Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade1
Mobilspel
Pågående19 718

Forumkategorier

Användare Inlägg  
magga2009-08-23 01:12
Antal inlägg: 2533

Men snälla. tvätta bara händerna, för allas trevnad. Även om du inte torkar röven med handen så är säkert toapappersrullen, toasitsen och dina kallingar fulla med bakterier. Så please

___Tania___2009-08-23 01:21
Antal inlägg: 1158

Använd tvål och doppa hela handen under kranen tack! Har sett så många doppa tummen och pekfingret under kranen i en sekund, och skakat om lilla handen. Bläaa!

Jag skurar mitt badrum efter att ha haft gäster... Alltid ny handduk när nästa gäst kommer. Aldrig tandborsten ute i badrummet, utan gömd i badrumsskåpet, och varför jag skurar...för ingen orkar fälla ner sitsen innan de spolar. Ah...

___Tania___2009-08-23 01:22

Locket menade jag. Och jag vill inte ta i sitsen om nån varit där.

apbur2009-08-23 01:29
Antal inlägg: 9699

Jag tvättar händerna regelbundet när jag rör mig bland folk, inte konsekvent när jag går på toaletten.
Går jag på offentlig toalett tvättar jag alltid händerna, gärna innan toabesöket eftersom jag måste ta i handtaget på väg in, sen armbågsöppnar jag inifrån när ingen ser.

___Tania___2009-08-23 01:34

Jag gör samma sak, att alltid tvätta händerna före. Förstår inte ens att folk ifrågasätter det. Jag vill inte ha massa smuts på mitt papper och annat som ska hållas rent. Jag armbågar också, och tar helst papper att ta tag i saker med. Det sista jag gör är att stänga dörren med hälen.

olgaviktoria2009-08-23 01:48
Antal inlägg: 130

Dags för en vetenskaplig studie: hur mycket bakterier har man på händerna innan toalettbesöket, hur mycket har man efter?
Hur mycket bakterier sitter på spolknappen, toarulleshållaren, dörrhandtaget? Kanske borde man desinfektera händerna när man kommmit ut från toaletten?!

apbur2009-08-23 01:58

Egentligen är det ganska ointressant om man ser till smittorisken. Risken att bli sjuk på en toalett är inte större än när man går in i n butik eller rör sig bland människor.
De största bidragande faktorerna är mängden människor man träffar och hur frekvent man petar sig i ansiktet.
Bakterieinfektioner får vi oftast från oss själva.

___Tania___2009-08-23 02:11

Det finns studier som klarlagt att bakterier sprids av bara spolandet, genom att det skvätter vattendroppar. Sen är det inte så att vi blir sjuka, men jag vill inte veta att någon annans bajsbakterier har flugit upp på min tandborste. Det räcker med associationen för min del.

___Tania___2009-08-23 02:13

Apbur, hur menar du att vi får bakterieinfektioner från oss själva? Vinterkräksjukan är bara ett exempel på hur bakterier snabbt sprider sig epidemiskt från person till person.

mollee - Ej medlem längre2009-08-23 02:58
Antal inlägg: 6087

Tror aldrig jag har låtit bli att tvätta labbarna efter att ha gjort nr 2.
Däremot, ska jag inte sticka under stolen med att jag säkerligen missat att tvätta händerna efter att ha kissat på fyllan och så ,är väl inte hela världen.

Fast tvätta sig efter man bajsat tycker jag man bör göra... speciellt då om man är dålig i magen *skrattar* :)

apbur2009-08-23 09:46

Tania, de allra flesta sjukdomar vi får från andra människor är virusrelaterade, dvs vanliga förkylningar.
Vinterkräksjukan orsakas av virus och inte bakterier.
Får man en infektion orsakad av colibakterier som finns i tarmen har man nog smittat ned sig själv och har lite dåligt motstånd eller är nedsatt.
Urin ska inte innehålla några bakterier.

UlfTjur2009-08-23 10:01
Antal inlägg: 807

innehåller urinet bakterier så har man en urinvägsinfektion och sådant brukar märkas

Tess 082009-08-23 10:50
Antal inlägg: 18003

Det är ändå äckligt att tänka sig att ens bordsgranne sitter med kiss på fingrarna och ska till att äta mat...

mommesfrites - Ej medlem längre2009-08-23 11:01
Antal inlägg: 7605

Matförgiftning och turistdiarré är ju oftast snuskrelaterat.
Man ska ha rena händer vid matberedning, inte komma direkt från toaletten.
En hemsk incident inträffade på Östersunds sjukhus för några år sen; en som jobbade i köket skalade hårdkokta ägg, delade dem och la i patienternas spenatsoppa. Hon var inte själv sjuk, bara smutsig. Man spårade smittkällan dit. Två åldringar dog av magsjukan som uppstod.

Smitta sig själv kan man ju sägas göra t ex vid analsex, ity det är partnern som fixar till det. Som kvinna kan man alltså drabbas av uvi och svår infektion i de inre könsorganen av tillförda kolibakterier.
Likaså får man vara försiktig och noga med hur man tvättar kvinnliga blöjbrukare - småbarn som åldringar.

apbur2009-08-23 11:49

Det stämmer mommes.
Man måste skilja på vanlig äckelkänsla och rationellt hygientänkande.
Folk som hanterar kalla livsmedel ska ALLTID ha rena händer. Har man inte det kan det nästan ses som misshandel.

Jag skulle hellre äta ett nyskalat ägg från någon som rengjort händerna noga och sen urinerat på dem än någon som inte rengjort händerna noga men tvättat dem för tre timmar sen efter senaste toalettbesöket.

Sen tycker jag gott man kan tvätta händerna efter toabesök som hänsyn till äckelmagade personer, trots att de har bristande argument.
Än viktigare är det att hålla naglarna korta och nagelbanden hela.
Men kvinnor med långa och vackert röda målade naglar ser sig nog gärna som fräscha trots att de förmodligen har en härlig odling under naglarna.

Mora Xella - Ej medlem längre2009-08-23 11:54
Antal inlägg: 229

Torka arslet med vänster hand och ät med höger! Över 1 miljard muslimer kan inte ha fel!

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-08-23 12:17
Antal inlägg: 2521

__Tania__: "Jag skurar mitt badrum efter att ha haft gäster... Alltid ny handduk när nästa gäst kommer. Aldrig tandborsten ute i badrummet, utan gömd i badrumsskåpet, och varför jag skurar...för ingen orkar fälla ner sitsen innan de spolar. Ah..."

De ovan hade kunnat vara exakt mina ord.

En gång för alla, folks, tvätta händerna efter toabesöket. Ordentligt, hela händerna och under naglarna med såklart...

UlfTjur2009-08-23 12:20
Antal inlägg: 807

jag är så lat så jag sitter alltid ner på toa

Mora Xella - Ej medlem längre2009-08-23 12:30
Antal inlägg: 229

Miss Yoco:

Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete!

Dessutom är det nyttigt för immunförsvaret att man stöter på en och annan bakterie. Kroppen är inte konstruerad för en steril miljö.

kajix2009-08-23 12:40
Antal inlägg: 7767

om man behöver något sterilt att tvätta sår med och ej har tillgång till annat är urin bra.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?