Spelrum
| Giraffen | 44 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 68 |
Mobilspel
| Pågående | 19 535 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| katalias - Ej medlem längre | 2008-05-21 22:07 | |
![]() | Det finns en religion, eller snarare andlig samfund, som bara har en enda regel: Gör vad du vill, men skada ingen. Just det där "skada ingen" är väldigt begränsande och ett effektivt sätt att lära folk att ta ansvar för sina handlingar. Det är wicca som har denna regel, liksom de tidigare hedningarna. Nu finns det element i wicca som gör att jag inte kan bekänna mig till det helt, men tycker att just denna livsregel är riktigt intelligent och känner att jag gärna lever efter det. | |
| Snoosy | 2008-05-21 22:08 | |
![]() | Du verkar vara en trevlig person katalias. Tänker inte lägga ner nån större energi på dig heller, vi komemr ingenstans ändå. Hälsa upa att jag fortfarande väntar på ett svar | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-05-21 22:09 | |
![]() | Håller med, väl skrivet Caligatia. Det som som för mig ofta är det största problemet med sekter och religioner är just anspråket en absolut sanning och orimligheten i detta. Vad kan man egentligen veta om hur saker ting verkligen fungerar? Om man verkligen ska dra det till sin spets så kan man ju egentligen bara dra slutsatsen "jag tänker, alltså finns jag". Jag tror tex på evolutionen men jag vill inte göra anspråk på att det är en absolut sanning. Teorin verkar rimlig för mig men skulle ngt nytt uppdagas skulle jag utan problem kunna ifrågasätta den. | |
| Snoosy | 2008-05-21 22:10 | |
![]() | En del tycker tydligen att man säger dumma saker när man är för att hjälpa personer till att förgöra deras egna liv. Ja, jag säger då det :) | |
| FLuBBeR - Ej medlem längre | 2008-05-21 22:10 | |
![]() | Well said Apan! Ett öppet sinne ftw! | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-05-21 22:11 | |
![]() | Snoosy: Anser du att alla personer som är och gillar att vara med i en sekt är hjärntvättade per definition? | |
| Dr Ultrabra - Ej medlem längre | 2008-05-21 22:11 | |
![]() | caligatia: jag skiter fullständigt i om jag blir blockad från betpet nu, men du måste verkligen vara en fullständig idiot. att som du anse att det är ok att sympatisera med nazismen.. en ideologi som syftar till att utrota vissa folkgrupper, det är fan helt sjukt. det ska bara förbjudas. våga förbjuda, idiot. | |
| Guppa - Ej medlem längre | 2008-05-21 22:13 | |
![]() | Grejen är bara den att folk kan tänka själva och inte vill bli hjälpta ur någonting som är bra för dem. Om nu alla skulle gå i ekonomisk kris skulle inte sekter finnas. Det finns väl tydligen tillräckligt mycket bra för att folk (däribland jag) ska gå med. | |
| Silverin - Ej medlem längre | 2008-05-21 22:14 | |
![]() | Tycker det är sorgligt att behovet av grupptillhörighet är så stor, oavsett sammanhang. | |
| IchbinTysk | 2008-05-21 22:14 | |
![]() | Snoosy, vilka extrema sidospårs exempel du kommer med, håll dig till ämnet! Både du och Dr ultrabra drar fram saker som folk inte sagt, konstiga exempel som inte passar in. Om ni inte har något vettigt att säga så föreslår jag att ni inte säger något alls. Det jag lyckas förstå av det ni skrivit är att ni vill hjälpa människor och vet mer än alla andra. Kanske ni borde starta en sekt och leda folk till lycklighet, ni som vet bättre? Gariam, stå på dig - håller med dig! Dr ultrabra: caligatia: du anser med andra ord att nazism är ok också? Det sa hon inte, hon sa att de har rätt till sin åsikt. Sluta dra fram saker ur ingenting. | |
| Dr Ultrabra - Ej medlem längre | 2008-05-21 22:14 | |
![]() | silverin: word. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-05-21 22:15 | |
![]() | Apan, håller med. Det finns också kristna riktningar som inte alls förkastar evolutionsteorin utan tolkar bibelns Genesis symboliskt. Jag har träffat en synnerligen intelligent och påläst präst inom svenska kyrkan, som privat erkänner sig tro på reinkarnation! Många plockar sina sanningar från religioner, sekter och andra grupperingar och skapar på så sätt ett eget smörgåsbord av sanningar att leva efter. Tycker faktiskt det är ganska sunt. Caligatia, tycker som övriga att du skrev ett riktigt bra inlägg! Men just slutklämmen undrade jag över. Inte skrev väl Guppa något om att andra trosinriktningar är fel och scientologin är det enda rätta? Han skrev väl bara att "det här är bra, kolla in" utan att egentligen döma ut andra. Eller? | |
| Dr Ultrabra - Ej medlem längre | 2008-05-21 22:17 | |
![]() | tysk: de har inte rätt till den åsikten, läs mitt inlägg ordentligt. | |
| Guppa - Ej medlem längre | 2008-05-21 22:19 | |
![]() | Dr Alla har rätt till sin egen åsikt, även om du och förmodligen många andra tycker att den är fel. | |
| Snoosy | 2008-05-21 22:19 | |
![]() | gariam, nä inte alla. Det finns dem som gynnas av sekter också. Dem värvar andra till sin sekt. IchbinTysk, vad är det jag sagt som inte stämmer ?? | |
| Caligatia | 2008-05-21 22:20 | |
![]() | Tack IchbinTysk. Som sagt. Personangreppen här stör mig. Som sagt Dr Ultrabra. Ja, jag anser att de har rätt till sin åsikt. Jag respekterar att inte alla tycker som jag. Men som sagt respekterar jag inte när någon gör någon annan illa. Tänk vad du vill, men skada ingen annan. Du får kalla mig idiot bäst du vill, min åsikt kan du ändå inte ta ifrån mig. :) | |
| Dr Ultrabra - Ej medlem längre | 2008-05-21 22:22 | |
![]() | det är således ok att vara nazist.. ? | |
| Caligatia | 2008-05-21 22:22 | |
![]() | Katalias, det hade du visst rätt i ser jag nu. Där fick man för man plöjde alla forumtrådar innan man skrev. :) Men iaf... "Värvning" gillar jag inte, även om man inte rackar ner på "värvningsobjektets" tro/åsikt. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2008-05-21 22:23 | |
![]() | Cligatia: Jag må vara dum men vad var det du ville säga? | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-05-21 22:23 | |
![]() | Caligatia, instämmer. Det HAR dock hänt att jag bjudit in Jehovas när de knackat på dörren. Men bara en gång, och då hade jag så jävla tråkigt... :) | |