Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 358 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| upan | 2009-12-04 18:28 | |
![]() | Nåja, inkompetenta kanske de inte är, däremot att det brister i moralen hos många handläggare har jag inte alls svårt att tro. Det är ju mänskligt tyvärr. Frågan är vem som ska lastas, den som "mutar" eller den som låtit sig köpas. | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-12-04 18:29 | |
![]() | Iofs så tycker jag också alliansen skall lastas för detta. Man borde inte utgå ifrån att en hord med fyrtiotalistsocionomer och apatiska, nyligen utexade medavetare ska kunna tolka en lag som fullärda medborgare. | |
| Minta | 2009-12-04 18:29 | |
![]() | Om man inte kan använda sitt förnuft, har man vissa svagheter. Fk säger att lagen är glasklar men i själva verket har den tolkats godtyckligt. Vissa svårt cancersjuka har fått fortsätt sjukpenning andra inte på horribla sätt. En person med hjärnmetastaser fick inte fortsatt sjukpenning med motiveringen att det inte var en tillräckligt allvarlig sjukdom. | |
| upan | 2009-12-04 18:29 | |
![]() | :) | |
| elbin1 | 2009-12-04 18:32 | |
![]() | zagg - Det är endast rådmannen som är utbildad jurist i socialförsäkringsmål i länsrätten. Övriga är nämndemän, dvs. lekmän som inte är juridiskt utbildade. | |
| Minta | 2009-12-04 18:32 | |
![]() | Jo, regelverket var antagligen ett hafsverk som kom till utan att det utretts i tillräcklig grad. "Oj, tänkte inte på det". Kan man stifta så tydliga lagar att det kan sitta robotar på fk och följa lagen till punkt och pricka. Stämmer människor in på dessa lagar? | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-12-04 18:36 | |
![]() | Personligen tycker jag faktiskt godtyckligheten är ett värre strukturellt problem än att alla dessa allvarliga sjukdomar (av vilka jag lärt mig minst tre nya bara i den här tråden) anses vara små förkylningar. Ibland är graviditet en sjukdom, ibland inte. Läkarna måste få större inflytande, men på något sätt måste deras flathet och förmenta generositet med populära diagnoser minska. Det finns tyvärr för dåligt incitament för en enskild läkare att faktiskt undvika att sjukskriva en frisk människa som är trött. Inte helt olikt problemet med utskrivningen av antibiotika, faktiskt. Lösningen kan liksom inte heller där vara att överlåta beslutet åt några beteendevetare vid någon myndighet. | |
| zagg - Ej medlem längre | 2009-12-04 19:28 | |
![]() | Godtyckligheten beror på vilket perspektiv man som person har när man bedömer. Några handläggare ser det som att man ska ha så otroligt ont för att vara sjuk (exempelvis), eller sitta i rullstol som gravid för att beviljas sjukpenning. Medans andra handläggare inte kräver samma extrema grad av symptom. En del är, som någon skrev paragrafryttare. Lägg därtill att det belönas att göra avslag. Då har man alltid ett gäng som är hårdare i sin bedömning och ett gäng som inte är det. Även om lagen följs i båda fallen. Däri tror jag ligger de avslagsom oftast diskuteras, inte i den nya rehabkedjan. Man kan leta efter uppgifter som styrker ett avslag och fokusera på dem, eller så kan man leta efter uppgfiter som visar att den sjuke har rätt till sjukpenning och fokusera på dem. Båda har rätt stöd i lagen. Att förändra handläggares attityder är lika svårt som det skulle vara att få all att tycka lika i chatten här. T.ex. tänk om alla skulle omskolas till att ha Yamahas inställning....omöjligt. | |
| Globularis | 2009-12-04 19:29 | |
![]() | Ja, det är ju häftigt att betala skatt enligt Toblerone-Mona, så det är väl bara att jobba till man är färdig att grävas ned. Pansjoåldern höjs ju succesivt till 70 bast. | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-12-04 19:32 | |
![]() | zagg, ''Godtyckligheten beror på vilket perspektiv man som person har när man bedömer.'' Ja, detta brukar ju vara definitionen på godtycklighet. Jag blir lite intresserad när du skriver att det avslag belönas. Du har skrivit det tidigare i tråden men bara antydningsvis. Skulle du kunna vara lite mer explicit. Exakt hur fungerar detta? Är det en officiell policy eller är det någon slags norm som grupp- och avdelningscheferna följer? | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-04 19:35 | |
![]() | "Lägg därtill att det belönas att göra avslag." 22 sidor i tråden. Omöjligt att hitta om ni redan har närmare avhandlat om det ovan... På vilket sätt belönas handläggarna på FK om de ger avslag? | |
| zagg - Ej medlem längre | 2009-12-04 19:42 | |
![]() | Vi har en verkningsgrad (prdoduktionsnivå) vi ska uppnå, och vissa mål . Om vi inte når den uppsatta produktionsnivån så anses vi inte klara jobbet. OM detta skulle hålla i sig kommer HUvudkontoret in i bilden för att utreda detta. När produktionsnivån räknas fram utgår man ifrån att olika rutiner i handläggningen tar olika lång tid, ju längre tid desto högre verkningsgrad, liteslarvigt förklarat. Ett avslag ger den högsta tiden, och du förväntas att i snitt ha 5 avslag per månad. | |
| zagg - Ej medlem längre | 2009-12-04 19:44 | |
![]() | Hög verkningsgrad = direkt påverkan på lönen förstås. | |
| elbin1 | 2009-12-04 19:52 | |
![]() | Jag måste säga att jag inte alls upplever att avslag uppmuntras på FK. Jag har ändå dessutom jobbat länge i tidig bedömning. | |
| elbin1 | 2009-12-04 19:53 | |
![]() | Hur kan ni få högre verkningsgrad vid avslag? De tar ju längre tid att göra ett avslag. | |
| elbin1 | 2009-12-04 19:55 | |
![]() | Jag tror ni på ditt kontor har missförstått hur verkningsgraden räknas fram. | |
| upan | 2009-12-04 20:01 | |
![]() | Den här formen av godtycklighet måste ju jobbas bort, man ska ju i den mån det bara går få samma bedömning oavsett vilken handläggare man har. Inom vården är detta lagstadgat. Lika vård för alla. Här kan man tex ta till lex Maria och lex Sarah om man misstänker att man blivit oriktigt behandlad. Visst, nu kan man överklaga beslut men det måste ju ses som ett totalt misslyckande när länsrätten kommer fram till något annat än vad den aktuelle handläggaren gjorde. Det om något borde ju vara skäl nog att tas ifrån sina åtaganden på FK. | |
| zagg - Ej medlem längre | 2009-12-04 20:01 | |
![]() | Ett avslag ger högre produktionspoäng, ja JUST för att det tar längre tid att göra ett avslag, ofta. Därför ger det högre poäng. Ett snabbt lätt ärende ger lägre poäng vad gäller produktionngrad. Fem avslag per månad...det är också en uppmuntran till avslag ska göras. Vi har diamentralt oilka uppfattning av våra arbetsuppgifter och vår arbetsgivare, verkar det som Elbin. | |
| elbin1 | 2009-12-04 20:10 | |
![]() | Ett avslag ger högre verkningsgrad eftersom det tar längre tid att handlägga och inte för att det är ett avslag. Givetvis måste de ärenden som tar lång tid räknas på ett annat sätt än de som går väldigt fort. Annars vore väl risken att man helt avstod från att göra avslag eftersom det skulle sänka din verkningsgrad. Jag kan inte förstå hur du får ihop ditt resonemang faktiskt. | |
| elbin1 | 2009-12-04 20:13 | |
![]() | Att man ska göra cirka fem avslag i månaden är givetvis inte tagit ur luften utan en rimlig mängd utifrån antalet inkomna ärenden. När jag jobbade i tidig bedömning gjorde jag ca fem ärenden per dag och jag kan inte tycka att fem avslag i månaden då låter särskilt högt. | |