Spelrum
Giraffen | 38 |
Krokodilen | 1 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 33 |
Inloggade | 72 |
Mobilspel
Pågående | 19 865 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Delicious - Ej medlem längre | 2010-12-07 19:09 | |
![]() | Det är nog väldigt olika gällande toalettbesök. Kan säga som så att fiber (fullkorn) fuckar upp min mage. Ser gravid ut och får ont. Med vanlig pasta och inget fullkorn ser jag lite mindre gravid ut och får mindre ont. Med lchf ser jag inte alls gravid ut och har inte ont. | |
Delicious - Ej medlem längre | 2010-12-07 19:10 | |
![]() | Om man räknar bort falukorvsringen under naveln alltså ^^ | |
apbur | 2010-12-07 22:46 | |
![]() | Jag förstår inte riktigt varför fibrer skulle orsaka såna besvär från tarmen och magen. För övrigt så äter man väl grönsaker och frukt om man kör LCHF? Då får man ju ändå i sig fibrer. | |
Ckur | 2010-12-07 22:50 | |
![]() | En fråga till alla som kör LCHF... Hur mår era hjärnor som normalt använder kolhydrater som bränsle? | |
Delicious - Ej medlem längre | 2010-12-07 23:10 | |
![]() | Beror väl på hur känsliga tarmar man har. Lite som att vissa inte tål gluten eller laktos, det bryts väl inte ner av kroppen. Att fiber skulle "massera tarmen" (vilket verkar vara ett argument för fibrer) tycker jag är humbug. Hört talas om tarmrörelser? Det är inte död vävnad som bara är en passage mot toaletten. På lchf äter man ingen frukt för det är mycket socker i frukt och bara grönsaker som växer ovan jord. | |
raisingirl | 2010-12-07 23:11 | |
![]() | Apbur: för det första så ingår inte frukt i LCHF. Nån enstaka nån gång kanske, men generellt är kolhydratinnehållet för högt. Vad gäller grönsaker så äter man mest ovanjordsgrönsaker som jag tror är ganska fiberfattiga. Ckur: jag kan bara tala för mig själv (som iofs inte är särskilt strikt) men min hjärna klarar sig fint på dom kolhydrater jag ändå får i mig via tex grönsaker och mjölkprodukter, det blir ändå en hel del. Om man är striktare och går in i ketos så tar hjärnan sin energi från ketonkroppar som bildas från fett. Verkar funka bra om jag förstått dom rätt. :) | |
adami - Ej medlem längre | 2010-12-07 23:13 | |
![]() | Jag kör runt på fett...och fungerar. faktiskt bättre på fett..jag gillar lax och sånt. | |
Gautama | 2010-12-07 23:23 | |
![]() | Ckur där har du en poäng som jag funderat över... | |
Delicious - Ej medlem längre | 2010-12-07 23:23 | |
![]() | www.aftonbladet.se/n...82 42018.ab HAHA | |
Delicious - Ej medlem längre | 2010-12-07 23:24 | |
![]() | (Bara lchf'are som förstår antar jag) | |
apbur | 2010-12-07 23:26 | |
![]() | Jag vill veta om det verkligen är så att man kan vara överkänslig mot fibrer eller om det bara är så att man redan kvaddat magen och därför upplever att en lite långsammare tarmpassage gör magen gott. | |
apbur | 2010-12-07 23:27 | |
![]() | Alltså, hjärnan ser till att få energi. Man får knappast bestående hjärnskador om man svälter sig några dagar. | |
Delicious - Ej medlem längre | 2010-12-07 23:28 | |
![]() | Kvaddat magen? Hur? | |
apbur | 2010-12-07 23:32 | |
![]() | Ja, att det handlar om att magen egentligen inte är frisk från början snarare än nån överkänslighet. Man bör alltså se till att komma tillrätta med roten till problemet istället för att utesluta fibrer. Jag undrar alltså om fibrerna kan vara roten till problemet. Jag tvivlar på det. | |
Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-12-07 23:41 | |
![]() | Det går nog att överdosera fibrer i alla fall. Man kan nog vara känslig mot vissa typer av fibrer också. Verkar jobbigt att inte tåla några fibrer alls. Man behöver ju inte överdriva. En vegetarisk kost med mycket grönsaker och baljväxter kräver nog inte fullkornspasta. Man kan unna sig studentnudlar. Kan tänka mig att just rotsaker är snällare än fullkorn. Fast det går ju inte om man inte vill ära nåt som varit under jord. | |
Delicious - Ej medlem längre | 2010-12-08 00:18 | |
![]() | Varför skulle det inte kunna vara så? Är man laktosintolerant beror det inte direkt på laktosprodukter utan på ens egen överkänslighet mot, eller oförmåga att bryta ned laktos. Dessutom har jag för mig att fytinsyra är en vanlig komponent i sädesslag, kanske är denna boven. | |
raisingirl | 2010-12-08 11:15 | |
![]() | Jag tror nog att man kan vara överkänslig mot olika typer av fibrer utan att det för den delen är nåt annat som är fel. apbur har du nåt förslag på vad själva roten till det onda skulle kunna vara annars, nåt som man behandlar hur då? Såvitt jag förstått är det ganska många människor som har magproblem, och den vanligaste/enklaste behandlingen verkar väl vara att man hittar en kosthållning som funkar? | |
EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2010-12-08 13:28 | |
![]() | Om inte Livsmedelsverket leddes av industrianknutna experter och om inte media vore så extremt beroende av annonsörerna så skulle nog LCHF få det erkännande som det förtjänar. Fett, proteiner och lite kolhydrater är i huvudsak vad vi mest behöver. På en"överskattningslista" hamnar kolhydraterna på första plats (även som hjärnbränsle - kroppen framställer det som behövs av det från både proteiner och fett). Som tvåa kommer kanske dogmerna om omättade och mättade fetter - varför innehåller både bröstmjölk och hjärnsubstanser "fel" sort? "Långsiktig osäkerhet" kommer som god trea. Använder man samma måttstock vid olika jämförelser så finner man att övervikt i sig förkortar livet och att en livsstilsförändring, tex LCHF förlänger. Att vi (små-)feta har tränat in en överkänslighet för kolhydrater och därför reagerar positivt på kolhydfat snåloch fettrik kost verkar ha blivit en provokation men är egentligen ett uppvaknande inför ganskagamla insikter. PS Glöm kolesterolskräcken! DS | |
Osthyvlad - Ej medlem längre | 2010-12-08 13:35 | |
![]() | Jag har som vana att ta mig en spruta maltodextrin som frukost, kanske inte helt acceptabelt inom lchf-förespråkarna, men det är fan en redig kickstart på dagen. | |
Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-12-08 14:29 | |
![]() | Lyssnar folk så himla mycket på Livsmedelsverket? Skulle gissa att svenskar äter mer fett, mer salt och mindre fibrer än rekommenderat. Även mer snabba kolhydrater. | |