |
![]() | Liminals påståenden motsäger varandra och dessutom vetenskapen. Sedan darwin känner vi till att ingen människa saknar genetiska band till några folkgrupper. Jag pressar honom en aning på de punkterna. Vi får se om han väljer att säga som det är. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-02-08 10:34 | |
![]() | Rhotheta: Det är lite roande när du i din iver att dra in snabba likes med ännu ett ogenomtänkt parallell-exempel gör dig mycket dummare ön vad du faktiskt är. Är det kullager Al-Shabab kastar omkring sig eller är det kulor från fullt fungerande svenska vapen? | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-02-08 10:36 | |
![]() | Ingson: "Eller för att uttrycka janne lite spetsigare: Men varför leder inte svenska vapen sålda till Schweiz och Danmark till inbördeskrig och klanstrider" Jag antar att det är av samma anledning som långt, lååååångt ifrån alla flyktingar som kommer hit, muslim eller ej, begår brott? Vad drar vi för slutsats av det? | |
mz_lzrd | 2016-02-08 10:40 | |
![]() | Jag blev också förbryllad över liminals "Vi är inte riktigt lika individualistiska som ni i Sverige". Jag tolkade det som att liminal är syrier. Jag tänkte coolt, här har vi ett syriskt perspektiv på saken. Nu framstår både det där med "vi" och "ni i Sverige" OCH det där jag redan frågat om, det där om "individualistiska", som fullständigt obegripligt. Milkman73, om ett land är så farligt att vistas i att du måste resa därifrån för att överleva - trots allt handlar ju asylskäl om överlevnad - är det då rimligt att lämna fru och barn kvar i det farliga landet? Eller är det typ rätt ok i det farliga landet så frun och barn är säkra där under de år som mannen är på resande fot och fixar med asyl och PUT och anhöriginvandring? Att det KANSKE kommer att bli farligt SEN i det land man bor i är inte asylskäl. Jag har inga intellektuella svårigheter med att förstå att det är farligare för ensamma kvinnor än för ensamma män att resa, men jag tänkte inte att alternativet vore att frun reste iväg själv och lämnade kottarna med maken hemma i krigshärden. | |