Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 19 906 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-05-19 01:28 | |
![]() | Du har vunnit en Award-pris,Jaap! | |
| pentrollet | 2009-05-19 01:31 | |
![]() | *skrattar*...helt oroligt att människor kan vara så dömande mot varandra...e de inte upp till var och en om man vill ha barn eller inte. vad som är meningen me livet....ja många måste väl ha en sån för dom är väl så osäkra på vem och vad dom är och varför. För mig är meningen med livet att må bra och ha det bra. Hur de går till kan bara jag avgöra. Med eller utan barn är oxå mitt beslut! | |
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-05-19 01:34 | |
![]() | att diskutera meningen med livet innebär att man tar en kreationistisk synvinkel, ergo helt väck. finns ingen "mening" allt består av slumpvisa händelser, däremot inte sagt att man ska försöka fylla sitt liv med så mycket mening som möjligt, alltså att må bra och försöka få andra att må bra runt omkring sig. | |
| Takira | 2009-05-19 01:57 | |
![]() | Kaninen: Visst är det väl så! Att må så bra som möjligt. Det är den enda "meningen med livet". Hur man sen gör för att må så bra som möjligt finns det väl lika många lösningar på som det finns individer. Att kalla barnlösa för nazister...sånt snack är väl inte ens värt att bemöta. Var och en lycklig på sitt vis. Det finns inga rätt eller fel, så länge man inte skadar någon. | |
| pentrollet | 2009-05-19 01:59 | |
![]() | håller med dig Takira... | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2009-05-19 02:17 | |
![]() | Meningen med livet är att betala skatt, ja tror att det var Östros som sa så. Eller var det Mona som sa att det är fint att köpa chocklad för skattepengar, ja jag kanske rörihop allt. Man skapar nog sin egen mening för sig själv för varje andetag man tar. Att leva är i sig meningen, alla andra meningar är bara en ursäkt för att leva. | |
| le-lou | 2009-05-19 02:18 | |
![]() | ja jag är ganska förstummad inför liknelsen att inte vilja ha barn med nazismen. | |
| Meredith | 2009-05-19 02:47 | |
![]() | Meningen med livet... Nog tillför mina barn mycket mening till min tillvaro, men att de skulle vara hela meningen med livet.. jag vet inte. Älskar dem oändligt, tro inget annat!! Men att vara någons "mening med livet"... den bördan vet jag inte om mina barn ska behöva bära. Mitt liv och min tillvaro hade mening innan de kom in i bilden. Med dem kom dock en annan världsbild, erkänner.. ;) | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2009-05-19 10:26 | |
![]() | Ja, nazist-kortet är kraftfullt. Då det inte var uppenbart att jag var ironisk, trots att det borde vara det, så antar jag att jag gjort mig skyldig till trollning. Jag får ta konsekvensen av detta. Adjöss, och tack för fisken. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-05-19 11:17 | |
![]() | Asch någon har rensat. Fan att man måste sova ibland. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-05-19 11:18 | |
![]() | Be back soon JaapConrad och ha det bra! Det tror jag att dina barn har. | |
| wildcard | 2009-05-19 11:53 | |
![]() | Är inte meningen med livet ganska subjektivt? Jag är ledsen att jag inte kan svara på din fråga rakt av men meningen med mitt liv är att jag har en dotter som jag älskar villkorslöst och en gubbe som är min andra hälft. Sedan har jag en massa intressen som också kan anses vara meningen med livet. Den stora och svåra frågan är väl om livet skulle bli meningslöst om jag inte hade tillgång till de saker som jag idag finner meningsfulla eller om jag skulle fylla livet med andra saker då? | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-05-19 11:54 | |
![]() | Haha. Jaap får komma tillbaka som Gump5. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-19 20:21 | |
![]() | Det jag undrar smått över är föräldrars påstående att vi som inga barn har går miste om "ytterligare en dimension" i livet. Känns faktiskt en smula provocerande. Jag menar, om vi går miste om en dimension så gör ju faktiskt ni det också? Bara för att emfasera ni och vi. För övrigt anser jag att själva tråden borde ha lett till självklara slutsatser, som att meningen med livet är lika unikt som varje individ. Barn eller inte barn. Evolutionsmässigt så är meningen givetvis artens fortlevnad, men jag tror knappast att det var TS' menade tolkning. | |
| appl | 2009-05-19 20:24 | |
![]() | katalias: konkreta saker som att "ha barn" är totalt oviktiga för livet i sig, det finns viktigare saker som spelar in i det stora hela. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-05-19 20:28 | |
![]() | Katalias: "Om vi går miste om en dimension så gör ju faktiskt ni det också." Hur menar du? All den "mening" som barnlösa har tillgång till har väl de med barn också tillgång till (dock ej tvärtom). När barnen vuxit upp har föräldrarna möjlighet att "förverkliga sig själva" tills de storknar. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-19 20:36 | |
![]() | Sylvia, hur jag menar? Jag menar helt enkelt att ett liv utan egna barn faktiskt kan innebära utveckling, insikter, kunskap, upplevelser som man inte når om man har barn som tar huvuddelen av ens uppmärksamhet. Du förstår, i mitt liv är jag central så länge jag inga barn har. Det innebär att jag kan fokusera på mig själv och min egen utveckling i kanske högre grad. Det här är bara spekulationer komna av tidigare inlägg som gör gällande att jag skulle missa en "extra dimension" av livet genom att inte ha barn. Ett uttalande jag helt enkelt inte gillar, men som jag tycker rimligen borde gå åt andra hållet också. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-05-19 20:42 | |
![]() | Låt mig förtydliga; bara för att jag inte har egna barn innebär det inte att jag levt mycket nära barn. Människor mycket nära mig har skaffat barn. Jag har till liten del varit delaktig i dessa nya människors tillblivelse. Jag anser att jag på nära håll har fått se och kan förstå den magiska känslan av föräldraskap, den här "extra dimensionen". Jag har fått den uppmålad miljoner gånger och jag har sett den in action. Dock har jag aldrig haft någon längtan att uppleva den "extra dimensionen" för egen del, då jag hellre lever mitt liv på annat sätt. För mig är alltså föräldraskap inget mysterium, jag känner mig ganska säker på vad det innebär, både praktiskt och mentalt, och har ingen dragning dit. Jag vill annat med mitt liv. | |
| Minta | 2009-05-19 20:48 | |
![]() | Dessutom har man ju denna dimension innan man fått barn och när de vuxit upp som Sylvia säger. Varför är det provocerande att de som upplevt detta att få och ha barn upplever det som en dimension i livet man inte velat vara utan? Om man inte kan få barn förstår jag att det kan vara jobbigt att höra detta sägas hela tiden, men inte om man självmant avstått? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-05-19 20:52 | |
![]() | Katalias: Jag kan inte se hur ens egen personliga utveckling kan vara jämförbar med att ge liv och se detta liv utvecklas parallellt med sitt eget. Tanken känns aningen egocentrisk. Många människor som fått barn säger att de för första gången känner en djupare mening med att finnas till, de älskar plötsligt något mer än sig själva och det gör dem ödmjuka. Jag hoppas att samma fördjupade livskänsla kan uppkomma på annat vis. Den vore synd att gå miste om. | |