Spelrum
Giraffen38
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade66
Mobilspel
Pågående19 091

Forumkategorier

Användare Inlägg  
SylviaPlath - Ej medlem längre2010-07-21 19:41
Antal inlägg: 31064

Liftactiv, jag tjänar inte mycket alls, men jag är en generös person - både ekonomiskt och i det att jag tycker om att glädja andra (som uisge beatha skrev). Det ger mig något tillbaka.

Liftactiv2010-07-21 19:41
Antal inlägg: 783

le-lou: "ja gudars ja, för vem har nånsin betalat svart för nåt eller tagit emot svarta pengar?!! skandal är vad det är."

Ja, och, le-lou? Blir det mer lagligt för det menar du??

Got it? Eller vill du påstå att du inte var ironisk?? =O

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-07-21 19:43
Antal inlägg: 1338

Har man råd att ge dricks, så kan man väl få tycka att det är småpengar man ger, utan att för den skull mena att de som inte har råd är snikna?

För mig är ett par tjugor smått om jag har haft råd att äta och dricka för några hundringar. Men jag anser inte att det är "ingenting" - för isåfall ger jag ju "ingenting" varje gång jag ger dricks.

Strawberry832010-07-21 19:45
Antal inlägg: 20

Jag tycker det är snålt att inte betala dricks. De som arbetar på restaurang har ju lägre lön och typ ingen OB, än de som arbetar i butik eller såna service yrken. Jag arbetade på café innan, med restauranglön (fackligt ansluten) och jag hade ungefär hälften ut i månaden mot vad jag har nu när jag arbetar i butik, och dessutom har jag bättre arbetstider nu. Restaurangarbetare är värda dricks (de som sköter sitt jobb såklart), och deras lön är då alltså baserad på att de ska få dricks. Jag tycker de ska höja lönerna, och kanske höja priserna på maten så att det inte behövs någon extra dricks.

Undrar vad ni jobbar med som dricksvägrar? KAnske på något kontor eller butik där ni får hög lön på bra arbetstider? Lite mysiga raster och fikastunder? När jag arbetade på BK så hade jag tur om jag hann att få en 30-min rast på min 10 timmars dag... Då hade jag ca 85kr i timmen. Min sambo jobbar 12-13 timmar per dag, han har ingen rast, ibland om det är lugnt så hinner han slänga i sig nåt... Visst han har rätt till rast, men så ser det ut på många restauranger, där ni kommer och äter... de springer och gör sitt bästa för er och sliter häcken av sig, så tycker ni inte de är värda samma lön som er i princip...

le-lou2010-07-21 19:45
Antal inlägg: 17500

Men... du kan väl läsa vad jag skriver? Sluta tolka in allt saker och LÄS

Liftactiv2010-07-21 19:48

af81: "2. Man utför ingen olaglig handlingen med svarta pengar genom att ge dricks."
Som sagt, det är mottagarens ansvar att skatta för. Men, handen på hjärtat. Tror du många gör det? Skriver upp och skattar på 38:- på mån, 77:- på onsdag, 412:- på fredan. osv.
Är det okej då just för att det är en servitör/servitris?

Rut- och rotavdraget är det ingen som protesterar mot här va? Trots att det är de som redan har det bäst ställt som nyttjar det. Haha, förlåt, kunde inte låta bli, trots jättejätteofftopic.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-07-21 19:48

Jag tycker - oavsett inkomst - att tjugo kronor är lite. Jag är den typen. Pengar har inget egenvärde för mig (därför har jag ingen förmögenhet på banken) - men i det ögonblick jag ger bort de där pengarna så får de ett större värde. Glädjen i att ge är nåt alla (som kan) borde prova.

Gautama2010-07-21 19:48
Antal inlägg: 6854

Men herregud här tittar man bort en stund från datan och kriget utbryter!
Sylvia om du menade det jag skrev om svarta pengar så var det ingen efterkonstruktion och inte heller en anledning till att jag inte ger dricks. Har aldrig tänkt i de banorna alls. Men jag sa att jag fick mej en tankeställare när jag läste om det här.

Det är upp till var och en om man vill ge driks och jag säger inte till er att ni är puckade som gör det på något sätt. Vill ni det så varsågod. Jag ville veta hur ni tänkte kring fenomenet dricks och varför det ses som vanligast till just restauranganställda. Nu har jag förklarat ett gäng gånger vad jag menade med tråden och tänker inte göra det mer.

Men jag blir irriterad att man ska bli kallad snål eller ouppfostrad för att man inte ger dricks. Det har inte ett dugg med det att göra så ni som tjatar om det lägg ner skitsnacket!
Jag ger saker till människor och ställer upp på alla sätt till mina vänner så snål är det sista jag är. Förjävligt att folk ska kasta ur sig det bara för att man inte betalar dricks som man inte behöver i detta land.

För övrigt så kanske inte alla har råd att ge dricks stup i kvarten. Har man sparat för att kunna gå ut en gång om året ska man fan inte kallas snål för att man inte ger mer än det kostar.

Liftactiv2010-07-21 19:49

Det var ju det jag gjorde. (Om det var mig du menade le-lou.) Det var väl det enda inlägg på slutet som du skrivit?? Och jag skrev ingenstans att du opponerat dig. LÄS själv, yadayada.....

le-lou2010-07-21 19:51
Antal inlägg: 17500

"Ja, och, le-lou? Blir det mer lagligt för det menar du??"

NEJ det menar jag inte. Har jag skrivit det nånstans eller vad?

Liftactiv2010-07-21 19:52

Jag tror det är precis tvärtom Gautama. Det är inte vi som inte ger dricks som är snåla. Det är de som gör det som måste slå sig för bröstet och visa vad generösa och mänskliga och varma de är. Tror jag. Så nu står det 1-1 i pajkastning. Fast mina pajer var betydligt vänligare. Och godare.

remvanrijn2010-07-21 19:53
Antal inlägg: 16488

af 81,

vet du den bakomliggande orsaken till -skatteverkets?- olika syn på dricks till taxi/servitör kontra gåva till fröken?

man är nöjd med vad man fick på tallriken och servicen och ger en peng, man är nöjd med frökens insats och handlingssätt och ger en peng..

Liftactiv2010-07-21 19:54

Jamendåså le-lou "ja gudars ja, för vem har nånsin betalat svart för nåt eller tagit emot svarta pengar?!! skandal är vad det är."
Vad menar du då? Det är inte okej att arbeta svart, men dra in en 500-ing eller tusing per kväll oskattat är okej? Eller tror du att de skatta för det???

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-07-21 19:55

Liftactiv, tror du på det där själv? Think not.

af81 - Ej medlem längre2010-07-21 19:55
Antal inlägg: 313

Liftactiv: Jag tänker inte sätta handen på hjärtat och göra antaganden ifall dricksen tas upp i den enskilde individen deklaration eller inte.

Liftactiv2010-07-21 19:56

Det verkar så. Vissa kan ju inte ens bara skriva att de gör det (pga. vilken anledning de än må ha) utan att dessutom anklaga de som inte gör det för snålhet och lite annat. Vissa är inte detsamma som alla. Tack och lov för det. Så ni behöver inte ta åt er. Om ni inte känner er träffade förstås.

Liftactiv2010-07-21 19:56

Naturligtvis inte af81. Naturligtvis inte.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-07-21 19:58

Jag känner mig inte träffad eftersom jag är generösare än de flesta. Tycker bara du gjorde en fin uppochnervänd slutsats igen. Den som dricksar är snål - jo tjena.

Liftactiv2010-07-21 20:01

Hur fick du det till det SylviaPlath????? Fascinerande slutledningsförmåga där hörru!

Gautama2010-07-21 20:01
Antal inlägg: 6854

Vad tråkigt det blir när det alltid ska bli en pajkastning och två läger där man ska se vem som gör rätt/bäst i en diskussion.

De som vill ge dricks gör det och de som inte vill gör det inte. Ingen är bättre eller sämre än den andra. Det som tråden skulle handla om var varför, hur ser man på det, är det verkligen så dåliga löner inom servisyrkena nu för tiden, hänger man kvar i ett förlegat system osv.

Inte vem som är snål, ouppfostrad, ger en blomma till fröken, bäst, givmild osv...suck!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?