Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 790

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apbur2009-07-09 00:29
Antal inlägg: 9699

carlmartin, det har inte varit tal om nolltolerans som pekpinne betraktat utan folk har helt enkelt visat fullkomlig intolerans mot alla former av våld i alla situationer. Jag har inte haft anledning att yppa den ståndpunkten.

Egenskap - Ej medlem längre2009-07-09 00:32
Antal inlägg: 8331

"Kvinnor som slår män"

Det är så det ska vara. You go girl!

micro1132009-07-09 00:33
Antal inlägg: 17542

Apbur
Var menar du att man skall dra gränsen då - vid andra örfilen, eller tredje? När våldet har eskalerat?

Jag har som sagt var nu levt i tjugo år utan örfilar, och vet att man kan bygga ett gott förhållande som är passionerat åt både ena och andra hållet utan att man behöver dela ut örfilar till varandra. Nolltolerans fungerar alltså för mig.

kermis2009-07-09 00:34
Antal inlägg: 1323

"det är skillnad på en person som delar ut en örfil som en engångsföreteelse och en person som använder våld systematiskt för att få sin vilja igenom eller kontrollera någon"

Jag funderade på vad jag skulle göra om en pojkvän gav mig en örfil. Jag skulle förmodligen hamna i nolltoleransgruppen... ut med honom....

Inte så mycket för att jag var rädd för att jag inte skulle kunna skilja en örfil från en början på en lång och plågsam relation, utan mer för att jag tycker att personer som inte kan kontrollera sin aggressivitet ens så pass mycket att den låter bli att skada andra, inte är särskilt attraktiva. Det ger ju ingenting att slå någon, man löser inte ett dyft. Kan han inte prata så är han inget för mig ändå.

Så visst, skillnad på företeelserna men för mig är det ingen skillnad på vad jag anser om dem...

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-07-09 00:34
Antal inlägg: 2521

Och jag skulle a l d r i g acceptera varken fysisk eller psykisk våld, inte mot mig, inte mot någon. Inte ens en örfil, varken en verbal sådan eller en fysisk.
Ska det verkligen vara så svårt att leva i samförstånd med varandra? Njo, kanske, men då finns det konstruktiva "metoder" att ta till...

apbur2009-07-09 00:36

Jag anser inte heller att man ska dela ut örfilar till varandra till höger och vänster. Tycker det är alldeles utmärkt om man kan kommunicera utan våld, det är det bästa. Jag tycker dock inte att alla former av fysiska yttringar är så vedervärdiga och förtjänar nolltolerans. Och, ja, jag anser att man kan förtjäna en örfil för den som kom sent in och dramatiskt tappade hakan.

carlmartin - Ej medlem längre2009-07-09 00:37
Antal inlägg: 4590

apbur - tja, våld som ingen tar skada av (som jag tror du talar om) är ju oftast inte det man talar om i en diskussion som denna. det är lite som om att du skulle kunna komma in i en diskussiom om trafikolyckor och hävda att "det är inte alltid nödvändigt att använda bilbälte", du ber om att bli missförstådd. jag tror du gillar det. så, nej du har väl inte haft anledning att yppa den ståndpunkten.

fåntrattis2009-07-09 00:37
Antal inlägg: 352

micro113: Tack för svaret.
Jag vill påpeka att jag inte ifrågasätter dina påståenden när jag nu kommer med en följdfråga som kanske kan verka korkad:
Hur fördömer man enbart handlingen?
Jag kan bara se ett alternativ, och det är att säga att det var dumt gjort (naturligtvis utförligare och med andra ord), och det ser jag som ett accepterande. Jag menar att det inte skulle vara någon skillnad på detta handlande och motsvarande när barnen var små. Vi förutsätter här att mottagaren av örfilen väljer att inte anmäla.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-07-09 00:37
Antal inlägg: 2521

Trams!

apbur2009-07-09 00:39

carlmartin, du får slita dig från mina inlägg och läsa de andras :)

Det talas inte alls om grovt våld här utan folk går igång på alla cylindrar över en örfil.

kermis2009-07-09 00:40
Antal inlägg: 1323

VARFÖR ska jag, eller någon annan, acceptera att bli örfilad?

apbur2009-07-09 00:41

För att du varit en jävla bitch?

fåntrattis2009-07-09 00:44

Min mor berättade en gång att hon gav min far en örfil en gång. Även om jag tycker det var väldigt fånigt av henne så är jag glad att min var inte vidtog andra åtgärder än att ge henne en blick av, ja var det nu kan ha varit för blick, hon skämdes i alla fall och gjorde inte om det.
Annars hade jag förmodligen inte fått chans att förgylla världen med min närvaro.

Jag vet inte om jag skulle kalla det att acceptera örfilen, men nolltolerans visade min far inte prov på i alla fall.

Tess 082009-07-09 00:45
Antal inlägg: 18003

Jag vet inte hur du är irl apbur, men det finns inte en chans i helvete att jag är så bitchig att jag förtjänar en örfil!!! Men det klart... alla är vi olika...

apbur2009-07-09 00:45

fåntrattis :)

kissed - Ej medlem längre2009-07-09 00:45
Antal inlägg: 3037

Men herregud apbur,,,du måste vara den perfekta för misshandlaren. Att tillåta våld för att du förtjänat det??!!

Blir förbannad bara jag hör det. Vilken föråldrad syn du har på det.
Tur att det är FÅ kvinnor som resonerar som du gör. Annars hade vi varit kvar på tiden där det var tillåtet att aga sin fru!

micro1132009-07-09 00:46
Antal inlägg: 17542

fåntrattis
Eftersom jag ännu inte ställts inför situationen så har jag inte funderat på hur jag skulle formulera mig.

Men jag tror det skulle bli kraftigare än det var dumt gjort -- det här är inte accepterat .... och ja vad säger man sen. Troligen skulle vi ställa ett ultimatum om att det inte får upprepas om vi skall kunna umgås normalt tillsammans - men att säga upp kontakten eller på annat sätt ta avstånd från något av mina barn skulle jag inte klara.

Jag skulle hoppas att deras fostran klickade in och gav rejäla skamkänslor över tilltaget.

Det var en svår fråga det där.....och jag kan nog inte ge dig något riktigt svar förrän jag upplevt situationen.

fåntrattis2009-07-09 00:48

micro113: Jag förstår dig, jag hade inte själv kunnat svara på det. Tack för dina svar i alla fall.

apbur2009-07-09 00:50

Tess, du var nyss en bitch eftersom du insinuerade att jag var en sådan. Du har också försökt framställa mig som elak medvetet genom att framhäva hur snäll du är själv. Du kanske inte förtjänar en örfil för det men en knäpp på näsan kunde du gott ha.

apbur2009-07-09 00:51

Kissed, jag känner själv när jag förtjänar en örfil, det har med mitt samvete att göra och inte med vad nån annan hävdar.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?