Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 871

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apbur2010-02-10 17:39
Antal inlägg: 9699

Nej, de var inte i tjänst och man representerar landet genom att vara svensk medborgare. Det lagförslaget vänstern lagt fram gäller ALLA svenskar.

Vad varje enskild arbetsgivare önskar av sina arbetstagare är inget som ska regleras i lag.

FBI2010-02-10 17:44
Antal inlägg: 3

Det finns inga "glädjeflickor" endast sorgebarn - tänk på det.......

ramsay - Ej medlem längre2010-02-10 17:47
Antal inlägg: 9204

"Men det en statlig utredning har föreslagit och som Försvarsmakten håller med är att om man representerar Sverige utomlands så ska det räcka med att det man gjort är olagligt i Sverige."

så står det i länken iaf. enskilda vänstermotioner orkar jag inte ens kommentera dom är rubbade överlag.

y not2010-02-10 18:55
Antal inlägg: 9014

svår sak det där apbur. I princip har du ju helt rätt. Vad gäller utnyttjande av minderåriga sexuellt har jag för mig att vi redan har en sådan lag, eller om det möjligen bara är om det är olagligt i det besökande landet. Där kan man i alla fall straffas i Sverige för ett brott begånget utomlands.

Sen tycker jag nog att i stället för att lagstifta om det att arbetsgivaren har sin policy och att det kan vara grund för hemförlovning, avsked eller vad man nu väljer.

_Rob_ - Ej medlem längre2010-02-10 19:24
Antal inlägg: 285

Y not, finns det något land där sexuellt utnyttjande av minderåriga är tillåtet?

y not2010-02-10 19:40

Det tror jag. Jag vet att i vissa kulturer har det varit en del av sexualundervisningen att vuxna initierar barnen in i sexualitetn som en initiationsrit. Att onanera barn till söms förekommer också. Sen är det ju det där med "minderårig" I Sverige är det 15 år, det förekommer både högre och lägre ålder. Dessutom är den svenska lagstiftningen nu skärpt att det inte längre heter sexuellt utnyttjande när det gäller minderåriga, utan det är alltid frågan om våldtäkt. Jag betvivlar starkt att detta är några universella sanningar. Barn som gifts bort vid 12 års ålder förekommer i vissa länder, och att de inte får ha sex med sin fru finner jag ju i så fall anmärkningsvärt. Men som sagt jag vet inte mycket utan har bra läst lite översiktligt, dessutomn inte helet färskt.

Dyslekso2010-02-10 19:41
Antal inlägg: 8945

apbur: "Jag tycker att alla svenskar som kört på autobahn ska få böter, retroaktivt, för fortkörning när de kommer tillbaka till Sverige.
Vad tycker ni?"

Minst, om inte fängelse. Trots allt är ju anledningen till att de överhuvudtaget befinner sig på autobahn att de vill komma fort ner till centraleuropa för att köpa sex av minderåriga.

Dyslekso2010-02-10 19:44

y not: "Jag vet att i vissa kulturer har det varit en del av sexualundervisningen att vuxna initierar barnen in i sexualitetn som en initiationsrit. Att onanera barn till söms förekommer också."

Förlåt ett slitet uttryck, men ... källa på det? Låter lite som det Gajdusek gick på om i dokumentären som gick för ett tag sedan.

y not2010-02-10 19:48

"På initiativ av den svenska regeringen hölls 1996 i Stockholm en världskongress om kommersiell sexuell exploatering. Kongressen var den första i sitt slag och fick en betydande uppslutning av världens regeringar. Mötet resulterade bland annat i en handlingsplan där det föreslogs att kommersiell sexuell exploatering av barn bör kriminaliseras."

www.mimersbrunn.se/B..._1 3668.htm

Men det gäller alltså kommersiell exploatering, och fortfarande är väl åldern för vad som är barn inte skrivit i sten även om 12 år är relativt gångbart

y not2010-02-10 19:51

Dyslekso, bra att du kräver källa på en sådan sak, tyvärr kan jag inte leverera det nu. Gajdusek känner jag inte till så det kan jag inte svara på.
Som jag skrev så är det några år sedan jag läste det och jag vill minnas att det var seriöst (men ingen garanti).
Min poäng kvarstår att vad som är utnyttjande av barn sexuellt är långt ifrån en internationell sanning.

Dyslekso2010-02-10 19:56

Ok, du borde kolla dokumentären om honom. Intressant, och just de där påståendena ifrågasätts i dokumentären, vill jag minnas. Varken PB eller svt fukar för mig just nu, men:

www.svd.se/nyheter/u...93 0431.svd

y not2010-02-10 20:00

ska titta, jag gjorde en snabb googling och här hittade jag ett intressant dokument, men har inte bedömt hur sant det är och dessutom är det ju historiskt, men "sexualliberaler" kanske inte ska ses som den yppersta trovärdigheten vad gäller källkritik ;)
oeisspeis.se/pdf/sex...be rala.pdf

y not2010-02-10 20:04

dyslekso, en mysig farbror den där Gajdusek

Dyslekso2010-02-10 20:10

Jodu, du ska se i slutet av dokumentären när han blir förbannad och börjar skryta om sin pedofili. Det är mysfarbror i kubik det.

apbur2010-02-10 20:23

Jag har också lite svårt att tro att det faktiskt finns några kulturer som accepterar sex med barn. Bör ju vara tabu överallt, precis som sex över artgränserna osv.

Nu bottnar ju inte just den här nyheten i att några har förgripit sig på barn utomlands utan att några män besökt en bordell i Tyskland.
Jag skulle iofs ge ganska mycket för att se en överklasskärring i övre medelåldern bli åtalad för att ha "flirtat" med en yngling i Gambia.

y not2010-02-10 21:22

"Jag har också lite svårt att tro att det faktiskt finns några kulturer som accepterar sex med barn"

Det tror jag definitivt det finns. Om de allra flesta länder sen 1996 infört förbud mot barnprostitution så tror jag det finns de som inte lagför sexuellt umgänge.
Sen är ju frågan. Hur gammal är ett barn?

Men visst kan en svensk bli dömd i Sverige för att ha hafts sex med barn i Thailand?

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-02-10 21:32
Antal inlägg: 31064

Det finns kulturer som under speciella initiationsriter inte bara accepterar utan till och med påbjuder sex med barn (tolv-tretton år gamla om jag minns rätt), åtminstone enligt kurslitteraturen i ämnet socialantropologi. Men be mig inte om källa, det var över tio år sedan jag gick kursen.

apbur2010-02-10 21:41

Sylvia, det är ju gränsfall då många, speciellt flickor, har kommit in i puberteten då. I biologisk mening är de ju inte barn. Jag menade mer att det borde vara tabu att ha sex med barn liksom allt annat som "strider mot naturen".

y not2010-02-10 21:44

jo att det borde vara, kan jag gå med på apbur.

och om man med barn menar förpubertala är nog det större samstämmighet än om man menar 15

Liftactiv2010-02-10 21:47
Antal inlägg: 783

I vissa kulturer blir flickor bortgifta så tidigt som vid åtta års ålder, än vanligare vid 12-13. De förväntas inte ha sex med sin gubbmake då eller, om nu inga kulturer accepterar sex med barn?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?