Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 481

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apbur2009-12-18 23:45
Antal inlägg: 9699

micro, du har inte tillräcklig fantasi för att komma fram till en rimlig förklaring till resultaten i forskningsrapporterna?

Att förklara det med att högre straff inte ger någon effekt trodde jag ingen med viss analysförmåga skulle göra.

Förnekar du fortfarande att höga straff skulle ha någon som helst preventiv verkan?
Snälla, säg att du inte gör det.

micro1132009-12-18 23:49
Antal inlägg: 17542

apbur
Jag tror inte man kan plocka bort straffsystemet, eftersom det på sikt skulle leda till en urholkning av normsystemet.

Däremot tror jag inte att vi i det dagliga styrs av straffssystemet utan av de normer och sociala regler vi lärt oss.

apbur2009-12-18 23:56

Det var inte svar på min fråga. Snälla micro, försök svara istället för att komma med andra rimliga påståenden som ett försök att glida förbi svaret.
Hade det här varit en tenta hade du varit underkänd.

Svara på frågan!

micro1132009-12-19 00:02

Rent formellt är det inte lagligt med cannabis -- sedan hur de agerar är en annan sak.

Cannabis fortsätter att vara klassat som en drog i Nederländerna och innehav och framställning för personlig användning blir fortfarande endast bötfällt med böter. Coffeeshops är också tekniskt sätt illegala ifölja lagen, men som sagt så blomstrar de ändå.

micro1132009-12-19 00:06

apbur

Fast det är ett svar på frågan. Jag anser att straffsystemet fyller en funktion.
Framförallt funktionen av att reglera hämnd åt människor, men också åt att långsiktigt upprätthålla normsystemet.

Jag tror inte att om vi tog bort straffen i morgon så skulle fler plötsligt mördas eller fler börja misshandla folk till höger och vänster -- däremot skulle det på sikt kunna få den effekten.

Jag tror alltså att vi agerar utifrån det sociala normsystem vi fostras i -- och att lagar och straffsystem är en del i det.
Däremot tror jag att det är av mindre betydelse om straffet för t ex mord är tio eller tjugo år.

apbur2009-12-19 00:17

Det hade räckt med ett "nej".

Genomskinligt att du tog just mord som exempel, där man tydligast kan se att straffsatserna verkar verkningslösa.

Minta2009-12-19 00:23
Antal inlägg: 20042

Gör man ingen skillnad mellan olika typer av brott? Mord är inte lika planerade och kalkylerade som ekobrott eller narkotikasmuggling. Jag har läst att Thailand har minskat antalet narkotikasmugglare genom att införa dödsstraff. Men om det är mycket pengar att tjäna i ett fattigt land, kanske man ändå tar risken.

brakise2009-12-19 00:33
Antal inlägg: 76

Här kan ni höra en intervju med grabben som fick en örfil

www.sr.se/webbradio/...;I sBlock=0

Det säger en hel del om grabbens (grabbarnas) IQ. "Det står ingen skylt". Så om det inte står en skylt så är allt tillåtet - intelligent slutledningsförmåga. Det är alltid någon annans fel.

micro1132009-12-19 00:40

brakise
Fast det är ju inte den grabben, utan en annan grabb som säger det om skylten, eller?

micro1132009-12-19 00:45

Minta
Mord kan absolut vara lika planerade som andra brott -- alla mord sker inte i affekt.

Narkotikabrott - smuggelbrott - är normalt planerade brott, som inte verkar påverkas av straffsatser.

le-lou2009-12-19 02:28
Antal inlägg: 17500

det var nog inte första gången ungen cyklade på minigolfbanan heller. det var helt rätt gjort av gubben. " Det står ingen skylt". Hahaha. Ja vad säger man.
Och Larvbrud - jag vet inte vad du ville visa när du länkade till en forskningstudie om alfahannar i vargflockar? Ledare finns i alla sociala grupper, människor som djur. I djurvärlden pratar man utan röster, och gränserna är solklara. Kommer det in någon utifrån och försöker utmana (sällan de gör det inom flockarna, där går det aldrig riktigt så långt) så smäller det rätt bra.

Over out.

carlmartin - Ej medlem längre2009-12-19 02:46
Antal inlägg: 4590

apbur - "Jag påstod att höga straff för överlagda brott ger effekt. Du sa att jag hade fel. Jag sa att det var en självklarhet."

hänger det ihop så här ungefär? :
ju högre straff ju lägre brottslighet?

kan ett samhälle straffa sig fritt från brott? kan man slå ett barn till laglydig och respektfull medborgare? måste man skadas psykiskt eller fysiskt för att förstå att det gör ont på andra när man beter sig "dåligt"?

väljer kriminella (flertalet) att bli kriminella, ungefär som man väljer att gå på estetiska programmet?

i konsekvensens namn ska jag också ställa en fråga till mig själv:

hur hade jag själv reagerat om det inte var straffbart att begå brott?

du får den också apbur - hur hade du betett dig om alla straff försvann?

carlmartin - Ej medlem längre2009-12-19 03:25

kan ett samhälle straffa sig fritt från överlagda brott?

BunkerBengt2009-12-19 05:49
Antal inlägg: 7

Det finns en undersökning där man jämför läget under längre tid i landet. Man tittade på hur många barn som dött av mord, självmord eller olyckor. Jämför man det tidiga 1900-talet med nu så upptäcker man att det är en bråkdel barn som numera dör en våldsam död jämfört med förr.

Jag vill gärna påpeka det eftersom kriminaldebatten ofta domineras av synpunkten att det aldrig varit värre och att den moraliska upplösningen är total i landet, pedofiler, våldtäktsmän och mördare löper amok. Samtidigt säger alltså statistiken att livet är säkrare än någonsin för de vi bryr oss mest om, barnen.

Forna tiders hårdare straff fungerade inte avskräckande – så länge Sverige var ett socialt u-land förblev brottsligheten hög. Det är först när det sociala systemet utvecklas och den allmänna levnadsstandarden stiger som brottsligheten sjunker på allvar i Sverige. Även om statistiken är ofullständig eller osäker från den tidiga delen av seklet kan man med säkerhet fastslå sambandet mellan ökad levnadsstandard och sänkt brottslighet. Det sambandet är definitivt inte lika klart mellan strängare straff och sänkt brottslighet.

Yonderboy - Ej medlem längre2009-12-19 11:00
Antal inlägg: 1661

Håller med BunkerBengt, det var bättre för när man slog i hjäl folk i högre utsträckning, man visste vad man ville och stod för det.

Liftactiv2009-12-19 11:07
Antal inlägg: 783

micro113: "Rent formellt är det inte lagligt med cannabis -- sedan hur de agerar är en annan sak."
- Är det inte agerandet som är det primära?

Skulle ingen bry sig och jag skulle gå strafflös (trots lagen) för att jag körde för fort så skulle jag göra det mest hela tiden.

2009-12-18 23:14 micro113: "Skulle folk sluta köra för fort för att man införde dödsstraff -- under en övergångsperiod, ja -- sen nej."
- Säger vem? Du? Vetenskapen? Jämförelser? Statistik? Gud?

Jag väntar på svaret.

carlmartin - Ej medlem längre2009-12-19 11:42

liftactiv - "Skulle ingen bry sig och jag skulle gå strafflös (trots lagen) för att jag körde för fort så skulle jag göra det mest hela tiden."

är det för att du litar på dig själv som bilförare och värderar att risken för en olycka med dig bakom ratten är liten? dvs - det är egentligen inget fel på beteendet sett ur din synvinkel? *gissar*

hur har du det med våld? skulle du slå fler om det var lagligt?

Liftactiv2009-12-19 11:44

Fråga 1 o 2: Ja
Fråga 3: Tack bra. Inget, varken hit eller dit.
Fråga 4: Nej

Liftactiv2009-12-19 11:44

Fråga 1 o 2: Ja och jo snarare.

carlmartin - Ej medlem längre2009-12-19 12:03

tänkte väl det!

tack för att du svarade så ordningssamt och precist att det är (nästan) omöjligt att missförstå dig.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?