Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 358 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2009-12-03 13:28 | |
![]() | *lära andra att förstå -- skall det stå | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2009-12-03 13:47 | |
![]() | Micro, du har själv gjort en uppdelning mellan svenskar och andra generationens invandrare, bara som exempel, och i en diskussion om ifall Zlatan borde få kalla sig svensk förstår jag som sagt inte poängen med att försöka dela upp i vi och dem. Jag har fått intrycket av att du inte anser att man är svensk om man inte fötts här/inte har tillräcklig kunskap om svenska seder, jag ber om ursäkt om jag missförstått dig. Anser du att tjejen från Kazakstan har rätt att kalla sig svensk om hon lär sig om våra seder eller på vilket sätt är ditt exempel relevant för den här tråden? Vilka svenska saker är det du lär henne? Personligen kan jag inte ett skit om svensk historia eller knyppling, å andra sidan är jag blåögd och ursprungligen blond så min okunskap sticker väl inte i ögonen på alla dessa värnare om svensk kultur på samma sätt som när, gud förbjude, en kille från Iran inte kan räkna upp alla svenska kungar eller Ikeas bokhyllor. | |
| monew | 2009-12-03 14:13 | |
![]() | cb: du ska ju ha MÖRKT hår! | |
| monew | 2009-12-03 14:14 | |
![]() | mikro: klagandet på om zlatan är svensk eller inte | |
| caughtbock | 2009-12-03 14:50 | |
![]() | Ja monew, det är en jättegammal bild. Kommer aldrig bli blond igen som det ser ut nu. | |
| monew | 2009-12-03 14:57 | |
![]() | aa passar fint i mörkt | |
| micro113 | 2009-12-03 14:58 | |
![]() | Dödmetallörn Uppdelningen gjorde jag som ett svar på frågan när är man svensk -- jag berättade då den byråkratiska definitionen, såsom man räknas i statistiken - inte min egen. För egen del bryr jag mig inte om när människor vill kalla sig svenska eller inte, det är egalt. Däremot uppfattar jag nog rent spontant en människa som talar ren svenska och inte klär sig eller uppför sig på ett sätt som sticker ut som svensk, snabbare än en som bryter kraftigt och bär t ex kläder som signalerar en annan kultur. Det innebär dock inte att jag har något emot att de kallar sig svenska. Dock brukar jag inte fundera över människors nationalitet överhuvudtaget - eller vad de räknar sig som, eller vad jag borde räkna dem som -- det är så mycket enklare att bara möta dem för vad de är - människor, trevliga eller otrevliga. När det gäller att presentera det svenska så pratar vi inte heller om gamla kungar -- men just nu är det till exempel högaktuellt med hur vi firar jul, varför vi har valt det datum vi har -- hon är protestant, vilket är en minoritet i Kazakstan, men de firar jul den 7 januari (tror jag det var) och inte på samma sätt som oss. Vi har även våra andra högtider som kräver sin förklaring. Vi har också sätt att tala till varandra, och förhålla oss till varandra som kräver sin förklaring -- trots att de för oss är självklara. Hon vill också veta om vikingar och om samer -- eftersom hon hört om dem -- samt om våra olika frikyrkor. Hon vill veta hur samhället fungerar på olika nivåer, varför myndigheten kan säga en sak och kommunen en annan -- hur mycket man måste lyssna när människor från kommunen har sagt något osv osv... Alltså allt från lite historia, traditioner, till hur det fungerar rent praktiskt på samhällsnivå, mellan samhälle och individ och mellan individer --- och mellan grannar och mellan familjen. Eftersom deras traditioner och sätt att vara på många sätt skiljer sig från vårt. På de punkter där vi finner att samhällena är lika så blir det en hjälp att förstå vårt samhälle bättre också -- eftersom vi hittar gemensamma nämnare. | |
| caughtbock | 2009-12-03 15:03 | |
![]() | Tack monew. Du är fin i glasögon :) | |
| monew | 2009-12-03 15:04 | |
![]() | nej jag har inte glasögon men jag liknar björk lite | |
| caughtbock | 2009-12-03 15:05 | |
![]() | Trädet eller sångerskan? ;) | |
| monew | 2009-12-03 15:09 | |
![]() | ptja: jag är ganska svartvit, välj själv | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2009-12-03 17:19 | |
![]() | Micro, jag tycker du gör en extrem kovändning nu ärligt talat. Tidigare har du talat om att du inte ska behöva "böja rygg", nu påstår du att du inte bryr dig om vilka som kallar sig svenskar. För mig är den enda logiska slutsatsen som sagt att en person är svensk när hon vill kalla sig svensk. Det är det enda sätt som funkar om man inte , som SD, vill utesluta människor. Att påstå att endast de med svenska som modersmål får kalla sig svenskar utesluter de som kom hit som unga med avsikt att resa igen men som visade sig trivas så bra att de numer vill kalla sig svenskar. Att påstå att endast de som i huvudsak talar svenska får kalla sig svenskar utesluter de som av olika anledningar talar andra språk hemma oavsett om de är födda här eller ej. Att säga att man måste vara född här eller ha bott här i X år för att få kalla sig svensk utesluter många många svenskar och detta är enligt mig i klass med SD-retorik. För mig är det t ex typiskt svenskt att gnälla på att man inte har pengar(eftersom man bränt de pengar man har på statusprylar som man nu måste betala av varje månad) istället för att uppskatta att man har tak över huvudet och middag på bordet. Men att något är typiskt svenskt betyder inte att man måste vara sån för att få kalla sig svensk och det är väl där problemet ligger. Vissa här tror att man kan göra upp en lista och bocka av sin svenskhet och att man ska sträva efter att tvinga alla som kommer hit att rätta sig efter dessa subjektiva listor. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-03 17:33 | |
![]() | "Vissa här tror att man kan göra upp en lista och bocka av sin svenskhet och att man ska sträva efter att tvinga alla som kommer hit att rätta sig efter dessa subjektiva listor." Så träffande uttryckt, jag både suckar och ler. High five, Örnen! | |
| micro113 | 2009-12-03 17:37 | |
![]() | Dödmetallörn Nej, jag gör ingen kovändning alls. Jag hävdar fortfarande att jag och mina barn har rätt att vara stolta över att vi är svenskar, över vår kultur och våra traditioner. Att om jag måste avsäga mig det -- eller låtsas att det inte existerar dvs böja rygg -- då är jag inte lika öppen och mottaglig för att samexistera med andra kulturer. Först när jag får vara trygg i mitt och min identitet, kan jag också tryggt öppna upp och ta emot det som är främmande -- utan att känna det hotar det jag har, och det jag ger vidare till mina barn. Jag har ett ursprung och det skall jag inte behöva förneka för att inte klassas som rasist. Lika lite som invandrare förnekar sitt ursprung -- utan faktiskt i normalfallet lär sina barn att vara stolta över det de är. Jag bryr mig inte om vilka som kallar sig svenskar -- det är fortfarande för mig egalt -- ordet tar inte slut för att vi blir många som kallar oss det. Men jag lär mina barn att vara stolta över det de är, över sitt ursprung -- precis som mina turkiska och grekiska släktingar lär sina barn att vara stolta över både sitt turkiska, grekiska och svenska ursprung. | |
| limona | 2009-12-03 17:41 | |
![]() | Deadmetalleagle, Nu förstår jag inte förortsbråkmakarnas utanförskap.. de visar upp iaf några kriterier att vara svensk enligt dig; gnälla att de inte har pengar ( eftersom de bränt dem på nya mobiler, statusprylar och uteliv ) istället för att uppskatta att de har tak över huvudet och middag på bordet ? | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2009-12-03 17:44 | |
![]() | Men Micro, känner du dig mindre svensk när t ex en turk som bott här i två år också vill kalla sig svensk? Varifrån kommer ditt resonemang om att man "måste få" vara stolt över sitt ursprung som att någon sagt emot dig på det området? Ingen har sagt att du inte får vara stolt över att vara svensk. Självklart ska man vara stolt över att vara svensk, det är jag med, inte alltid men oftast. Men att andra också kallar sig svenskar påverkar väl inte din eller min "svenskhet"? Jag förstår alltså inte hur allt detta du tar upp nu krockar med vad jag tycker: vill man kalla sig svensk så är man svensk(det du kallade dumheter). Och tack Miss Yoco! | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2009-12-03 17:46 | |
![]() | Och Liman, förstår du inte varför kidsen i förorter känner sig utanför så är jag nog inte rätt person att hjälpa dig. | |
| micro113 | 2009-12-03 17:51 | |
![]() | Dödmetallörn Nej det jag kallade dumheter var - jag citerar Så att påstå att kunskap eller att prata om det svenska och vad som är svenskt bara skulle ha som syfte att utestänga är rena dumheter Du verkar för övrigt inte läsa -- utan bara dra de slutsatser du vill. Jag har skrivit nu flertalet gånger att jag bryr mig inte om om någon väljer att kalla sig svensk -- det är för mig egalt Egalt betyder likgiltigt -- jag bryr mig inte Det betyder att jag inte har några kriterier för när personen får kalla sig svensk. Däremot skulle jag ljuga om jag sa att jag spontant uppfattar alla som svenskar -- och hävdar du att du gör det, då ljuger du | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-03 17:55 | |
![]() | mocro: "Först när jag får vara trygg i mitt och min identitet, kan jag också tryggt öppna upp och ta emot det som är främmande -- utan att känna det hotar det jag har, och det jag ger vidare till mina barn." ÅTERIGEN micro, exakt vem eller vilka hotar din och dina barns trygghet? Vem eller vilka vill ta ifrån dig och dina barn rätten att få vara stolta över er svenskhet? Vilka exakt är det som hotar dig? Var? Hur? När? Vad är det för spöken du ser och upplever egentligen? | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-03 17:55 | |
![]() | - eller micro, för dom som vill.... :P | |