Spelrum
Giraffen | 11 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 8 |
Inloggade | 19 |
Mobilspel
Pågående | 20 114 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
vulcan | 2008-10-11 13:30 | |
![]() | "Men - två saker: Jag är övertygad om att negerbollen fick sitt namn helt enkelt efter färgen och inte på grund av en "milt nedlåtande" syn på negrer" Kanske inte "på grund av", men däremot "möjliggjordes av". Kan du idag föreställa dig Ikea sälja den gula gardinkappan "Kines" eller det svarta lilla avställningsbordet "Neger"? Skulle du tycka att det var okej om de gjorde det? Om Pågens hittar på att släppa en svartfärgad sockerkaka och kalla den för "negerkaka"? Det kan ju inte vara nåt fel på det om "negerbollar" är okej? Att säga att "negerbollar" är okej för att det var okej när begreppet myntades tycker jag inte håller. Antingen är det okej NU och då är det fritt fram att recycla för andra ändamål. Eller så är det uttryck för något som vi tycker hör till en svunnen tids annorlunda och i vissa stycken bristfälliga och osympatiska syn på andra folkgrupper än den ena. Och då har det faktiskt ett visst värde som symbolhandling att sluta säga "negerboll" | |
ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-10-11 13:38 | |
![]() | Jag är lite bekymrad över den här rädslan för saker som eventuellt kan uppfattas som nedlåtande... "svenne" är inte ett uttryck som stör mig särskilt även om det är tänkt att vara nedlåtande och provocerande, det är ett ord helt enkelt. Om fel person använder det i mitt sällskap får jag väl konfrontera vederbörande om jag känner att jag törs och att det är värt besväret, är det verkligen svårare än så? Att vara rädd för orden och inte för människorna är ett märkligt beteende och i mitt tycke ett mycket oroväckande förmynderi, det är sorgligt nog att vi slutat kommunicera med varandra och våra grannar, men ska vi nu även börja gallra bland redskapen för kommunikation? Ja ja, jag är alarmist och överdriver alltid, men vore det inte lite tråkigt att en dag vakna upp och inse att man inte riktigt kan uttrycka vad man känner längre av rädsla att antingen trampa nån på tårna eller helt enkelt på grund av att ordet du vill använda har försvunnit. Negerboll är ju bara ett exempel, "svart kaffe" och "svarta tavlan" diskuterades ivrigt och passionerad (av vita akademiker) på engelsk TV i mitten av 90-talet, jag vill minnas att de som opponerade sig mot den debatten var de svarta själva. Att vänstervridna akademiker vill skydda oss och våra medmänniskor från varandra är inget nytt, själv tror jag det handlar mer om kontroll än välvilja, men egentligen spelar det ingen roll. Negerboll är för mig en av de linjer i sanden som säger att här är det nog. Den som byter till chokladboll säljer i mina ögon en del av sin själ, visserligen kanske ovetande men likafullt ett svek. | |
werigo - Ej medlem längre | 2008-10-11 13:38 | |
![]() | Jag för min del har aldrig lagt någon negativ värdering i ordet neger.En neger är ju bara en människa ändå,inget illa menat. Negerboll kommer det alltid att vara hemma hos oss,barnen äter åxå negerbollar. Jobbar inte på något sätt aktivt för att behålla ordet,men är det inte en smula småaktigt i mångt o mycket,att man ska tro att folk tar illa upp osv. Det tror inte jag iaf. | |
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-11 13:41 | |
![]() | ordis: less talk, more action! | |
katalias - Ej medlem längre | 2008-10-11 14:00 | |
![]() | Vulcan, jag håller helt enkelt inte med. Jag tycker absolut att Ikea ska benämna sina prylar så där, just för att orden ska sluta vara så negativt laddade. Å andra sidan förstår jag ju att de inte vågar. Och DET är så synd. Jag tycker att orsakerna till att just ordet neger blev så negativt laddat hör hemma i historien och att det är dags att förpassa laddningen dit också. Men för att det ska ske kanske vi skulle våga använda orden i icke negativa sammanhang, som exempelvis att namnge trevliga bakverk. Negerkaka låter faktiskt i mina öron som något riktigt gott. Himla synd om du inte skulle våga ge kakan det namnet Vad gäller symbolisk handling så är jag mycket mer benägen att gå åt andra hållet, det vill säga att medvetet börja använda vissa negativt laddade ord i alla möjliga sammanhang just för att minska deras laddning. Det tycker jag vore mycket "snällare" mot exempelvis negrer, eftersom de då kanske upplever att det finns ett skällsord mindre. | |
katalias - Ej medlem längre | 2008-10-11 14:02 | |
![]() | Pst, att något är okej för mig betyder inte att det är okej för dig. Alltså kommer vi aldrig kunna enas om vad som är/inte är okej. Eller? | |
Elmis | 2008-10-11 14:12 | |
![]() | Språket utvecklas och det känns helt naturligt att stryka negerboll ur vokalbuläret nu. Håller helt med broder V. | |
skogstorparn | 2008-10-11 14:33 | |
![]() | afroamerikanskboll ,kanske? | |
Jankster - Ej medlem längre | 2008-10-11 14:38 | |
![]() | www.limun.hr/UserDoc...vi gnon.jpg ingen skall komma undan. | |
Femme_Fatale | 2008-10-11 14:46 | |
![]() | Haha jankster..har för mig att det är rätt gott för att vara billigt. ;-) | |
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-11 14:55 | |
![]() | näe nu är det dags att BITTE tex lägger in ett riktigt chokladbollsrecept för inte innehåller de nyare varianterna NEGER iaf | |
Femme_Fatale | 2008-10-11 15:09 | |
![]() | det ska vara pyttelite salt i för det förhöjer chokladsmaken, testa det ryssbrud =) | |
patboone | 2008-10-11 15:58 | |
![]() | Finska pinnar. Kan inte denna småkaka med lite ond vilja betraktas som ett förlöjligande av de finska männens genitalier? | |
ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-10-11 16:01 | |
![]() | patboone, ja men de tillhör den nordiska majoritetskulören och är därför inte en utsatt grupp ;) | |
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-12 15:59 | |
![]() | nej men ett kryddmått kanel funkar | |
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-12 15:59 | |
![]() | dessutom VET både vi och finnarna själva att de är välutrustade och därför ser det som en freudiansk felomskrivning | |
jesssinikka | 2008-10-12 16:58 | |
![]() | vem sa att finnarna är välutrustade? | |
DennisPlz | 2008-10-12 17:15 | |
![]() | Dags att rensa upp i varuträsket! www.norshroom.org/wi...at amon.jpg ederskribent.blogg.s...24 0688.jpg ilonaw.blogg.se/imag...66 9012.jpg konsum.files.wordpre...ak rits.jpg forthelooksalonandsp...22 _std.gif osv... | |
jesssinikka | 2008-10-12 17:17 | |
![]() | det där måste vi ju göra något åt folk kan ju ta illa vid sig!! | |
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-10-12 22:42 | |
![]() | dennis; haha vad vill du säga? att finnar är de största rasisterna hehe finska pinnar ja men kobror har de allihop! | |