Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 32 |
Mobilspel
| Pågående | 18 917 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ummu - Ej medlem längre | 2011-05-11 15:40 | |
![]() | Men...pimpla på ni bara. Skål ta mig faen! - Och faen tog. | |
| le-lou | 2011-05-11 15:44 | |
![]() | nä, tänker inte pimpla på eftersom jag inte dricker oavsett. Du kanske ska ta i beaktning att alla som dricker ett glas vin inte är vare sig alkoholister eller blir packade. | |
| le-lou | 2011-05-11 15:47 | |
![]() | det negativa med rekommendationen är väl att den signalerar för den som inte pallar att tänka el är läskunnig nsjälv - att det är fritt fram att pimpla på. (Trots att det står uttryckligen 1-2 glas vin) det positiva är att man slipper skuldbeläggas för att vilja ha och ta ett glas vin till maten trots att man ammar. | |
| Labyrint | 2011-05-11 15:59 | |
![]() | De två skälen till nolltolerans du kan uppge är alltså: 1. Fulla människor bör inte hantera barn. Så sant, men full behöver man inte bli trots att man inte har nolltolerans. Och som tidigare påpekats, detta borde gälla pappor och alla andra som handskas med barnet. 2. Folk kan inte skilja på graviditet och amning? Har man det problemet vet jag inte riktigt vilka rekommendationer man lyssnar till, så då lär det ju kvitta vad som sägs... | |
| Labyrint | 2011-05-11 16:03 | |
![]() | Och igen: alla har förstås rätt att fatta beslutet att avstå alkohol under amning. Eller alltid, eller dagar då det regnar eller vad som helst. Ingen, inte ens bartendrar eller betapetspelare har rätt att döma någon som dricker kontrollerat då och då vilket enligt rekommendationer och forskning är riskfritt. | |
| apbur | 2011-05-11 16:24 | |
![]() | "En annan farhåga som har lyfts fram i debatten är att ingen vet om eller hur ammande mammors vindrickande påverkar barnet på lång sikt. Enligt Fred Nyberg, professor i biologisk beroendeforskning vid Uppsala universitet, finns ingen forskning kring det." Att en professor i biologisk beroendeforskning säger att ingen forskning bedrivits i ämnet säger enbart just att ingen forskning bedrivits i ämnet. Sannolikt för att det verkar totalt meningslöst då det handlar om så ofantligt små mängder som kommer ut i bröstmjölken. "– Däremot finns djurförsök som visar att råttor som fått alkohol i modersmjölken var mer benägna att dricka alkohol när de växt upp än råttor som inte fått det, säger han." Här är det väldigt intressant att få reda på vilka mängder alkohol råttorna i experimentet fick i sig. Är det jämförbart med mängden som går ut i modersmjölken vid ett par glas vin? Går det att jämföra råttor och människor när det gäller att urskilja små mängder av ett ämne i ett livsmedel? Jag har ingen källa på det nu men jag har läst om att just råttbebisar lär sig känna igen vad som är ätbart genom modersmjölken. Det modern har ätit kan de sen själva äta, detta känner de genom lukten och kanske smaken i modersmjölken. Nu ska vi inte glömma att råttnosen är väldigt mycket bättre på att känna igen dofter än människonäsan. Stor skillnad. "Det finns också studier som visar att spädbarn som upplevt smaken av alkohol i bröstmjölk oftare än andra barn föredrar leksaker med alkoholdoft. De stoppar hellre dessa än andra, doftfria leksaker i munnen." Hur mycket alkohol behövs för att en människa ska känna av smaken av alkohol? Räcker det med en halv promille? Osannolikt i mina öron. | |
| apbur | 2011-05-11 16:25 | |
![]() | "En annan farhåga som har lyfts fram i debatten är att ingen vet om eller hur ammande mammors vindrickande påverkar barnet på lång sikt. Enligt Fred Nyberg, professor i biologisk beroendeforskning vid Uppsala universitet, finns ingen forskning kring det." Att en professor i biologisk beroendeforskning säger att ingen forskning bedrivits i ämnet säger enbart just att ingen forskning bedrivits i ämnet. Sannolikt för att det verkar totalt meningslöst då det handlar om så ofantligt små mängder som kommer ut i bröstmjölken. "– Däremot finns djurförsök som visar att råttor som fått alkohol i modersmjölken var mer benägna att dricka alkohol när de växt upp än råttor som inte fått det, säger han." Här är det väldigt intressant att få reda på vilka mängder alkohol råttorna i experimentet fick i sig. Är det jämförbart med mängden som går ut i modersmjölken vid ett par glas vin? Går det att jämföra råttor och människor när det gäller att urskilja små mängder av ett ämne i ett livsmedel? Jag har ingen källa på det nu men jag har läst om att just råttbebisar lär sig känna igen vad som är ätbart genom modersmjölken. Det modern har ätit kan de sen själva äta, detta känner de genom lukten och kanske smaken i modersmjölken. Nu ska vi inte glömma att råttnosen är väldigt mycket bättre på att känna igen dofter än människonäsan. Stor skillnad. "Det finns också studier som visar att spädbarn som upplevt smaken av alkohol i bröstmjölk oftare än andra barn föredrar leksaker med alkoholdoft. De stoppar hellre dessa än andra, doftfria leksaker i munnen." Hur mycket alkohol behövs för att en människa ska känna av smaken av alkohol? Räcker det med en halv promille? Osannolikt i mina öron. | |
| Gautama | 2011-05-11 16:46 | |
![]() | Härligt att se att jag och apbur är av samma åsikt:-) | |
| Jumanjia | 2011-05-11 16:56 | |
![]() | Om man nu har ett barn ammar eller inte, (som är bebis/småbrn) så passar det sig inte överhuvud taget att dricka alkohol. Tänk om hon skulle tappa bebisen te x o den faller så olyckligt att den skadar sig allvarligt. Då kan hon inte säga att det INTE berodde på alkoholen. Nej jag förstår INTE varför man måste dricka när man har sina barn med sig. Specielt inte när det handlar om småbrn. Det finns nått som heter barnvakt om man nu prompt måste dricka. | |
| wobbler | 2011-05-11 16:57 | |
![]() | Ja | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-05-11 18:24 | |
![]() | Kan jag be att få beställa en likör 43 med bröstmjölk? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-05-11 19:44 | |
![]() | barn till alkoholister blir lättare alkoholister socialt arv,barn till nykterister blir lättare nykterister lika mycket socialt arv | |
| efrezina | 2011-05-11 21:39 | |
![]() | det stämmer ttiittii men bara för man en gång dricker två glas är man ju inte direkt alkoholist, stoor skillnad, både på mängd, beteende och psykologi | |
| koksiken | 2011-05-11 23:19 | |
![]() | "Labyrint 2011-05-11 09:11 Antal inlägg: 353 Det skulle aldrig falla mig in att dricka åtta glas vin så länge jag har ett spädbarn, så jag behöver inte testa ditt alternativ heller koksiken. Men rent hypotetiskt, ja, obefintliga mängder är rätt nära sanningen. Labyrint 2011-05-11 09:17 Antal inlägg: 353 Lite alkoholfri äppeldryck av ciderkaraktär står som alkoholfri när den innehåller 0,5% alkohol. Denna serveras till barn såväl som gravida. Gravida där fostret får samma promillehalt som mamman. Säkerligen också i större mängder än vad ett spädbarn sörplar mjölk åt gången. Efter två glas vin är andelen alkohol i bröstmjölk, under den tid den är som högst, EN TIONDEL av detta. Av det fullständigt alkoholfria fostret fick ta del av några månader tidigare, när det var ännu mindre och i en ännu känsligare utvecklingsfas." MEN efter åtta glas vin så torde väl alkoholhalten i samma mängd bröstmjölk fyrdubblas mot för den _konstaterat_ _helt_ ofarliga, obefintliga mängd som två glas ger? Jag ger upp nu, för om man tror på fullt allvar att två helrör vin inte är skadligt när man ammar... då... tja... Jag serverar inte cider till barn. Varför är det så svårt att hålla sig nykter när man har barn, undrar jag. OAVSETT vilket kön man själv råkar ha? | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2011-05-11 23:30 | |
![]() | Eftersom rekommendationerna har skilt sig så mycket genom åren så tycker väll man att man ska vara på den säkra sidan och skita och pimpla i sig skiten sedan vet jag inte vad man kan tvinga en person eller inte att göra. Att kärringen anmälde är väl närmaste att betraktas som rättviseklåda för hon kunde särkligen blivit serverad vin på andra ställen utan problem men visst vem bestämmer över hennes och potentiellt över barnet. | |
| Labyrint | 2011-05-12 11:01 | |
![]() | Koksiken, efter åtta glas vin är andelen alkohol i bröstmjölk fortfarande lägre än i tex alkoholfri cider, eller julmust, eller filmjölk, som gravida väl får äta/dricka för dig? Sedan kan du byta ut åtta i det inlägget mot godtycklig siffra undantaget ett, då jag efter ett glas fortfarande anser mig vara kapabel att mata min dotter. Där har jag dragit min gräns, att mamman i artikeln drog den vid två kan jag inte ha invändningar mot. | |
| Labyrint | 2011-05-12 11:07 | |
![]() | Yonderboy, förr utgick man från att barnet fick samma promillehalt som mamman vid amning. Sedan forskade man lite, tänkte efter lite, och så insåg man att det istället är bröstmjölken som får det, och det är en väldig skillnad. Därmed ändrade man rekommendationerna, dock var man lite feg med att göra det eftersom berusade och spädbarn inte är någon vidare kombo. Det betyder inte att det kommer nya råd varannan vecka eller så. | |
| numsan | 2011-05-12 11:21 | |
![]() | Jag älskar labyrints ihärdiga debatterande i den här tråden! Det är så skönt när andra skriver precis det man skulle skrivit själv. Det finns ett par skribenter här på betapet som gör det. En fröjd att läsa! :) | |
| Stubin | 2011-05-13 21:09 | |
![]() | Varför måste man dricka vin/alkohol när man ammar? Om det är så viktigt att få ta sig några glas vin ibland så är det väl bättre att sluta amma eller hur? Väntar själv barn och skulle aldrig få för mig att dricka alkohol varken under graviditeten eller amningen. Hade det varit så viktigt för mig så hade jag inte skaffat barn. När jag slutat amma så är det en annan sak. Då ska jag ta mig en breezer och njuta av den men absolut inte inom det närmaste 1,5 året om amningen fungerar som den ska så länge som jag tänkt mig. | |
| Aquilalore - Ej medlem längre | 2011-05-14 00:50 | |
![]() | Detta är väl inte heller farligt ? www.aftonbladet.se/w...30 19093.ab ..så det är väl upp till var och en antar jag =) | |