Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stuvelsberg | 2013-06-26 17:08 | |
![]() | Han ville exkludera kristendomen från vetenskapen, alltså han ansåg den vara kvasilära. Förutsättningen för en förnuftig diskussion i ämnet förelåg inte enär inget gick att bekräfta. | |
| omeganoll | 2013-06-26 17:33 | |
![]() | Kristendomen går alldeles utmärkt att bekräfta, personligt. Precis som med alla andra relationer. Men man kan ju fundera en stund på DNA-kodens oerhörda komplexitet, den senaste fysikens obegriplighet, den första biologiska cellens levnadshistoria mm så blir det lite lättare att föreställa sig att det finns skäl att anta att en kompletterande livsåskådning kan erbjuda nya vyer. | |
| ingson | 2013-06-26 20:32 | |
![]() | Jag minns Hedenius ffa för att han pekade på det bisarra i kristen tro i analogin med fångvaktaren. | |
| kajix | 2013-06-26 21:16 | |
![]() | min gud är inte svartsjuk och straffar ingen. istället vänder han andra kinden till om dispyt skulle uppstå. | |
| Rultatultan | 2013-06-26 21:23 | |
![]() | @ingson Vill du dela med dig av analogin lite snabbt? :) | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-06-26 21:23 | |
![]() | Eller kappan efter vinden.... | |
| vita_syrener - Ej medlem längre | 2013-06-27 01:03 | |
![]() | Hur ska man tolka alla religionskrig? Min Gud finns i mig som rättfärdighet, moral och etik. Medmänsklighet. | |
| Claysune | 2013-06-27 01:36 | |
![]() | Vita-syrener, du har goda seder. Tack för idag O gonatt. | |
| stuvelsberg | 2013-06-27 07:18 | |
![]() | Man kan sammanfatta tråden med att likt Hedenius säga,Använd förnuftet, d.v.s., den kunskap,vetenskap etc. och tro på det du kan hålla för rimligt vara sant, resultatet blir då givet att det inte finns någon gud, och var likt vetenskapen beredd på att ompröva ditt ställningstagande om nya rön så påbjuder, det är sunt och friskt samt ökar tilltron till människan. | |
| Rultatultan | 2013-06-27 12:54 | |
![]() | @vita_syrener Fin tanke :) Religionskrig ska man nog tolka som något högst mänskligt. Se bara hur vi tjafsar på det här forumet för att vi har olika åsikter kring tro. Sätt vapen i händerna på folk och tjafset utvecklas till något mycket, mycket otrevligare. | |
| Kuralo | 2013-06-27 12:57 | |
![]() | Undrar om Hedenius är ett taget namn, bara sådär apropå ingenting :) Många vill ju att sitt namn gärna har en betydelse på ett djupare plan och som är ett med personen. Egentligen skulle vi alla Namna oss själva. För övrigt är det mycket som Hedenius har skrivit som åtminstone inte jag kan köpa, men han var säkert klok. | |
| Claysune | 2013-06-27 13:12 | |
![]() | Som sagt: Hedenius var nog en klok man, Om han trodde att allt kom till av en slump så hade han en verklig stor tro. Själv tror jag att det finns en skaparmakt bakom allt, det är min uppfattning. Med vänlig hälsning. c-s | |
| kajix | 2013-06-27 13:25 | |
![]() | om världen vi ser verkar för otrolig för att kunna ha uppstått utan en otroligare tingest. hur har då denna otroliga tingest uppstått? | |
| Kuralo | 2013-06-27 14:11 | |
![]() | Oj kajix du gör verkligen störtdykningar i nåt som ingen människa kan med säkerhet svara på. Men allting finns även om vi inte kan se det | |
| Claysune | 2013-06-27 14:45 | |
![]() | Kajix: det otroliga med detta är att Gud är en Gud som alltid varit, men det går långt över vad människans hjärna kan förstå. Jag har inget bättre svar på din genomtänkta fråga. Med vänlig hälsning. c-s. | |
| Rultatultan | 2013-06-27 14:57 | |
![]() | @Claysune Jag tror också att Gud ÄR. Att tiden i ett evighetsperspektiv inte går att greppa och att Guds evigvarande därför inte heller går att förstå. Att han inte är skapad utan alltid existerat. | |
| stuvelsberg | 2013-06-27 15:34 | |
![]() | Det finns ett bättre svar clay, om gud alltid har funnits kan ju lika gärna universum också alltid ha funnits och säger oss m.a.o. absoplut ingenting, så kvarstår således som Hedenius så mycket riktigt kunde konstatera, man tror på det som finns en rimlig anledning till att tro och dit hör inte gud, givetvis, men som sagt,man får alltid vara beredd på att ompröva sin inställning om det dyker upp nåt som föranleder så. Finns ett annat uttryck som liknar och passar in och det är, verkar det för bra för att vara sant så är det troligen det. | |
| stuvelsberg | 2013-06-27 15:42 | |
![]() | Sen att avfärda honom som mer eller mindre knäpp ska man väl passa sig för med eran utgångspunkt????????????? ???????????????????? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-27 15:59 | |
![]() | Jag har inte läst boken. Men när jag läser ditt sista inlägg bestämmer jag mig för att inte läsa den heller. Den verkar inte ha gett dig någon större visdom. För en sak är jag övertygad om och det är att ju mer man förkovrar sig i vad vetenskapen känner till i detta ämne desto ödmjukare blir man inför hela skapelsen och inser hur lite man vet. | |
| stuvelsberg | 2013-06-27 16:05 | |
![]() | Ja, och vad motstrtider det utifrån hedenius, det är ju just det att vi inget vet eller kan styrka, och att då utirfårn vetenskapen och all annan kunskap etc. bygga sin tro på vad som är rimligt att tro?? Det får du nog förklara, om du kan vill säga. | |