Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 064

Forumkategorier

Användare Inlägg  
shulten2012-02-11 23:22
Antal inlägg: 1424

eller den vitt spridda missuppfattningen att det demokratiska systemet bara vill en väl! =)

Tornvy2012-02-11 23:25
Antal inlägg: 67

jag skulle tro ungefär lika mycket som att stå utanför... Men utan exporten då..så typ 25 % av bnp ungefär... Upp till var och en att bryta ner det på personbas.

Skblole2012-02-11 23:25
Antal inlägg: 922

"The state is the coldest of all cold monsters. Coldly it lies, too; and this lie creeps from its mouth: `I, the state, am the people.'... Everything about it is false; it bites with stolen teeth. "

Friedrich Nietzsche

shulten2012-02-11 23:26

Jo för de politiker som sitter vid köttgrytorna i Bryssel bl a. så har det verkligen lönat sig.

EU är så komplext utformat för att du som medborgare inte skall ställa en massa sådana frågor meimse. Bara gör som de säger! =)

jpcnrd - Ej medlem längre2012-02-11 23:28
Antal inlägg: 620

Gud vad svag vänstern är just nu. Börjar prata om demokratiproblem när statsministern tänker högt om den övre pensionsåldern, och föreslår ett system som liknar det man haft i Norge i ett decennium.

En enkel anledning till att man upplever det svårt att framföra sina argument är att man inte har några.

Skblole2012-02-11 23:30

Jag är då sannerligen inte vänster, jpcnrd. Eller vem syftar du på?

jpcnrd - Ej medlem längre2012-02-11 23:34
Antal inlägg: 620

De som är "kritiska" eller vad man nu ska kalla det till Reinfelds grubblerier. Dvs jag syftar inte på dig.

älskarSiri2012-02-11 23:35
Antal inlägg: 98

Men i ett demokratiskt system har vi ju ganska så goda möjligheter att välja vilken grad av "tyranni" vi vill "utsätta" oss för. Det fiffiga är att vi kan göra massor med individuella val och forma våra liv efter eget tycke trots att vi samtidigt befinner oss i systemet, det vill säga att vi behöver t.ex inte börja "riva ner" en massa (av det allmänna systemet) innan vi kan börja välja.

BSKV - Ej medlem längre2012-02-11 23:37
Antal inlägg: 512

Shit pommes frites...The tråd is still alive! :-D

shulten2012-02-11 23:39

Så vad i det demokratiska systemet gillar du nu i den grad av tyranni vi har nu?

krillo184422012-02-11 23:41
Antal inlägg: 442

jobba på.
Alla kan inte plugga till trettio sen jobba till sextifem och dö vid 90. Vilket skattetryck blir det inte på de förhållandevis få åren som man är en närande del av samhället. Skatteintäkter i 35/90 år vill vi ha det så istället?

Skblole2012-02-11 23:42

"Men i ett demokratiskt system har vi ju ganska så goda möjligheter att välja vilken grad av "tyranni" vi vill "utsätta" oss för. Det fiffiga är att vi kan göra massor med individuella val och forma våra liv efter eget tycke trots att vi samtidigt befinner oss i systemet, det vill säga att vi behöver t.ex inte börja "riva ner" en massa (av det allmänna systemet) innan vi kan börja välja. "

Vem tusan är vi? Alla människor? Hur ska vi komma fram till hur vi ska ha det utan att förtrycka de som inte håller med?

BSKV - Ej medlem längre2012-02-11 23:43
Antal inlägg: 512

Seriöst, jpcnrd - skulle du totalförbjuda vänsterkritik mot borgerligheten om du fick bestämma? Läser man dina inlägg så kan man nästan tro det...

jaws68 - Ej medlem längre2012-02-11 23:45
Antal inlägg: 422

Det har varit jäkla fart på Facebook angående pesnionsåldern. I synnerhet idag.

meimse2012-02-11 23:46
Antal inlägg: 733

Jag tycker att pensionåldern skall sänkas till femtio. Alltså man jobbar från det man är arton till man är femtio sen skolar man om sig och sitter och babblar till man dör.

Tornvy2012-02-11 23:48
Antal inlägg: 67

Håller med dig Siri. Jag älskar verkligen demokrati. Men inser någonstans att det är som att få en elefant att dammsuga. Men jag tror på fullt allvar att det är bättre att komma ifrån en grundtanke om demokrati och rättvisa än att skita i hur mycket porslin elefanten kommer att välta ner.

För att återkoppla till ämnet om en pensonsålder på 75.

Att ens mäta arbetstid är alltså ett påfund av arbetsgivarna för att tygla arbetstagranas naturliga impuls att följa solens upp och nedgång.

Det finns inga bevis på att en människa som jobbar mot deras instinkt levererar mer än någon som arbetar med fria tider.

Det är ställt bortom allt tvivel att människor tendederar att leverera bättre mot mål än mot timmar.

Ändå så kvarstår tjatet om timmar, veckor och månader.

Jag skulle kunna pilla navel en månad och ändå bära full lön.

Min tanke är att det är ok att ge tillbaka makten till folket... det är ju ändå ett tag sen eletriciteten kom till byn. När jag är klar så är jag. Sen kan klockan vara 9 eller åldern 75....

Släpp det förgågna mätsystemet..

älskarSiri2012-02-12 00:00
Antal inlägg: 98

shulten och skblole.
Det verkar som jag inte riktigt lyckas få fram hur jag tänker. :( Så spåna på ni, så läser jag istället. Kanske hakar jag på igen senare...

Droodz2012-02-12 00:02
Antal inlägg: 13

jag tänker inte jobba en dag över 65, så är det bara. Vafan, sänk lönerna på alla politiket så tjänar vi säkert ihop några kronor. Vi ger bort hur mycket pengar som helst i u-landsbidrag osv, jag säger inte det är fel, men vi har hemlösa även i sverige idag. Borde man inte städa framför sin egen dörr innan man ger bort massa pengar till andra?

shulten2012-02-12 00:04

Mätsystemet är för systemet inte för individen. Tog individen själv ansvar för sin situation och önskemål, så är nog chansen som störst att han eller hon får som de önskar och förtjänar.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-02-12 00:14
Antal inlägg: 3613

I en demokrati kan alla påverka. Antony genom de politiker man väljer eller genom att själv bli politiskt aktiv. Det är en förmån att få leva i en demokrati. Skäms på er som ifrågasätter styrelseskicker och antyder tyranni. Systemet är bra. Politikerna är mindre bra men kan röstas bort

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?