Spelrum
| Giraffen | 47 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 34 |
| Inloggade | 81 |
Mobilspel
| Pågående | 19 276 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Jöhnk | 2012-04-09 18:30 | |
![]() | Ungefär vad jag också försöker säga cadette, men vissa är helt övertygade om att de verkligen BLIR könlösa om hen "vinner laga kraft". Lite skrattretande är det allt! =) | |
| strömavbrott | 2012-04-09 18:32 | |
![]() | Hen är ju perfekt i de lägen där man nu skriver han/hon. I övriga fall lär vi säkert använda han och hon. | |
| Palnatoke - Ej medlem längre | 2012-04-09 18:37 | |
![]() | Japp, det är bara ett ord. Precis som "sandneger" är ett jättepraktiskt ord som kan användas för att beskriva alla folkslagen i Mellanöstern, och inte alls utgör något politiskt ställningstagande. Jöhnk: Vad är det för fel på "han eller hon", alternativt att helt enkelt använda det som passar bäst i sammanhanget? Ifall avsikten med att ha ett språk bara är att kommunicera så effektivt som möjligt, varför går vi då inte alla över till Esperanto? Det ska ju vara så lätt att lära in har jag hört. Jo, därför att det enklaste inte alltid är det bästa. Ibland ger en viss krånglighet faktiskt krydda till ett språk, och behöver inte förenklas och fördummas för att "det är så praktiskt". | |
| cadette - Ej medlem längre | 2012-04-09 18:42 | |
![]() | Panatoke: Du som verkar så språkligt intresserad må väl veta att "sandneger" inte är ett pronomen? | |
| cadette - Ej medlem längre | 2012-04-09 18:47 | |
![]() | Kan ju förtydliga det om du vill.. Det ligger ingen värdering i begrepp som jag, du, han, hon, den,.. lika lite som i och, med, via.. På samma sätt ligger det ingen värdering i hen. | |
| Jöhnk | 2012-04-09 18:56 | |
![]() | Palnatoke: Varför dumförklarar du dig när det inte behövs? För att det är uppenbart och du är inkognito? Du har inte riktigt förstått att hen ska ersätta det man INTE vet är det som passar bäst i sammanhanget? När man inte vet om det handlar om han eller hon. (Äldre, gängse, regler att skriva "han" i tid och otid är nog förlegat.) Och att förenkla "han eller hon" alt. "han/hon" i stället för att använda exempelvis "den" eller "det". Visst måste det vara betydligt behagligare att läsa en lång text där ett frekvent "han eller hon" skrivs som "hen" i stället. Ungefär som, när den som skriver vet att texten handlar om Kalle, skriva "han" i stället för "han eller hon"? | |
| magnusito | 2012-04-09 19:03 | |
![]() | Behagligt, vad har det med saken att göra, det är väl i så fall en vanesak. Syftet med hen är ju att de som inte identifierar sig som varken han eller hon ska ha ett ord. Övriga behöver ju inte känna sig tvingade eller känna sig hotade. | |
| Jöhnk | 2012-04-09 19:20 | |
![]() | Behagligt såtillvida att få vissa att förstå ordet, utan att känna sig skrämda av en eventuell avköning. | |
| Jöhnk | 2012-04-09 19:25 | |
![]() | Varför skulle nån känna sig hotad förresten magnusito? | |
| magnusito | 2012-04-09 19:33 | |
![]() | Att förknippa ordet med en avköning var ju komiskt... Föredrar du att en han eller en hon eller kanske en hen står för den? | |
| Jöhnk | 2012-04-09 19:36 | |
![]() | Jag får känslan att folk är rädd för det ja, magnusito - att bli avkönade om de använder "hen" som inte är ett definitivt HAN eller HON. Speciellt som de också har fått för sig att det är RABIATA feminister som bestämt detta. Jag föredrar att kunna använda "hen" istället för "han/hon" alt. "han eller hon". Innan du börjar tjafsa om samma sak som de som jag försöker få rätsida på (ja, det är lite skämtsamt) så kan du väl ändå bemöda dig med att läsa vad folk skrivit? | |
| Jöhnk | 2012-04-09 19:37 | |
![]() | Och igen - varför skulle nån känna sig hotad magnusito? | |
| magnusito | 2012-04-09 19:45 | |
![]() | Det verkar ju så på alla protester, annars är det väl bara att låta dessa individer omfattas av detta ord. Så åter till det där med avkönad, vet du vad det betyder? | |
| Jöhnk | 2012-04-09 19:51 | |
![]() | Yes, har full koll. Hurså? | |