Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade67
Mobilspel
Pågående19 432

Forumkategorier

Användare Inlägg  
teklakluck2011-04-11 23:30
Antal inlägg: 66

Guuud! Varför ska man dalta med bilbranschen. Om Saab inte går bra får man väl göra som med andra företag; lägga ner!!!!!!!!

teklakluck2011-04-11 23:34
Antal inlägg: 66

Och nya Saaben får vara hur läcker som helst,men jag har inte lust att betala med mina skattepengar. Det finns liksom andra läckra bilmärken att se åt....såna som lönar sig.

Emollas2011-04-12 00:12
Antal inlägg: 1082

Jag hoppas at det löser sig eftersom mina två bröder jobbar på SAAB i Trollhättan.

le-lou2011-04-12 00:45
Antal inlägg: 17500

teklakluck har läst mycket om bilbranschen.

YamahaJet2011-04-13 18:02
Antal inlägg: 2239

Um, kommer det en ny 9-3a nästa år eller?

tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2011-04-13 22:44
Antal inlägg: 2979

Om affärsplanen håller skall nya 9-3 komma som årsmodell 2012 alltså redan i år. Griffinmodellen som e nu är utfasmodellen.

YamahaJet2011-04-14 05:22

Jasså? Då måste den redan vara färdigutvecklad?

Kommer kombimodellen av nya 9-3an också i höst eller börjar dom med sedanen?

jaapconrad_ - Ej medlem längre2011-04-15 14:18
Antal inlägg: 670

Nu visar det sig att Juholt, brottsbetäckaren, även han har ägt saab i hela sitt liv, och att detta på något sätt är viktigt för hans politik i frågan:

www.dn.se/ekonomi/ju...t- fordolda

Han kanske ska tillåtas bli statsminister ändå?

DeepBlueEyes2011-04-15 14:51
Antal inlägg: 22

Saab in my heart. Familjen en saab 9-3 vector sport sedan 1.9 Tdi -06 hemma. Älskar bilen som fan. Så jävla stabil och bra bil. Vi har även en saab 9000 -95. Den är mysig den med :) Håller på att ta körkort och den dagen jag tar det och jag ska köpa bil, då kommer det definitivt bli en saab.

YamahaJet2011-04-15 17:55

Yup, läste detta igår. Jag röstade i förra valet med Saab-frågan som underlag och jag gör väl det nästa gång också.

Saab måste räddas till varje pris och jag blev mycket glad när Juholt höll med. Jag är socialdemokrat från och med igår.

smörbit2011-04-15 20:31
Antal inlägg: 517

tycker inte att staren ska gå in med pengar..För att det finns folk i den stora värden som kan rädda Saab. Sov gott:)

jaapconrad_ - Ej medlem längre2011-04-16 10:08
Antal inlägg: 670

Räddas från vad? Förra gången var det en irrationell frånvaro av kapital pådriven av finanskrisen. Vad är det den här gången?

Staten (och jag som skattebetalare) har redan gått in som de facto-ägare genom lånegarantierna och det är därför som den oskicklige Maud måste spendera sin tid som företagsägare. Precis som de privata ägarna inte ville sälja till vem som helst när det begav sig, måste nu Maud sitta och fundera över vilka bud som är seriösa eller inte. Jag hade gärna sett att Saabs öde låg i händerna på någon annan än näringsministern (jag är säker på att YamahaYet håller med), men nu fanns det visst ingen annan. Jag undrar varför?

Och i det här fallet finns det ju en överhängande risk att hon tar idiotbeslut som på sikt är dåliga för alla eftersom hon inte är intresserad av att äga Saab. Förmågan till långsiktiga finansieringen på privata marknader är nu i praktiken noll i och med avsäljandet av fastigheterna. Det är uppenbart att Maud försöker minimera skadan av att dra in svenska folkets garantier i det här.

Det är uppenbart för alla vad det här kommer att sluta, och vad som kunde ha skett på aktie- och bilägarnas bekostnad kommer nu att ske på min bekostnad. Det är tråkigt, oseriöst och okunnigt.

Pubbe2011-04-16 10:22
Antal inlägg: 4593

SAAB är inte en bil, det är nåt så mycket mer :)

YamahaJet2011-04-16 13:33

Hmm, jag har ingen aning om vad du försöker anföra.

Till att börja med - Saabs problem med likviditeten beror i första hand inte på dålig lönsamhet utan, ironiskt nog, till stor del på en alltför hastigt ökad försäljning.

Inom fordonsindustrin är det mycket vanligt med långa betalningstider gentemot underleverantörerna, av den anledningen att biltillverkarna tydligen får betalt för bilen vid leverans, vilket tenderar vara uppemot tre månader efter beställning. För att klara av kostnaderna fram tills dess så ges tillverkarna uppemot 90 dagars kredittid av underleverantörerna för komponenter och material. Detta påfrestar naturligtvis deras likviditet istället, och är ett uttalat problem av deras branschorganisation - men det är dessvärre något småföretagen får dras med för att behålla uppdragen.

I Saabs fall har emellertid underleverantörerna inte varit lika generösa med detta sedan bolaget blev självständigt, av oro för den finansiella situationen och självklart risken att inte få betalt för tre månaders leveranser. En mycket stor del av de tusentals underleverantörerna började därför kräva betalt vid leverans eller inom 30 dagar, vilket är avsevärt kortare än under GM-tiden och även mycket kortare än Saabs leveranstider på sin produkt.

Under de senaste månaderna har Saabs beställningar ökat kraftigt till följd av att de tillverkar marknadens bästa bilar. Detta innebär förstås också att produktionen varvats upp, och man har tvingats inhandla mängder med material antingen kontant eller med korta kredittider. Här någonstans uppstod problemet - då Saab antingen dränerats på likviditet och/eller försökt omförhandla kredittider, med följd att en eller några underleverantörer upphörde med leveranserna, samtidigt som förhandlingen togs till media. Övriga underleverantörer började då oroa sig för att aldrig få betalt och krävde därför betalt vid leverans, vilket naturligtvis stoppade produktionen helt.

För det andra - förmågan till långsiktig finansiering på den privata marknaden är utmärkt - faktum är ju att en finansiär redan nu står beredd med hundratals miljoner i ren likviditet, men Riksgälden anser sig behöva flera veckor för att fundera på om detta utbyte av säkerheter är en god idé.

För att göra det hela tydligare - Saab har flera miljarder kronor men de är låsta av Riksgälden, som säkerhet för EIB-lånet, vilket är pengar som endast får användas till utveckling och således inte den löpande verksamheten. Det Saab nu försöker göra är att att omvandla utvecklingskapital till produktionskapital, men beslutet ligger i slutändan hos Riksgälden och regeringen, vilka i vanlig svensk anda hellre sover på saken några nätter, medan Saab fortsätter blöda pengar och varumärket sargas mer och mer för var dag.

Saab kan även i fortsättningen finansiera sig på den privata marknaden genom att avsäga sig EIB-lånet och likvidera sina övriga säkerheter för mångmiljardbelopp.

Oavsett utgången så begriper jag inte riktigt hur du konstant i två år bekymrat dig för dina skattepengar - hur exakt kan du förlora på affären? Saab betalar i skrivande stund räntor på ca 10% för utlånade skattepengar, och alla dessa är utlånade mot goda säkerheter.

Sluta låtsas oroa dig för "dina" pengar.

YamahaJet2011-04-16 14:00

HAHA. Dom kör Dalai Lama i nya 9-5an!!! Titta på aftonbladet.se :D Kan svära på att han kom till Sverige bara för åka i den

le-lou2011-04-16 14:05

fy fasen vad snyggt ^^ (ang Dalai Lamas biltur)

Hoodman - Ej medlem längre2011-04-16 14:10
Antal inlägg: 2826

Att ingen inser att Svensson inte vill köpa SAAB längre. Utvecklingen har kommit till det stadie där de flesta bilmodeller är relativt likvärdiga. Och finns det då en bil som komfort- och säkerhetsmässigt är lite sämre men kostar 50 000-100 000 kr mindre än en SAAB, vad köper Svensson? Inte SAAB iallafall.

le-lou2011-04-16 14:13

dont be a hater Hoodman. Du vet inte vad du pratar om :)

Resurrection - Ej medlem längre2011-04-16 15:53
Antal inlägg: 11463

YJ har blivit sosse på riktigt!

YamahaJet2011-04-16 16:14

Ja, du vet verkligen inte vad du pratar om Hoodman. Isåfall vill väl ingen köpa en BMW, Audi eller Volvo heller eftersom det finns lite sämre alternativ för 50-100k mindre?

Årets hittills märkligaste inlägg på Betapet.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?