Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 44 |
Mobilspel
| Pågående | 19 752 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-03-23 23:46 | |
![]() | apbur, du brukar ju vara ganska vetenskapligt orienterad men i det här fallet så tror du inte på forskningen? | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-03-23 23:47 | |
![]() | Sorry , läste slarvigt. Du har inte alko-gen. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-23 23:48 | |
![]() | Är det samma föräldrar som lär sina tonåringar dricka som lär dem ha sex? Typ frågar ut dem om deras förhållanden och fixar p-piller till fjortisen. Kan inte hjälpa att tycka det är lite ovärdigt. Har ingen rätt att tycka det antar jag, men så känner jag. Det känns ohygieniskt på nåt vis. Antingen klarar man vuxensaker eller så gör man det inte. "Låta dem växa upp" verkar både kunna vara att låta dem börja med saker tidigare och hjälpa dem och stötta dem, eller faktiskt få dem att vänta tills de kan vara självständiga på riktigt. Den här åsikten grundar sig egentligen inte i något annat än estetik så jag kan inte argumentera för den. Vi är i snack så jag spyr ut den ändå. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-03-23 23:52 | |
![]() | Att lära sina tonåringar att ha sex är nog olagligt. Att däremot förklara för sin tonårsson att porr inte är den sanna bilden av sex är en annan sak. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-23 23:53 | |
![]() | "Är det samma föräldrar som lär sina tonåringar dricka som lär dem ha sex? Typ frågar ut dem om deras förhållanden och fixar p-piller till fjortisen." Vad menar du larvbrud? Lär sina barn dricka ? Det behöver man nog inte göra det klarar de så bra själva. Men det stämmer det du sa om fixa p-piller. När min dotter berättade att hon hade börjat med sex så var jag sådär slarvig mamma och fixade p-piller tillsammans med henne. Hon ville jag skulle följa med henne till ungdomsmotagningen till skillnad från alla ungdomar som går dit själva utan föräldrarnas vetskap. | |
| Molly3 | 2010-03-23 23:54 | |
![]() | Det är ett sätt att slippa ta ansvar, och ännu smidigare nu när det klassas som sjukdom, ha ha ha | |
| wildcard | 2010-03-23 23:54 | |
![]() | men BS: om du låter barnet dricka hemma, så lär du ju faktiskt upp det i den konsten. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-23 23:55 | |
![]() | Jag låter inte mitt barn dricka hemma, var har du fått det ifrån? | |
| wildcard | 2010-03-23 23:57 | |
![]() | oj, missuppfattade jag dig? Trodde att jag läst att du lät henne dricka vin till middagen? Oups, i så fall. *bläddrar tillbaka i tråden* | |
| apbur | 2010-03-23 23:57 | |
![]() | Men de lär sig bra att dricka på fester? | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-03-23 23:59 | |
![]() | Men apbur och andra, hur ska man ha koll på en tonåring? | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-24 00:00 | |
![]() | Absolut inte, då har du missuppfattat det hela wildcard:-) Jag har förklarat för min dotter att det är fel att dricka, det är olagligt och vad det gör med hennes kropp, i synnerhet när hon fortfarande växer. Att det finns en anledning till att lagen finns att ungdomar inte ska nyttja alkohol. Jag skulle aldrig heller köpa ut åt henne som omyndig. Men! Sen så fattar jag att hon dricker ibland ändå och då förklarar jag att jag inte gillar det men är tacksam att hon berättar det för mej så jag kan vara extra uppmärksam den kvällen det sker. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-24 00:03 | |
![]() | Det verkar ha gått vissa förbi att hjärnan är ömtåligare när man är ung... | |
| Satyra | 2010-03-24 00:03 | |
![]() | Detta långa inlägg kommer förmodligen av vissa ses som någon slags "skrytprat" men det skiter jag i. ;-) Angående ungdomar och drickande ... Vet inte om jag bara haft tur men inget av mina barn har haft någon tonårsrelvolt och/eller druckit som minderåriga och det VET jag, eftersom de båda alltid sovit hemma om nätterna (ofta med kompisar sovande över på helgerna) och jag alltså sett dem innan de gått till sängs. De har båda även alltid kommit hem den tid jag sagt att de ska komma hem, oavsett hur länge kompisarna fått vara ute. Jag har alltid, med saker som jag ansett varit viktiga, varit extremt principfast men också alltid pratat otroligt mycket med dem, varit intresserad av hur de känner/tänker/tycker om allt mellan himmel och jord och aldrig brukat mig av några som helst bestraffningsmetoder. Har inte ens behövt tänka ut eventuella sådana. Och av någon anledning har de godtagit mina regler utan tjafs, båda två. Och de är två åsiktsstarka, modiga individer med gott självförtroende, så det är inte av "mesighet" de tyckt att mina regler varit rimliga. ;-) Som sagt, vet inte om jag bara haft tur men så lätt har det gått till i detta hus i alla fall. Räknade kallt med att åtminstone barn nummer två skulle få någon period av "spel", (mest med tanke på hur jag själv var men även för att jag ju hört hur andra haft det med sina tonåringar), men nix, kom ingen sådan och nu är även han myndig. Min egen tonårstid däremot var mer vild än tam. Jag är yngst i syskonskaran och uppväxt under den "fria uppfostran", dvs. med noll regler. Och ser jag tillbaka på hur jag levde så är det ett rent under att jag alls överlevde. :-o Vet inte vad jag ville ha sagt med detta men kanske att man kan ha fasta regler som också efterlevs, utan att man behöver bli utesluten från sina barns liv och/eller utan att de tappar förtroendet för en. Tvärtom har både de och deras kompisar alltid anförtrott mig sådant de inte anförtrott andra vuxna. Det finns alltså olika varianter av ungdomar - alla super inte, vilket det nästan låter som i den här tråden. Dottern, som idag är 26 dricker väldigt måttfullt och sonen verkar mest ta hand om sina packade polare på de fester han går på, enligt dem jag hört sett honom på festligheter. (Har fortfarande aldrig sett honom minsta berusad förövrigt). Så jag är lugn angående deras alkoholbeteende, trots att vi alltså rent biologiskt alla borde ha alkoholistgenen, genom min far. | |
| apbur | 2010-03-24 00:04 | |
![]() | Grundsnygg, det bästa är väl att grunda med tillit och förtroende där barnet faktiskt tycker man är värd att lyssna på. När man har det kan man ju bara förklara för tonåringen varför man inte vill att han/hon går på fest där man misstänker att det kommer finnas alkohol. | |
| apbur | 2010-03-24 00:05 | |
![]() | Passade ju alldeles utmärk efter Satyras inlägg :) | |
| taxam - Ej medlem längre | 2010-03-24 00:06 | |
![]() | Alkoholism beror på både genetiska och sociala arv som så mycket annat. Jag är uppvuxen i generation där det inte pratades om spritproblem öppet, tror att det luckrats upp mer nu och det är bra. Att ungdomar dricker mer och mer beror till stor del på att vuxna inte tar sitt ansvar, inte sätter gränser, inte tar sig tid. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-24 00:06 | |
![]() | Satyra: Tack för att du dök upp. Eftersom du har barn kan du bevisa att det jag sagt är möjligt :) Principfast utan straff. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-03-24 00:07 | |
![]() | Det är en vacker tanke apbur, förutom att hela tonårskulturen går ut på att på något sätt frigöra sig. Sen tror jag att det är bra om man har bra föräldrar att krypa tillbaka till efter sina misstag. | |
| wildcard | 2010-03-24 00:08 | |
![]() | BS: Nu har jag kollat igenom dina inlägg och jag beklagar, jag hade fel. Du hävdar hela tiden att du inte kan göra något åt att din dotter dricker och att du förmodligen har alko-genen och att du inte har några problem men du har inte skrivit någonstans att du bjuder din dotter på alkohol. MIN åsikt är att du kan förklara för din dotter att det är fel att dricka, tills både du och månen är blå. Om du eller din övriga familj dricker på helgen, oavsett att du tycker att det är rimliga nivåer eller ej, så skickar du signalen till henne att det är OK att dricka alkohol och då KAN det vara så olyckligt att den "svaga" alko-genen har hamnat hos henne och inte hos dig och det är hon som inte kan säga nej till sprit ÄVEN om du kan det! | |