Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 26 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Rultatultan | 2013-06-24 16:54 | |
![]() | Ja, tack! :) | |
| siwu | 2013-06-24 16:55 | |
![]() | Jag tror att teologer uttalat sig i tråden, men kajix o stuvel vill inte ha svar, så det spelar ingen roll. | |
| Rultatultan | 2013-06-24 16:57 | |
![]() | @pink Vi bryter regelbundet mot det mesta av vad Gud vill för oss. Budorden inkluderat. Om man regelbundet bryter mot Guds vilja med avsikt...då är man nog ganska rökt. Det är en annan sak om man strävar efter att göra det goda - alla snubblar. Ta första budet bara: "Du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta...osv." Inte ens den mest inbitne, superfrälste, teologispäckade kristna människan kan påstå sig följa det budet. Men hen försöker! | |
| Rultatultan | 2013-06-24 16:58 | |
![]() | Och skärselden ja...är det någon som vet vad det ÄR? Finns det belägg för en skärseld (vad det nu är) i bibeln så som den ser ut idag? | |
| kajix | 2013-06-24 17:38 | |
![]() | "Enligt min mening är GUDS ORD (Bibeln) ingen sagobok utan en bok som består av 39 böcker i GT och 27 böcker i NT där den Helige Ande inspirerat författarna att skriva. " Stämmer trådstartarens mening? | |
| Göran A | 2013-06-24 17:49 | |
![]() | Skärselden är ett (av många) katolska påhitt med väldigt svagt stöd i Bibeln. Där skall syndiga själar visst plågas och renas innan de får komma vidare in i paradiset. | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-06-24 17:52 | |
![]() | Det mesta av bibeln är påhitt, så varför inte lite skärseld! | |
| Rultatultan | 2013-06-24 17:53 | |
![]() | @Göran A Jo, jag hade en svag aning att det hörde ihop med katolicismen. Ordet "skär" hör väl ihop med "rena"? Frågan är vilkas själar som i så fall skulle hamna där. De som inte begått någon dödssynd utan en "vanligare" synd och inte tagit emot absolution? | |
| Gunilla _ | 2013-06-24 18:01 | |
![]() | "Katolskt påhitt" - så nedlåtande! | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-06-24 18:05 | |
![]() | Dödssynderna inom katolicismen är ganska lätta att bryta mot. sv.wikipedia.org/wik...ds synderna Med andra ord är det ganska kämpigt att inte bryta mot dem. Jag råkar nog faktiskt bryta mot samtliga sju varje vecka. Intressant att synderna symboliseras av färger och djur. | |
| Rultatultan | 2013-06-24 18:07 | |
![]() | @Gunilla Inte mer nedlåtande än att säga "vi ses i helvetet" till en troende kristen. Eller till en flata. | |
| Rultatultan | 2013-06-24 18:08 | |
![]() | @pink Frosseri...bröt jag nog just mot. Satte i mig ett halvt paket brago-kex...Gott dock! :) | |
| Rultatultan | 2013-06-24 18:13 | |
![]() | Och absolut inte mer nedlåtande än alla andra kommentarer om att likställa en gudstro med tro på tomtar, marsianer eller att kalla troende människor för svagsinta, desilussionerade eller whatnot. Tycker Göran att det är ett påhitt så tycker han det. | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-06-24 18:15 | |
![]() | Rultan: fast då kan du kompensera med lite dygder, så jämnar det ut sig :) sv.wikipedia.org/wik...u_ dygderna Alltså, jag är ju kardinalämne :) Skapligt måttfull, rättvis, stark i anden och har inte världens sämsta omdöme. Detta var en kombination av högmod och humor. Var är humorn i religionen och hur ser den ut, trevlig, grym elelr ironisk? | |
| Gunilla _ | 2013-06-24 18:17 | |
![]() | Var mest en tanke på hur rättfärdiga kristna påstår sig vara ;) Man väljer lite som man vill och är inte så mycket bättre va? | |
| Rultatultan | 2013-06-24 18:19 | |
![]() | @Gunilla Jag känner inte en enda kristen som anser sig vara rättfärdig. Rättfärdiggjorda blir vi genom Kristi död och uppståndelse. | |
| Gunilla _ | 2013-06-24 18:20 | |
![]() | Ja men då klarar ju även jag mig som inte alls tro på't! Härligt :) | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-06-24 18:20 | |
![]() | Gunilla: Jag tänkte också på det. Det verkar lätt att peka åt vissa och samtidigt förakta andras sätt att tro. | |
| Göran A | 2013-06-24 18:22 | |
![]() | Gunilla: Jag skrev "påhitt" för att det är just ett "påhitt". Alla läror som inte har förankring i Bibeln är påhitt. Det är speciell illa när det lärs ut av "kristna". | |
| Gunilla _ | 2013-06-24 18:23 | |
![]() | Men då förmodar jag att du, Göran A, förstår att jag anser bibeln vara ett stort påhitt? Eftersom det saknas precis allt för att det skulle vara sanning. Men, som sagt, vacker och spännande är den, sagan. | |