Spelrum
Giraffen | 34 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 25 |
Inloggade | 59 |
Mobilspel
Pågående | 20 238 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
limpan__2 | 2012-12-06 10:15 | |
![]() | Själva definitionen på en bra vetenskapssyn innebär väl att man är skeptisk. Det mesta en (god) vetenskapsman gör är ju att ifrågasätta rådande normer och sanningar eller att finna stöd för de hypoteser och teorier man ställt upp. Detsamma bör så klart alla göra som tar del av ett forsningsresultat, men det är inte samma sak som att man ska kasta all sannolikhetsbedömning åt sidan. Det blir löjligt att jämföra detta med religion och religionsutövning. | |
ingson | 2012-12-06 12:38 | |
![]() | Nippertippan 9:36 svarar gärna på frågor. Jag är uppriktigt nyfiken på hur du ser på teodiceproblemet. | |
JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-12-06 13:06 | |
![]() | länk till wikisidan med teodiceproblemet samt några svarsalternativ: sv.wikipedia.org/wik...ép roblemet | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-12-06 13:35 | |
![]() | Det är vi människor som gör det onda,vi har fått buden om vi följer buden så går det oss väl,och vi kan alla leva i fred med varandra,men många tycker buden är fel,kan inte älska sin nästa och måste göra det som inte är bra för oss tx krig | |
bowlorama | 2012-12-06 13:46 | |
![]() | Religioner försöker sig alltid på att åberopa någon sorts patent och monopol på godhet. Som om det fanns någon koppling mellan att naivt tro på något som ingen lyckats bevisa, och att vara god. Jag tror inte på någon av de tusentals gudar som människor genom åren hävdat styr vårt universum. Jag tror inte att något större väntar efter döden. Vi har ett liv och meningen med det livet är att göra det mesta av det. När det gäller Jesus är jag övertygad om att han, om han nu fanns, var en vanlig människa som alla andra. Det som är skrivet om honom är nästan uteslutande gott, men det är ju faktiskt skrivet av folk som sympatiserade med honom och som hade egen vinning i att höja honom över vanliga dödliga. Bibeln är en hemsk sagobok, full av homfobi och kvinnoförnedring. De tio buden är sunt förnuft. Eller, hälften av dem. De fyra första handlar ju enbart om att man MÅSTE tro på Gud, och bara på Gud. | |
malmöiska | 2012-12-06 13:55 | |
![]() | fiktiv figur | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-06 13:55 | |
![]() | Logiskt i min värld: Om Gud existerar så är Gud allsmäktig, allvetande och allgod. Om Gud är allsmäktig så kan Gud eliminera all ondska. Om Gud är allvetande så vet Gud att ondska existerar. Om Gud är allgod så vill Gud eliminera all ondska. Ondska existerar. Alltså existerar inte Gud. | |
bowlorama | 2012-12-06 13:56 | |
![]() | Om Gud existerar är hon Eva Dahlgren. För det har hon skrivit. | |
nippertippan | 2012-12-06 14:05 | |
![]() | Jag ifrågasatte Gud första gången jag bad till honom på "riktigt" och sade att: Om du nu finns, så svara mig. Men han svarade inte mig förrän jag bad helt ärligt och uppriktigt med tro i mitt hjärta. Det var mitt "test" av Gud. Sen har han gjort så många mirakler i mitt liv utan att jag behövt be om det. Jag bara tackar Honom för hans kärlek och nåd. | |
nippertippan | 2012-12-06 14:19 | |
![]() | Ingson, Teodicéproblemet verkar vara helt vetenskapligt baserat vad jag ser. Fint ord, men aldrig hört talas om det i hela mitt liv. Gud bevisar sin existens genom Hans ord och Hans handlingar både då och nu. Men jag kan rekommendera dig att läa Andra Johannesbrevet 1:7 och framåt. Där står lite: .. Ty många bedragare har gått ut i världen, sådana som inte vill erkänna att Jesus Kristus har kommit i mänsklig gestalt. Där har ni bedragaren, Antikrist. Den som inte förblir i kristi lära utan går andra vägar, han har inte Gud. Den som förblir i hans lära, han har både Fadern och sonen. Vidare från Första Johannesbrevet 5.... Var och en som tror att Jesus är Kristus, han är född av Gud, och den som älskar fadern älskar också hans barn. Att vi älskar Guds barn ser vi därav att vi älskar Gud och håller hans bud. ...eftersom alla som är födda av Gud besegrar världen, och detta är den seger som besegrat världen: Vår tro. Guds rike finns i alla dom som erkänner att Jesus är Guds son. Gud visar också sin härlighet via många kristna människor, och på olika sätt. Det finns många bevis för Guds existens, det finns också bevis för ondskans existens, för det ser man i allt ont som sker. Gud har friköpt dom som tackat ja till att tro på Jesus. Dom är inte längre, på ett andligt sätt, en del av denna världen, där ondskan regerar. | |
nippertippan | 2012-12-06 14:22 | |
![]() | Det kan låta fördömande att läsa detta om man inte är troende, men man är redan dömd, genom att man inte har Gud i sitt liv. Om man inte har Gud i sitt liv, då har man denna världens regents i sitt liv. När du börjar tro på Jesus och tackar ja, så friköper han dig från denna världen för att du ska få evigt liv. Och tackar du JA, så kommer du att på olika sätt VETA och känna att Guds kraft förändrar ditt liv. Ingen fiktiv kraft, utan en fullt levande kraft. | |
JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-12-06 14:24 | |
![]() | nja, teodiceproblemet är väl lite mer teologisk filosofi än vetenskap. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-06 14:24 | |
![]() | Dömd hit och dit, det är en osympatisk inställning. | |
nippertippan | 2012-12-06 14:26 | |
![]() | jonisk, för att förklara på ett bättre sätt, så har inte Gud dömt dig, utan människan är redan dömd genom syndafallet med Adam och Eva. Du har möjlighet att bli friköpt. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-06 14:27 | |
![]() | Nippertippan>> Det var en kristen författare som formulerade teodicéproblemet (och visade på var i bibeln svaret finns, enligt kristendomen). | |
nippertippan | 2012-12-06 14:28 | |
![]() | Det är nog inte så lätt att ta in allt som kan låta som en saga, något som hänt för så länge sedan. Men bästa sättet är ju att be om svar på bön, så att man upptäcker att sagan är sann :) | |
nippertippan | 2012-12-06 14:29 | |
![]() | Jonisk, ska kika igenom teo-problemet sen | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-06 14:31 | |
![]() | Nippertippan>> jag förstår precis vad du försöker säga, jag håller bara inte med. Och tycker det är osympatiskt att som människa prata om att andra är dömda. Finns inte gud spelar det ingen roll, om han fanns hade det varit hans uppgift att döma, inte människans. Dessutom är det en rätt korkad strategi att "skrämma" andra till att tro. | |
nippertippan | 2012-12-06 14:34 | |
![]() | Jag säger bara vad bibeln säger om den saken. Jag tycker heller inte om att man ska prata om det i första hand, för det är ju i kärlek och nåd som Gud vill röra en människa. Men det är ju också en del av sanningen. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-06 14:34 | |
![]() | Nippertippan>> jag köper inte att jag som inte tror ska testa att tro för att få veta sanningen, men att jag måste tro för att testet ska fungera. Men andra får gärna tro. | |