Spelrum
Giraffen | 31 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 35 |
Inloggade | 68 |
Mobilspel
Pågående | 19 686 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Lågintensiv | 2016-01-02 15:19 | |
![]() | Strukturnivån i det fallet är föreställningen att Migrationsverkets regelverk/tillämpningen av detsamma inte är rimligt. | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-01-02 15:33 | |
![]() | Det är en välvillig läsning, men regelverket tillåter det som sagt inte. Vad gäller tillämpningen har det, vad jag har sett, inte lyfts fram något som pekar på att den skulle strida mot asylreglerna. | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-01-02 15:37 | |
![]() | Det är också skillnad på påståendet "De som kommer har inte flyktingskäl" och "Vi har för generösa asylregler". Det första är ett sakpåstående och antyder att tillämpningen inte är korrekt (eftersom att flyktingskäl måste föreligga för att få asyl). Det andra riktar i stället in sig på de faktiska reglerna och är bara en åsikt. Det är dock inlägg i stil med det första påståendet som verkar vara vanligast här i tråden. | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-01-02 15:41 | |
![]() | Och innan någon kommenterar det: Med "flyktingskäl" menar jag här flyktingstatus eller motsvarande. Det vill säga allt som ger asyl enligt svensk lagstiftning. | |
Måns_E | 2016-01-02 15:56 | |
![]() | Det är väl ingen som kallat sig för nazist eller rasist i tråden Janne? Däremot så skulle jag i min mening helt objektivt kunna sätta en annan stämpel på dig, utifrån hur du uttrycker dig i forumet. Men jag låter bli. | |
Måns_E | 2016-01-02 15:57 | |
![]() | Sig = dig | |
janne121212 | 2016-01-02 15:57 | |
![]() | Såna här situationer lär bli vanligare och vanligare. Lider med alla kvinnor i detta land som ska behöva stå ut med sånt här. 24kalmar.se/2016/01/...-r unt-dem/ www.facebook.com/For...nr ef=story | |
totravel - Ej medlem längre | 2016-01-02 16:00 | |
![]() | Janne, Jag har inte sett någon som har blivit kallad vare sig rasist, fascist eller nazist i den här tråden. Jag tror jag har följt med hela vägen, men jag kanske har missat något. Nu fick jag även ordet offerkofta på mig eftersom jag säger att jag upplever en viss sak. Det är påtagligt ofta du, Janne12, som nedvärderar i enlighet med det jag skrev i mitt inlägg ovan, så jag förstår att du behöver försvara ditt beteende. Du känner det säkerligen själv inom dig. | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-01-02 16:10 | |
![]() | Och var är strukturnivån i Jannes inlägg här? Som är ett av flera exempel på länkar som slängs in med kommentaren om hur hemskt det är och hur det lär öka, "vad händer med landet?", "hur kan ni blunda för det här osv?"? Om jag ska göra en tolkning så är det att eftersom att invandrare och invandrares barn är överrepresenterade i brottstatistiken så kommer en ökad invandring också bidra till fler brott*. Det har redan etablerats i tråden. Så vad är poängen? (* Och det tramsiga här är att det är så ytterst marginellt. Men jag kan inte ta i från andra rätten att ändå tycka att det inte är marginellt.) | |
Lågintensiv | 2016-01-02 16:17 | |
![]() | Strukturnivån är högre brottslighet dvs lägre trygghet dvs sämre livskvalitet. Vi kan ju alltid säga att saker är "marginella" för att inte majoriteten berörs av dem, eller så kan vi se dem som en tendens som berör oss alla. Jag berörs inte personligen av otryggheten i Biskopsgården, men det berör mig att veta att människor i mitt eget land lever i skräck pga brottsligheten. | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-01-02 16:19 | |
![]() | Som sagt, det är etablerat. Men om jag inte förstår något inlägg från Janne och co framöver så får jag väl be dig om hjälp med tolkningen :) | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2016-01-02 16:21 | |
![]() | Och brott är ett nytt fenomen som inte fanns i Sverige innan invandring? Eller är det bara invandrares brott som sätter skräck i folk? | |
Lågintensiv | 2016-01-02 16:21 | |
![]() | Sure, jag står gärna till tjänst. :) | |
Lågintensiv | 2016-01-02 16:22 | |
![]() | Locomondo, läs in dig på biskopsgården om du är speciellt intresserad. | |
janne121212 | 2016-01-02 16:41 | |
![]() | Många av mina inlägg syftar till att visa på vilka problem vårt samhälle står inför. Våldsutvecklingen i sig är allvarlig, men nästan lika allvarligt är att många av er verkar blunda för fakta. Varför man blundar kan jag bara gissa. Måste vara någon snedvriden politisk vilja att försöka påvisa att alla människor är snälla, särskilt dom som nu kommer in i landet i mängder. Och är dom inte snälla redan så blir dom det så fort dom sätter sin fot i Sverige och kommer i kontakt med vår värdegrund. Som bortblåst är alla gamla ruttna fördomar och konflikter, och framför oss står en grupp människor som inget hellre önskar än att bidra till uppbyggandet av det svenska demokratiska samhället. Dom enda riktig stygga människor som man kan hitta i Sverige, det är dom som röstar på SD. Enkel och praktisk världsbild. Min poäng är inte att alla svenskar är hederliga, rekorderliga människor. Men dom som bott i Sverige sen födsel eller åtminstone ett tiotal år, har lärt sig hur ett svenskt samhälle fungerar och agerar förhoppningsvis efter detta. Gör dom inte det finns det möjligheter att lagföra dom, men vi behöver inte mer av medeltida värderingar, och vi behöver inte heller era försvarstal och bortförklaringar över situationen. | |
limpan__2 | 2016-01-02 16:41 | |
![]() | "Jag berörs inte personligen av otryggheten i Biskopsgården, men det berör mig att veta att människor i mitt eget land lever i skräck pga brottsligheten." Det tror jag de flesta gör, men upplever du inte hur dessa negativa aspekter har en motpol i alla de positiva aspekter som invandringen fört med sig? Och Schengensamarbetet har direkt positiva effekter genom att många fått, och tagit, chansen till jobb, studier eller annat utanför hemlandet. Det är bara fråga någon av de tiotusentals svenskar som jobbar i London om hur positivt det är att landsgränserna blir mindre av hinder för människors rörlighet. Eller någon av alla de utländska forskare vi numera ser som fullt naturliga inslag på våra universitet. | |
janne121212 | 2016-01-02 16:54 | |
![]() | Visst har det följt mycket positivt med Schengen, och hade våra svenska regeringar fattat problematiken, som andra regeringar inom EU gjort, så hade vi aldrig hamnat i det läge vi befinner oss i nu. Dom flesta av oss är beredda att ta emot människor som flyr och försöka ge dom ett värdigt liv i Sverige. Invandring kan berika vårt land på många sätt, men så som det har sett ut de senaste åren har vi bara skapat problem för oss själva, utan att lösa egentligen några av de problem som finns ute i världen. Man kan alltid lyfta fram positiva effekter, men dom är lättare att belysa när man bor långt ifrån problemen. Vi som ser nackdelarna dagligen, och lever med problemen runt knutarna, har lättare att hemfalla åt misströstan. | |
Lågintensiv | 2016-01-02 16:58 | |
![]() | Limpan, det har alltid varit fri rörlighet inom forskarsamhället. Svenskar har alltid kunnat jobba i London. Fattar inte riktigt vad som är förändrat. Inte så betungande att ta med sig ett pass? Min upplevelse är att det negativa överväger - tiggeri och medföljande kostnader/problem kring EU-migranter, utländsk lågavlönad arbetskraft utan kollektivavtal konkurrerar ut svenska aktörer (åkeribranschen tex), lägre trygghet pga bristande kontroll över vem som befinner sig i landet (exempelvis vid brott). | |
liminal - Ej medlem längre | 2016-01-02 16:59 | |
![]() | Enligt den här skribenten är Schengensamarbetet något man ingått av rent säkerhetspolitiska skäl. Inre gränskontroller gör Europa mer osäkert, menar han. www.dn.se/ledare/kol...-s akerhet/ | |
Måns_E | 2016-01-02 17:15 | |
![]() | I den här tråden så tycks det i a f inte vara de som "lever med problemen runt knutarna" som yttrar sina allra djupaste farhågor. I stället så verkar den gemensamma nämnaren vara "det drabbar förvisso inte oss, men nog faan måste det väl ändå drabba någon annan, som det därför är ofantligt synd om". Denna någon verkar dock lysa med sin frånvaro i debatten. Det är ju lite intressant. | |