Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 6 |
| Inloggade | 28 |
Mobilspel
| Pågående | 19 024 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Delicious - Ej medlem längre | 2012-01-20 02:47 | |
![]() | Det här var sjukt kul: "Annicas fem punker: Därför är män sämre lämpade att ha hand om små barn. 2.Män har tunnelseende: – Kvinnan har däremot ett bredare, nästan 180 graders synfält och kan nästan se ”bakom ryggen”. Det är oerhört viktigt för att ha en bra överblick när barnet börjar krypa omkring." Och det påstås att män skulle vara bättre på att köra bil? :) "Pappaledighet är alltså direkt skadligt? – Han behöver inte ta över hela ansvaret ensam. Varför skulle han göra det?" Typ om mamman..dör? Eller måste han anställa en amma och barnflicka då? "Hellre en barnflicka än en pappaledig man, alltså? – Ja, i många fall är det så. Men kom ihåg att det beror på individen." Slutcitat: "Men kom ihåg att det beror på individen." | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2012-01-20 02:48 | |
![]() | Påstods* kanske några tycker. | |
| Mindymoo | 2012-01-20 03:31 | |
![]() | En klokt avvägande reflektion över den heta debatten. vetenskapsnytt.blogs...ik ter.html F ö, sakupplysning till le-lou: Fakta om artikelförfattarna (man kan inte bara kolla om nån har en facebooksida). Professor Agnes Wold och amningen: hon är forskare och tänker vetenskapligt. Hennes kritik går ut på att barnmorskor sprider påståenden som saknar vetenskaplig grund - att amning skulle skydda mot allergier. Det finns studier för och mot, det är alltså ingen fastslagen sanning. Man behöver inte skrämma nyblivna mammor att amma längre än de vill/kan. Cecilia Chrapowska är läkare vid Drottnings Silvias barn- och ungdomssjukhus. Här hennes genomgång av en annan Dahlströmare, som hävdade att familjepolitiken i Sverige gör barn psykiskt sjuka. :www.gp.se/nyheter/de...i ska-halsa Lydia Melchior är underläkare/ forskningsbiträde på Sahlgrenska, och ingår bl a i en projektgrupp på SU om schizofreni och medicin. Johan Lundin Kleberg vet jag inget om mer än att han psykolog som bl a tagit fram manual för ångestbehandling, och att han är är för individuell föräldraförsäkring. | |
| le-lou | 2012-01-20 09:48 | |
![]() | Mindymoo : eh.. Agnes Wold är inte bara forskare utan superfeminist. Hon forskar ur ett feministiskt perspektiv. Detsamma gör de övriga 3 också. Det är faktiskt rätt väsentligt att titta på vilken utgångspunkt forskaren har. Jag är inte förvånad alls att de som är emot Annica D, delar på denna utgångspunkten. Det är så att säga - givet. | |
| le-lou | 2012-01-20 09:49 | |
![]() | Agnes har ju fått det hedersvärda priset Tora-Taggen för att hon skulle ha vara (citat:) en "feministisk forskare vars forskning bedöms irritera den patriarkala ordningen". Hurra! | |
| magnusito | 2012-01-20 09:50 | |
![]() | Hur vansinnigt som helst detta. Individuella faktorer är avgörande inte könstillhörighet. Och mammor kan minsann skada barn också på sina sätt. | |
| magnusito | 2012-01-20 09:50 | |
![]() | Jag tror kombinationen av förmåga till närhet och förmåga till avstånd hos två föräldrar är det optimala. | |
| Mindymoo | 2012-01-20 11:05 | |
![]() | lelou - vad är problemet med att forskare är feminister? Med att politiker, präster, hamnarbetare, kassörskor, taxichaufförer... är feminister? Notera att AD säger själv att hon överdriver i sin bok. "Ibland måste man överdriva för att få fram det man vill ha sagt" säger hon i en intervju i FoF. www.fof.se/tidning/2...-i -hjarnan | |
| golden | 2012-01-20 11:09 | |
![]() | + en på mindymoo | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-20 11:11 | |
![]() | om en man gjort denna forskning,så undrar jag om han kommit fram till samma sak? | |
| golden | 2012-01-20 11:13 | |
![]() | kan vi inte idissla fminismens innebörd ett litet tag här? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-20 11:21 | |
![]() | hur menar du? | |
| le-lou | 2012-01-20 17:27 | |
![]() | mindy moo -jag har förklarat det precis. De utgår från en tes som de vill bevisa, istället för att starta från noll. Finns fler forskare som gör så men problemet är att man väldigt enkelt bortser från fakta för att få sin tes att stämma. Feministiska forskare är totalt världsfrånvända då de utgår från genusvetenskapliga teorier, förlåt genusideologiska teorier...Dessa utgår i huvudsak från två grejer: 1. Att könsskillnader konstrueras socialt och kulturellt, det finns alltså inga medfödda eller "naturliga" skillnader mellan könen. 2. Könsmaktsordningen, att kvinnor är underordnade män. Agnes Wold anser tex också anknytningsteorin är ett påhitt, att bröstmjölk meningslöst och hon tycker inte att mammor är särskilt viktiga för barnen alls. Det är mao inte särskilt konstigt att just hon hoppar på Annica D som hänvisar till biologiska skillnader (nu talar jag inte om slutsatserna utan om rena biologiska fakta som går att styrkas) - dessa skillnader existerar ju inte i Agnes Wolds värld. Alls. | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-01-20 19:42 | |
![]() | så glädjande att läsa sylvie, apbur, le-lou och diverse "okända" förmågor så som plantoke och torvys inlägg i den här tråden. ja rent av värmande med så mycket självklarhet och sanningar i en tråd. | |
| Lolita Pop - Ej medlem längre | 2012-01-20 23:46 | |
![]() | Stort tack till Mindymoo för alla intressanta länkar och för din lugna saklighet i en debatt som annars präglats mycket av löst tyckande och känslosvall. | |
| kaffeflicka - Ej medlem längre | 2012-01-21 00:03 | |
![]() | När man ser anusbladets artiklar kan man kanske reagera häftigt. Vid närmare eftertanke ligger det mycket i vad AD har forskat fram. Detta kontra t ex debatter om varför killar är mera aggressiva. När jag jobbade på dagis hade vi undantagsvis barn under 3 år där. Det var liksom självklart att mindre barn skulle vårdas i hem av förälder, mor/farförälder, dagmamma eller barnflicka. Finns det förresten dagpappor eller barnpojkar? Därmed inte sagt att pappan eller annan manlig förebild skulle vara dåligt eller onödigt. | |
| Mouche - Administratör | 2012-01-21 08:02 | |
![]() | Jag har raderat ett stort antal s.k. inlägg. Vissa åkte med bara för att de hängde i luften när dravlet togs bort. Jag kan också upplysa om att jag kommer att ge ett förslag till ägarna av Betapet att forumet stängs efter kl 23:00 varje dag. Antingen det eller alkolås på dörren. Mouche | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-01-21 08:40 | |
![]() | Klart att pappor kan vara lika bra på att ta hand om sina småbarn som mammorna. Det handlar väl om vilja, ansvarskänsla, empati och kärlek som de flesta föräldrar har för sina barn. Det finns olämpliga föräldrar av båda könen och är det riktigt illa så går Socialtjänsten in och försöker styra upp för barnets bästa. Tror att par oftast kan fördela arbetet med barnet på ett bra sätt. De vet själv vem som för tillfället har mest ork och tålamod att ta hand om den lilla knodden. | |
| Dyslekso | 2012-01-21 23:37 | |
![]() | Det här med socialt konstruerade könsskillnader, går det ner på sexuell nivå? Är homosexualitet ett resultat av den omgivande miljön, trots att det finns en "heteronorm"? Eller sitter den skillnaden djupare än att barn väljer att leka med bilar och dockor? Hur avgör man det, i så fall? Redigt off topic förstås, men lite intresserad av hur man som anhängare av en lite mer socialt inriktad förklaringsmodell ser på just detta. | |
| marmeladov22 | 2012-01-21 23:38 | |
![]() | måste man inte ha haft sex för att kunna diskutera det dys? | |