Spelrum
Giraffen41
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade77
Mobilspel
Pågående19 287

Forumkategorier

Användare Inlägg  
gregonov2011-08-16 12:16
Antal inlägg: 103

tycker att regeln för begränsning gäller. Alltså när man inte kan göra normala saker pga sin fysik.

Guldplate2011-08-16 12:33
Antal inlägg: 1212

Dr Zjivago.

BMI är ett enkelt sätt att få siffrorna på vågen att få en relevans. Visserligen skiljer den inte på olika typer av fetma men den ger signaler på att du är överviktig oavsett hur fettet sitter. Bukfetman är värst men det säger inte att övrig fetma är helt okej att leva med ur hälsosynpunkt.

Som jag ser det så är BMI en måttstock utformad framför allt för människor som inte håller koll på sin hälsa genom kontinuerlig träning, kontinuerligt kroppsarbete eller hälsosam kost.

Så jämförelser med ytterligheter som Magnus Samuelsson är mest befängda. Vi kan säkert hitta människor som faller utanför alla former av kontrollsätt kring kroppens hälsa, trots att de inte lider av någon övervikt.

Guldplate2011-08-16 12:44

Dr Zjivago:

Kan lägga till att oavsett vilken fetma du har så minskar den om du börjar fokusera på att gå ner i vikt. Hör ibland argumenten att man ska strunta i BMI och börja träna och äta sunt istället. Fast är man redan fet så är det inte så lätt att slå om och börja leva som ett hälsomässigt föredöme. Man tar små steg i taget och när man väl kommit en bit på vägen så lägger man till fler och fler sunda vanor. Till sist kan man strunta i alla räknesätten och bara känna av sin egen kropps signaler.

Kommer från någon legat på fetma inom alla räknesätt du kan kontrollera kroppens hälsa på, och som nu ligger på en betydligt mer hälsosam nivå.

Dr Zjivago2011-08-16 13:03
Antal inlägg: 8

Guldplate:

Tack för förklaringen. Jag köper att BMI kan fungera som en grov måttstock för kreti och pleti. I klinisk praxis har måttet mindre betydelse, vilket flera skribenter redan påpekat.

Beträffande ditt andra inlägg vet jag inte vad du vill ha sagt. Om du hade varit mer observant och läst mitt inlägg från 2011-08-15 20:55 hade du besparat dig själv mödan att plita ned detta.

pabster12011-08-16 13:37
Antal inlägg: 707

Det som är så fantastiskt bra med BMI är att det är ett intervall i vilket man bör ligga vilket är tillräckligt brett. Tyvärr sprids det idag bland somliga feta människor en uppfattning om att det är ok att väga för mycket. Samma människor som sedan bla får åldersdiabetes innan de fyller 30. Leder knän osv slits också oerhört mycket mer om man är tung. Jag har själv släpat omkring 10 paket 2 kg:s vetemjölpåsar på kroppen. Så ni som tycker det är ok att vara fet lyft på några paket nästa gång ni är i affären. Fundera om ni ständigt vill bära omkring på den vikten. Eller börja träna!! När jag behöver gå ner tränar jag 8 pass i veckan. Det är det bästa och nyttigaste sättet. Kroppen behöver ordentligt med mat så banta tror jag inte på och funkar inte heller. Hitta träningsformer som ni tycker är roliga och börja med lågfrekvens träning tex bara promenera.

apbur2011-08-16 13:52
Antal inlägg: 9699

Används BMI på något annat sätt än som en grov uppskattning om förhållandet mellan vikt och längd? Det är väl mest för att fånga upp människor som möjligtvis ligger i riskzonen. Har man väl kommit så långt finns det ju inget hinder att använda sig av en mer förfinad mätmetod.

Grymming2011-08-16 14:07
Antal inlägg: 2666

jag har väldigt högt BMI och är enligt den tabellen överviktig. men jag är inte fet för det!

Guldplate2011-08-16 14:08

Dr Zjivago:

Nu hoppade jag in i den här tråden efter du gjort det inlägget och orkade inte läsa igenom allt som skrivit. Vilket är förklaringen till att jag missat dina tidigare inlägg.

Åt andra sidan så säger du mest att fetma består i att man får i sig mer kalorier än vad man gör sig av med. Vilket må vara sant men det har inget med det jag skrev att göra.

Mitt andra inlägg är mer en fortsättning och förtydligande kring det om att man inte kan skilja fetman ifrån varandra genom BMI. Nu säger jag inte att du är som min erfarenhet säger mig att folk som kommer med det argumentet ofta är. Dvs folk som ofta betonar att bukfetman är den farliga fetman glömmer att all form av fetma inte är sund för ens kropp. Samma personer brukar också påpeka att det enda rätta är att börja träna mera och att äta sundare.

Det är troligtvis en förutfattad mening ifrån min sida men jag har aldrig fått känslan av att dessa personer vet hur det är att vara fet eller ens överviktig. Hur svårt det kan vara att ändra på ett beteende man har haft i sig i flera år, upp till hela sitt liv. Det viktiga är inte alltid vilken fetma man äter, att man äter sundare eller ens motionerar mera. Det viktiga är många gånger bara att man går ner i vikt, oavsett hur många hälsosammare sätt det ens finns att man gör det. Med en lättare kropp så försvinner del av fetman automatiskt. Sen så kommer orken och lusten till att göra mer med tiden. Det första lilla steget är inte att gå ner i vikt eller ändra ens fetma. Det är att hitta motivationen till att ändra sina egna ovanor.

-FaMo- - Ej medlem längre2011-08-16 14:46
Antal inlägg: 2999

Min besvikelse är enorm, trodde tråden skulle handla om vart gränsen går för att vara attraktiv även med extra kilon.
Nu är det mer en tråd om hur man ska se till att införskaffa/behålla en normalvikt.

Delicious - Ej medlem längre2011-08-16 17:02
Antal inlägg: 11661

apbur, Du får faktiskt ge dig nu. Pallar inte.

Sen är det kul att skriva om "svart eller vitt" kring att jag skrev "Min kropp är min ensak" och plötsligt tolkar ni det som att man inte ska stoppa folk som hoppar från en bro eller hjälpa Gilbert Grapes mamma ut ur huset. -.-

Delicious - Ej medlem längre2011-08-16 17:06

"Guldplate 2011-08-16 10:30
Antal inlägg: 888

Apbur:
Får be lite om ursäkt. Såg mest ditt inlägg om att hon borde tycka att legaliseringen av droger borde vara okej och räkna med att det var där liknelsen började. Delicius har visst skrivit fler inlägg där liknelsen till droger förekommit..."

Jag har aldrig jämfört mat med droger som "substans". Mer synen på vad som är okej (vara fet/knarka/röka)..

Delicious - Ej medlem längre2011-08-16 17:09

FaMo, Man tycks få räkna med att folk vet bäst om hur vi alla ska leva. Man kan ju bara fråga sig varför det inte funkar så bra då ^^ Meen det är väl "lata tjockisar" eller så är de sådär dumma som i filmer och serier.

Dr Zjivago2011-08-16 17:10
Antal inlägg: 8

Sista OT-inlägget

Guldplate:

"Kan lägga till att oavsett vilken fetma du har så minskar den om du börjar fokusera på att gå ner i vikt"

Så länge energiintaget är mindre än förbränningen, ja. Ingen har hävdat det motsatta.

"Åt andra sidan så säger du mest att fetma består i att man får i sig mer kalorier än vad man gör sig av med. Vilket må vara sant men det har inget med det jag skrev att göra."

Huh? Läs mitt tidigare inlägg en gång till och ompröva dina slutsatser.

"Nu säger jag inte att du är som min erfarenhet säger mig att folk som kommer med det argumentet ofta är. Dvs folk som ofta betonar att bukfetman är den farliga fetman glömmer att all form av fetma inte är sund för ens kropp."

Det finns en stor anledning till varför man, framför allt, intresserar sig för bukomfång och har plockat fram måttbanden på kliniker runt om i landet. Detta beror på att äppelfetman, som den så fint kallas, ingår som en av komponenterna i det metabola syndromet som sprider sig som en farsot över västvärlden och kraftigt ökar risken för kardiovaskulära händelser.

"Samma personer brukar också påpeka att det enda rätta är att börja träna mera och att äta sundare."

Ja, det är den tråkiga sanningen som många vägrar att erkänna.

Resten av ditt senaste inlägg lämnar jag därhän då jag inte finner det beröra något jag har skrivit.

pabster12011-08-16 23:21
Antal inlägg: 707

Ligger en intressant artikel på svd Dock skriven av någon med egen intresse i frågan.
www.svd.se/opinion/b...39 2407.svd

Jag tycker dock inledningen av artikeln är info som ni alla borde ta till er.
"Vi ser i världen idag en epidemi av övervikt, fetma och diabetes som vi aldrig tidigare upplevt genom historien. I Sverige är cirka 40 procent av kvinnorna överviktiga eller feta och för männen är siffran cirka 50 procent. "

anträffbar - Ej medlem längre2011-08-16 23:25
Antal inlägg: 285

Fet är man när man har svårt att böja sig ner och knyta skosnören.

le-lou2011-08-16 23:28
Antal inlägg: 17500

jag var fet när jag väntade barn. vägde 85 kg till knappt 1,60 cm. Det ni. Vägde 51 innan. Vet inte vad det skulle innebära för BMI men jag har svårt att ett sånt BMI skulle vara hälsosamt för någon att släpa runt på.

Guldplate2011-08-16 23:44

Le-lou: Det ger ett BMI på 33,2. Fetma enligt BMI är om du har över 30 så det är klart över gränsen. =)

Fast för att förekomma alla kritiker så har du ju inte kollat vare sig med måttband eller genom att räkna ut den procentuella fetthalten din kropp hade. Så det kanske var så att du inte var fet utan helt enkelt hade väldigt mycket muskler, kraftig benstomme, ovanligt tjocka hårstrån eller glömt att ta av dig plånboken innan du klev på vågen. ;-)

Guldplate2011-08-16 23:47

Dr Zjivago: Vi missförstår nog mest varandras inlägg så vi släpper diskussionen. Du gick i alla fall med på min förklaringen i mitt första inlägg och jag kan vara nöjd med det.

le-lou2011-08-16 23:47
Antal inlägg: 17500

Eller så hade jag en bebis i magen :D. Och en jävla massa vatten i kroppen, jag såg tecknad ut. 20 kg försvann inom en månad efter förlossningen. Så det så!
Seriöst - jag tänkte faktiskt på tjocka människor när jag gick sådär och knappt kom uppför en trappa utan att hålla på att dö. Hur jävligt det måste vara att ha en så grav övervikt.

promenad - Ej medlem längre2011-08-16 23:54
Antal inlägg: 3995

Jaså, har du fått barn nu. Grattis

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?