Spelrum
| Giraffen | 47 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 79 |
Mobilspel
| Pågående | 19 479 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Snoosy | 2009-01-14 17:57 | |
![]() | Sen kan vi ju ta det här med H&M. När jag ändå snackar omd et som händer i världen.. Det står nu på texttvn att dom fortsätter sin Israel lansering. Varför tror ni ?? Jo enbart för att dra ner aktien. Följ aktien så får ni väl se om jag har rätt ;) | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-14 19:07 | |
![]() | Varför tror ni att man i Finland mer eller mindre bojkottar det svenska språket och är det inte deras rätt att ta vara på sin egen kultur istället för den sedan medeltida påtvingade svenska? Vad tror ni skulle hända i Finland om finlandssvenskarna med Sveriges hjälp började ta över landet i stort och sätta finskspråkiga finnar i Karelen? och än viktigare skulle det vara rätt att göra så eller är det något som omvärlden borde fördöma? | |
| bove | 2009-01-14 20:24 | |
![]() | Snoosy, jag förstår inget av dina två senaste inlägg, har du lust att förtydliga lite? Vem används bin Ladin av och på vilket sätt menar du? | |
| Snoosy | 2009-01-14 20:55 | |
![]() | bove,, Av makthavarna i världen. På vilket sätt ?? Det måste du väl ändå märka. | |
| bove | 2009-01-14 20:58 | |
![]() | Jodå, jag tyckte bara att du var lite otydlig, kunde inte avgöra att det var exakt så du menade. | |
| lenni | 2009-01-15 15:12 | |
![]() | fuharken eller va du nu hette! Rätt skall vara rätt, hänför man tillaka till andravärldskriget och säger att de som kämpade mot nazityskland inte gav sig på civila så är man ute på mycket mycket hal is. På den tiden sket man i civila fullständigt. Man bombade dom för att mjuka upp dom och sänka deras moral inför en stundande invasion. Bomningarna av Japan gick till ungefär som följer. USA listade de 20 folktätaste städerna, och bombade dom . Detta gjordes i vågor, där man först använda sprängande bomber för att öppna upp hus etc. sedan napalmliknande substanser, för att sedan spränga igen och därmed antända hela staden. Vet inte hur många grader det blev i city men om jag underdriver så kan jag säga att det blev några 100 grader varmt. Detta är den största enskilda terrorsimen någonsin. Därför ogillar jag retoriken, vi i väst använder inte terror det är det bara araber som gör. ibland ges nästan bilden av att den är uppfunnen av Palestinier och anammad av al quaida. | |
| lenni | 2009-01-15 15:26 | |
![]() | Palestina är ockuperat . Israel är en rasistisk stat . Regler är olika beroende på vilket folk du tillhör. Judar får t.ex. borra djupare brunnar än araber. israel har med etniska rensningar fördrivit hundratusentals männsikor. Dessa har nekats återvändo. På ockuperad mark bedriver man bosättningar utifrån religiös fundamentalism. Judar från USA Sverige England för att ta några exempel flyttar ner och hävdar "rätt" till dessa områden. Helt absurt!! Palestinska områden har isolerats från varandra med murar och avspärrningar, det finns speciella vägar som bara Israeler får använda. Vissa områden som ar helt omgärdade av murar har ibland inte ens 24 h om dygnet bemannade öppningar. Vatten stryps inom vissa områden 3 till 5 dagar i veckan. palestinier måste ha speciella resetillstång för att få färdas i sitt eget land. Finns inga offentligt satta regler utan dessa kan ges ena dagen för att nekas nästa. Det är det inte ovanligt att israelerna stänger passager och låter Palestinier på väg till jobb eler släktingar vänta i timmar ute bara för att dom kan. Ambulanser nekas lite titt som tätt, skadade och även gravida kvinnor har dött medans de väntat. Myndighetslokaler polisstationer förstörs. Odlingar förstörs. All handel med omvärlden är i stort sätt strypt. Detta är bara några exempel för att illustrera den Palestinska vardagen. Att man sedan har mage att ställa krav på Palestinierna att de sak "uppföra sig" är löjligt. Sätt Svenskar i den situationen och jag tror inte vi hade använt självmordsbombare, då kan man bara spränga en gång... | |
| lenni | 2009-01-15 15:46 | |
![]() | herr svensk "taliban" som uttalade sig här innan känns onödig att bemöta. Hans uppfattning är baserad utifrån en tolkning av en över 2000 år gammal skrift. Med andra ord, Israel kan ockupera halva arabvärlden och börja äta Palestinier till frukost och han skulle fortfarande hävda deras rätt. Det står ju så i Bibeln! :) | |
| Mårten | 2009-01-15 15:53 | |
![]() | Terrorismen är urgammal. De första terroristerna anses vara de judiska Seloterna som bekämpade romarnas ockupation av Judéen med okonventionella metoder runt tiden då Jesus vandrade på jorden. De första terroristerna i mellanöstern i modern tid var de tidiga sionisterna, som givetvis indentifierade sig med sina historiska föregångare. Det fanns en mängd sionistgrupperingar som bekämpade engelsmännen som ju befann sig där för att handha det protektorat de fått av Nationernas Förbund efter det första världskriget med sådana metoder som vi idag förknippar med organisationer som Al-Qaida och andra grupper, dvs brevbomber, bombdåd mot nöjescentrum, lönnmord på ledare för "fiendesidan" och så vidare. Det fanns till och med en sionistisk terrorgrupp vid denna tid kallade sig Berit Ha-Biryonim. "Berit" är hebreiska för "förbund" och Ha-Biryonim är bestämd form plural av "Biryon" ("dolkman") som var den hebreiska beteckningen på de mördare som skickades ut av seloternas ledare Judas av Galileen på Jesu tid. Jag tycker inte alls det är konstigt att palestinierna använder okonventionella metoder i dagens läge. Dels har de inga andra metoder att tillgå, och dels har de ju med egna ögon sett att det är en metod som faktiskt fungerar - det var ju exakt så sionisterna tog områden från engelsmännen. Terror tills de inte orkar vara kvar längre. Att sionisterna nu kallar sådana metoder "omänskliga" etc - samtidigt som en stor del av Israels premiärministrar själva varit gamla terrorister som använt exakt samma metoder som Hamas - är minst sagt att kasta sten i glashus. Speciellt som de knappast tagit avstånd från dessa metoder idag. Israel Eldad - den enda personen av de som var inblandade i komplotten att mörda Folke Bernadotte som aldrig offentligt lugnade ner sig från den rena fanatismen, och därför ansågs för "galen" för att göra politisk karriär t.o.m i Israel - hade både Israels forne premiärminister Yitzhak Shamir och både forne och blivande premiärminister Benjamin Netanyahu som hedergäster på sin begravning 1996. | |
| lenni | 2009-01-15 15:56 | |
![]() | Intressant historia den där med de två snubbarna som bröt en mans israeliska flagga... Är ju egentligen inte rätt men jag kan inte hjälpa det, hade nog nästan gjort samma sak. Mitt under andra världskriget få se en äldre man vifta med Tredje rikets fana...hade jag tagit den och brutit den... När jag tänker på hur Israel agerar gör det mig så oerhört arg, att då få se en symbol för allt förtryck hade blivit för mycket tror jag, även om jag önskar att jag hade kunnat vara storsint och säga jaha så du är för mord, det är din åsikt, tack å hej | |
| Mårten | 2009-01-15 16:10 | |
![]() | Vulcan: >> "Det finns bara en enskild person som jag känner som jag bedömer har tillräckliga kunskaper i detta ämne OCH förmåga att hantera det objektivt (många skulle dock förmodligen se honom som pro-palestinsk). Han skriver tyvärr inte i det här forumet." Jag är rätt säker på att jag vet vem du syftar på, och jag skulle också kalla honom pro-palestinsk, om än blödig och silkesvantad. Övertala honom att registrera sig här omgående :) | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-15 16:13 | |
![]() | lenni, ja så är väl helt på sin plats att säga till en person som viftar med en israelisk flagga. Jag tar avstånd ifrån att begå en våldshandling mot en person även om den fritt visar sitt människoförakt. Men att påtala att den står för mord är helt på sin plats. | |
| lenni | 2009-01-15 16:24 | |
![]() | Har fortfarande inte hört någon som hävdar Israeliskt självförsvar förklara bosättningarna. Ett måste om man ska få det att gå ihop. Vi har ju haft flera mer Israelvänligt sinnade personer här i tråden, kan någon ta sig an utmaningen? | |
| lenni | 2009-01-15 16:38 | |
![]() | läser tråden baklänges :) en till kommentar: De som hoppas på Obama kan sluta hoppas, han är uttalad Israel vän, tyvärr.' Tycker det är så fantastiskt att Palestinierna ens velat förhandla när medlaren har varit USA. Det visar på en fredsvilja av stor omfattning. Det är som att se Israel i förhandlingar i Theran med Iran som oberoende medlare. not gonna happen. Den enda vettiga lösningen var ju Oslo-avtalet. Påbörjat av Svenskar om jag inte minns helt fel. Israelerna sket dock i det och pang så var allt som vanligt igen | |
| lenni | 2009-01-15 16:39 | |
![]() | ett förtydligande skulle stått "oberoende" med " " | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-01-15 17:30 | |
![]() | Utmaningen? Ja just det, vinner man debatten här så vinner man 5 extraliv? | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-01-15 18:04 | |
![]() | Fel trash: den som har mest pengar när han dör, vinner. | |
| micro113 | 2009-01-15 18:15 | |
![]() | Idag har Israelerna av "misstag" bombat FN byggnader, och förstört den medicin och de förnödenheter som skulle distrubueras till palestinska folket..... Självklart har de bett om ursäkt -- att släppa fem fosforbomber på den plats där man visste att FN hade sin byggnad går ju att ursäkta -- om man är israel. Resultatet blir i alla fall bojkott -- av palestinier -- eftersom de inte får sina förnödenheter. Men det är väl otänkbart att israel avsiktligt ville sänka stridsmoralen hos motståndaren med den attacken??? | |
| Mårten | 2009-01-15 18:39 | |
![]() | FN-byggnaden som attackerades tillhörde FN-organet UNRWA. Samma UNRWA som tidigare sagt att det var Israel och inte Hamas som bröt vapenvilan. Det betyder ju att UNRWA är nazister, och de måste man ju få skjuta fosforgranater på. Sen kanske det inte var så smart av FN att ringa upp IDF och ange de exakta koordinaterna för var deras byggnad låg. Det är ju DEFINITIVT inte ett samtal jag skulle göra. | |
| lenni | 2009-01-15 18:39 | |
![]() | nehe trash, det kunde du uppenbarligen inte, utmaningen, ja utmanande är det sannerligen för någon förklaring annan än ren och skär ockupationspolitik finns inte . | |