Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 11 |
Mobilspel
| Pågående | 19 973 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| KARR0 | 2008-05-21 15:39 | |
![]() | Och irriterad över det är jag faktiskt inte, däremot irritirad över att folk vägrar inse sambandet mellan media och människosyn. Däri ligger en ev irritation | |
| Susssen | 2008-05-21 15:39 | |
![]() | Så är detta ingen diskussion? | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-05-21 15:39 | |
![]() | Samma diskussion förekom redan på 1500-talet när befolkningen fick dålig självkänsla för att de besökte kyrkorna där de exponerades för takmålningar av perfekta manskroppar. Till slut fick maskuliniströrelsen, ledd av Voltaire, slut på eländet och lyckades bojkotta kyrkorna, och plötsligt slutade männen må dåligt. | |
| Dyslekso | 2008-05-21 15:42 | |
![]() | KARR0: menar du att media påverkar din syn på din eget utseende mer än vad människorna runt dig, folk du känner och folk på stan, gör? | |
| Susssen | 2008-05-21 15:43 | |
![]() | Ja, precis. Det är just det sambandet mellan människosyn och verkligenhet som jag verkligen inte kan ta till mig. Jag vill nämligen inte bli kallas mansförnedrare för att jag läser slitz. Tycker hela resonemanget bygger på sin egen självkänsla och tycker istället det är där man ska arbeta. För sex, ytligheter kommer nämligen alltid att fluera i svenska och utlänska medier dessa tider. Antingen går man sin egen väg och skiter i det man tycker är negativt. Eller så stor man och stampar i skiten tycker världen är för jävlig. Då skulle man kanske leva i celibat. Hoppas du inte tar mina ord för mer än en diskussion | |
| KARR0 | 2008-05-21 15:44 | |
![]() | Sussen: Jo jag trodde det var en diskussion och det blir ju ingen diskussion om alla skulle tycka samma. Så du behöver alltså inte tycka synd om mig för mina åsikter. | |
| KARR0 | 2008-05-21 15:46 | |
![]() | Ja sex och ytligheter kommer alltid att flurera, helt rätt. Men betyder det då att man måste svälja allt med hull och hår? Inte bättre försöka påverka om man är av en annan åsikt? | |
| KARR0 | 2008-05-21 16:00 | |
![]() | Dyslekso: Man på verkas av allt man hör, ser och upplever i livet. Antingen det kommer från omgivningen runt omkring eller media. Detsamma gäller hur man ser på sig själv. | |
| raisingirl | 2008-05-21 16:01 | |
![]() | Personligen har jag inga större problem med mitt självförtroende även om det väl som de flesta andras sviktar ibland, och tycker inte att jag är varken offer eller moralkärring. Och dyslekso, om man inte tycker att det räcker med att titta ut genom fönstret så kan man ta en sväng till badhuset... Då får man definitivt se hur folk ser ut i verkligheten, inte många retushcerade kroppar där inte! Därmed inte sagt att man inte påverkas (massor) av media. Dessa tjejer som förstorar brösten och ser ett utvik i Slitz som sin största dröm; dom om några har väl gått på "myten om idealet"...? Minns en fröken Sverige för några år sen, som ju skall vara en god förebild för unga tjejer, tex får man inte röka. Just den här tjejen som jag inte minns namnet på förstorade brösten EFTER att hon hade vunnit titeln (och även lämnat över kronan till nästa antar jag), och vilka signaler ger det? Inte ens om man är fröken Sverige så duger man!!! Och Carolina Gynning som tog bort sina silikonbröst med motiveringen (typ) "när jag insåg att jag skaffat dom för männens skull så ville jag inte ha dom längre". Klart det finns ett samband mellan media och människosyn, håller helt med Karro. Retar mig inte nämnvärt på att det finns folk som läser Slitz. Tycker dock det är lite "puckat", om ni ursäktar, att lägga pengarna på sån skit, alternativt vilja vara med. Det handlar om värderingar och man väljer ju själv om man vill ta sitt ansvar eller inte. Att det alltid kommer finnas sex och ytlighet i medier betyder väl inte att man måste bidra till dess fortlevnad? Tycker nog mest synd om dom som går på (och mår dåligt av) myten om idealet, och att det finns så många som stödjer den utan att egentligen hålla med! Tycker man gör det om man köper Slitz och samtidigt påstår att "ja det är ett onaturligt ideal men skit i det, jobba du på din egen självkänsla istället." Snacka om att inte vilja ta sitt ansvar! | |
| Dyslekso | 2008-05-21 16:29 | |
![]() | Vad är det med dessa grabbtidningar som utövar en sån magisk påverkan då? Kan man undra. Slå på tv:n. Kryllar inte av silikonbröst va? (Eller det kanske det gör, har varit utan tv ett tag nu:)). Snarare är idealet att man som kvinna ska vara smal, om man ser till alla andra tidningar än grabbtidningarna...eller? Går det att rangordna sexighet och skönhet, alltså vad är att föredra? De utesluter förstås inte varandra, men ser man sig hellre sexig än vacker som kvinna? Suck...DET lär ju gå att få ett entydigt svar på...;) | |
| KARR0 | 2008-05-21 16:31 | |
![]() | Vad händer förresten om alla bara skiter i det som är negativt och går sin egen värld, som Sussen skrev? Att det finns sex och ytligheter i dagens svenska och utländska medier som det ser ut nu är inte det värsta. Det värsta är att det inte kommer sluta där. Kulmen är inte nådd och det hade varit idiotiskt att ignorera. Häromdagen skulle jag söka på en grej på google och upptäckte till min fasa att min åttaåring och hans kompisar sökt på "SEX I GA CHEJER"! Nu hade han som tur var inte fått nån träff på det (kollade och gick dessutom igenom varenda bokstav för att se om han gjort andra sökningar) men det är ändå väldigt skrämmande att en åttaåring på en sekund kunde blivit utsatt för de mest makabra bilderna! Så småningom kommer nog barn dagligen ta del av porr och annan skit (gränserna fflyttas omärkbart för varje dag och plötsligt är vi där) och ska vi då bara skita i det med förevändningen att det ändå alltid kommer flurera, och att det är bättre att strunta i det negativa. Eller kanske leva i förnekelse som många tydligen behagar göra att detta inte alls skulle påverka dessa barn och deras framtida syn på sig själva, kvinnor, sex och människoideal. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-21 16:36 | |
![]() | Skönhet är tomt. Jag är hellre sexig för det talar mer om vem jag är. | |
| raisingirl | 2008-05-21 16:37 | |
![]() | Tror inte att nån, i alla fall inte jag, har påstått att just grabbtidningarna "utövar en sån magisk påverkan". Det råkar väl bara vara så att det just är grabbtidningar som är trådens ursprungliga ämne?! Egentligen är det här en diskussion som hör hemma i en annan tråd, om ideal i allmänhet där grabbtidninger trots allt spelar en viss roll... =) | |
| Dyslekso | 2008-05-21 16:38 | |
![]() | KARR0: ja, man påverkas av allt möjligt - men varför väljer man att låta sig påverkas till den milda grad av några tramsiga grabbtidningar, när det riktiga livet direkt kan visa att man inte i verkligheten har några sådana ideal, knappt, att kämpa mot. Men ok, visst, jag skulle inte heller gilla om min tjej satt och dreglade över killar i bodybuildingtidningar, så jag förstår din motvilja mot att ha tidningen hemma. | |
| Dyslekso | 2008-05-21 16:40 | |
![]() | raisingirl: ok. Nej, annars håller jag med de som skriver att tjejtidningarna är värre. De gånger man tittar i dem är det en riktig djungel av dubbelmoral. | |
| Dyslekso | 2008-05-21 16:46 | |
![]() | upa: intressant. Man hör ofta (nja, ofta och ofta, jag överdriver lite för att göra en poäng) tjejer kommentera andra tjejer med Amelie från Montmartre-utseende att de är söta, eller vackra. Det är sällan man hör dem kommentera "det grabbiga idealet" bystdrottningen (som de en gång i tiden kallades:D) på samma positiva sätt...trots att det kanske ändå är det utseendet de egentligen skulle föredra att själva ha? | |
| Susssen | 2008-05-21 16:48 | |
![]() | orkar inte diskutera mer...jag tycker en sak, du en annan. | |
| raisingirl | 2008-05-21 16:50 | |
![]() | Ja visst är det en djungel! Kan inte försvara tjejtidningarna och påstå att det är bra med dubbelmoral, men på nåt sätt så kanske det är lättare att ta till sig och påverkas av EN idealbild jämfört med en tidning som inte riktigt har ett enhetligt budskap?!?! Inte så att det är bättre på nåt vis, man jag kan ändå ha en viss förståelse för att man blir mer upprörd av Slitz som alltid kör på samma typ av lättklädda bilder, än veckorevyn som iaf försöker väga upp bantningstipsen med "tyck om dig själv". Även om jag inte håller med själv... | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-21 16:51 | |
![]() | Dyslekso, jag menar att sexighet inte egentligen behöver vara kopplat till utseende. Skönhet är det definitivt därför blir det tomt. | |
| Dyslekso | 2008-05-21 16:55 | |
![]() | upa: det är nog bara mycket mogna män som verkligen håller med om att sexighet inte är kopplat till utseende. Tyvärr hör jag inte dit.:( Kanske funkar lite annorlunda, generellt sett, för de olika könen där? raisingirl: ok, jag kan å min sida tycka att tjejtidningarna är mer försåtliga, just för att de är "bästa kompisen", och läses av mångdubbelt fler riktigt unga tjejer än de uppenbart grabbinriktade Slitz-tidningarna. | |