Spelrum
Giraffen | 36 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 3 |
Grisen Böjningslistan | 21 |
Inloggade | 60 |
Mobilspel
Pågående | 20 270 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Lyreco | 2008-06-13 12:56 | |
![]() | Det är peddling. Jag tänker inte sitta och förklara mer då allt redan finns nerskrivet här i tråden. Orka traggla om och om igen. | |
stormig | 2008-06-13 12:57 | |
![]() | Men är det inte oxå så att vissa renrasiga raser är sönderavlade? Att många nya blandraser faktiskt är friskare och har mindre problem än vissa renrasiga raser? | |
stormig | 2008-06-13 12:59 | |
![]() | Oj insåg att detta är en låång tråd som nog går över mitt huvud.. Kattägare som jag är ;) | |
lisatheman | 2008-06-13 12:59 | |
![]() | så är det absolut, stormig. men det räknas visst inte. tror det handlar mest principer.. eller? "det är dåligt, så är det bara, för att det är så, så det så" | |
bitley - Ej medlem längre | 2008-06-13 13:07 | |
![]() | Jag har iakttagit denna tråd med skräckblandad förtjusning, uppskattar också den glatt skämtsamma ironin från trådwannabegränsarn i början. Det är väldigt vanligt att en fråga om något särskilt går över till en diskussion om sakfrågor. I sak kan jag kanske hålla med om att man inte bör avla hundraser fritt, men nu var ju detta faktiskt en liten rätt näpen olyckshändelse som säkert kommer falla mycket väl ut, jag tycker det låter så; raserna var ju ändå inte speciellt vitt skilda såvitt jag förstod. Kombinationen rottweiler / tax kanske vore mer udda. Jag tycker man ska använda hjärtat och empatin också, inte bara kämpa för Darwinismen så att säga. | |
moolemo | 2008-06-13 13:19 | |
![]() | Att en veterinär skulle rekomendera blandrasavel tycker jag känns konstigt... Jag påstår inte att det är dåligt bara för att det är så... Man måste tänka på vad man har för individ, vad deras föräldrar har för egenskaper, finns det några sjukdommar/defekter bakåt i leden. Hur är det med psyket på föräldradjuren till de hundarna man vill blanda på. Det gäller i allra högsta grad i renrasavel och med regler och registrering i skk så kan man lättare göra ett bra val till sin tik/hane.. Det jag inte förstår är varför man vill avla på sin blandras pga att den är snäll och har ett trevligt temperament.. .Man måste veta mer om sin hund och dess gener den bär på för en dag så slår det igenom och med en blandras så har man mkt mindre koll på problem och sjukdommar som kan komma upp... Och hur ska man kunna veta vad hunden har för gener om den är ett resultat av en tjuvparning.. Hur ska man kunna veta om hunden har 4 raser i sig? Det handlar inte om principer.. Inte för mig ivf... Det handlar om att allt för många avlar bara för att och att allt för många bara vill ha pengar... Jag säger inte att alla är sånna, jag säger att många faktiskt gör så.. | |
stormig | 2008-06-13 13:23 | |
![]() | En intressant tanke jag precis fick är varför det är sån diskussion om renrasiga vs blandraser hos hundar medans man aldrig har hört nått liknande när det gäller katter o dess avel? Varför? Är det för att katter är mer lika varann i de olika raserna eller vad beror det på? | |
lisatheman | 2008-06-13 13:36 | |
![]() | menade lyreco där, du argumenterar i alla fall moolemo, det gör inte hon.. pratar inte om tjuvparning. och varför? jo, av samma anledning som man vill avla på sin renrasiga hund. självklart måste man kolla upp släkten innan man avlar. varför skulle de inte göra det om de inte tror det finns risker med det? de rekomenderade oss inte att ta in en helt ny ras utan att fortsätta på den dominanta rasen (av två) i vår hund. | |
lisatheman | 2008-06-13 14:25 | |
![]() | somnade ni? eller vann jag? | |
moolemo | 2008-06-13 14:33 | |
![]() | Jag själv sysslar med avel och har egen kennel i liten skala.. registrerad i SKK.. Om man vill para sin hund och gör de efterforskningar som behövs så visar det ändå på att man är seriös oavsett vilken sorts avel man bedriver.. Jag tycker ändå inte att blandras avel är att rekomendera pga att allt för många har fel avsikter när dom parar sin hund. Och tyvärr finns sånna människor även i renras aveln. Och om man nu mot för modan verkligen vill para blandras så välj ändå raser som är lika varandra... Och om man vill para en blandras så välj inte en 3:e lr 4:e ras utan gå tillbaka till en av de raser som hunden har i sig redan.. Precis som jag antar att det var din veterinär lisatheman som hade rekomenderat samma sak, att använda en av raserna i hunden och ingen ny... | |
moolemo | 2008-06-13 14:35 | |
![]() | Egentigen så känns det inte som om det handlar om renras vs blandras utan snarare seriöst vs oseriöst... Och det finns i både blandrasavel och renrasavel. | |
upa - Ej medlem längre | 2008-06-13 14:37 | |
![]() | Stormig, jag tror inte det är som du säger med katter. Finns ingen seriös kattuppfödare som skulle få för sig att blanda sin ras med någon annan. En blandraskatt får du ingenting för medan en renrasig katt kan kosta mellan 5-6000:-. Finns alltså inget intresse av att blanda raser utan de som är blandraskatter är de som springer ute och parar sig. En bondkatt kan man heller aldrig veta vad det är för lynne på eller vad för sjukdomar de kan bära på. Ofta är det väldigt trevliga katter men kontrollen har man tappat. | |
lisatheman | 2008-06-13 14:37 | |
![]() | det är alltså avel med fel avsikter du är emot - inte blandrasavel i sig? | |
lisatheman | 2008-06-13 14:50 | |
![]() | i så fall är vi ju faktiskt överens. | |
moolemo | 2008-06-13 14:53 | |
![]() | All avel med fel avsikter är jag emot... Men jag tycker inte att man ska blanda heller... För jag anser att slutresultatet är lättare att förutse i en ras... Än om det är fler raser i en hund.. Och jag har kommit i kontakt med blandraser som verkligen inte har varit så friska som alla påstår att de ska vara.. En blandning dalmatiner/bordercollie dog vid 7 års ålder efter att ha dom hittade henne i så svåra kramper att hon aldrig klarade sig. En annan fick tas bort vid 5 års ålder pga att knäna pajade ihop huxflux en dag och det gick inte att laga (det var en stooor hund det) Jag har renrasiga hundar och min älsta är 7 år och har aldrig varit sjuk.. min 2 åring har heller aldrig varit sjuk. Vi har haft hundar i familjen som blivit 18 år gammla... Mina föräldrars pudel blir 12 i år.. Jag köper inte riktigt att en blandras ska vara friskare... Det handlar snarare om vilka gener som nedärvs. | |
moolemo | 2008-06-13 14:56 | |
![]() | Men jag är emot vissa renraser oxå... som tex bulldog, nakenhundar mm.. En hund skall vara sund oavsett ras och vi har uppenbarligen misslyckats med det när vi tar fram hundar som inte kan valpa själva lr inte har päls.. Men i det stora hela så är jag emot all oseriös avel oavsett vilken/vilka raser som används. Man ska avla med ett ansvar gentemot hunden, dig själv och valpköparen.. Det är en skylldighet vi har om man ska avla på sin hund oavsett... | |
barbi | 2008-06-13 15:07 | |
![]() | ojoj bara så ni vet så para ja min tik för pengarna! suck.. alltså hur mkt tror ni att man känner på o ta valpar ge er nu. vi säger nu om min tik får 3 valpar eller bara 1 för de första så är de mkt som man betalar innnan valparna kommer o när dom har kommit är de massor av kostnader som bla vet.mat valpförsäkringen.. men ni me renrasiga hundar varför avlar ni på era hundar! | |
moolemo | 2008-06-13 15:17 | |
![]() | Jag har då aldrig påstått att du avlar för pengar.. det var som du skrev tjuvparning... Men man får inte glömma att det finns folk som avlar just för pengar... men då tar dom oxå valpar på tiken utan uppehåll mm... Varför vi med renras avlar.. Ja du, fundera på det...! | |
lisatheman | 2008-06-13 15:20 | |
![]() | vill man ha pengar kan man nog hitta det på bra mycket lättare sätt. det är nog inte så många som gör det för pengarna egentigen.. åtminståne inte mer än en gång. det är knappast lönsamt med blandrasvalpar.. | |
le-lou | 2008-06-13 16:14 | |
![]() | "Ni kan bara inte acceptera en åsikt? För kontentan i denna tråd är, blandraser är bra, vi som inte gillar blandraser är dåliga. Rätt udda på en öppen forumtråd." trashone, nej inte alls, ni får ogilla så mkt som helst. Men du ser ingen skillnad på att ogilla och att vilja döda ? Det är ju det ni vill, det ni inte gilla vill ni avliva. | |